kikker blokschaaf

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Hallo,

Ik heb onlangs een gebruikte Stanley Baily nummer 4 gekregen.
Kan iemand mij uitleggen wat ik met het onderdeel "kikker" kan doen? Ik zie dat ik twee schroeven kan losschroeven en dat het onderdeel naar voren of achter geschoven kan worden. Waar dient dit voor?
Ik bewerk pallethout dus kwaliteit-hout is het niet. Ik merk echter dat ik op sommige plekken flink wat "tear out" heb. (weet even niet wat de Ned benaming is) Heeft dat daarmee te maken? Mes is scherp.

blokschaaf2.jpg

Ik woon zelf in R'dam, heeft iemand een adres waar ik terecht zou kunnen voor vragen, een vakman die me e.e.a. kan laten zien. Wordt er in de Randstad wel eens een beurs gehouden waar ook stands staan met o.a. blokschaven?
Ik weet dat er gister een open dag hout was in Zutphen en dat de jongens van Baptist er ook waren, is er ook iets dichterbij?



Alvast bedankt
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Rale,
tear out is moeilijk te vertalen. Paar opties: tegendraads geschaafd, inscheuren, inspringsels, splinteren, het uitbreken enz.). Je kan inderdaad de kikker verstellen met die schroeven. Als je hem een beetje naar voren schuift, kun je de schaafmond smaller maken, en dit zal al helpen. Verder kun je ook nog de keerbeitel dichter bij de schaafbeitel zetten (op 1 mm of minder van de rand). En je zorgt natuurlijk voor een vlijmscherpe beitel. Kan die van jou makkelijk papier snijden terwijl je het blad in de lucht houdt? Ik denk echter dat er andere dingen spelen in jouw geval:
- misschien wil je teveel ineens afnemen?
- schaaf je wel met de draad mee? Je moet altijd bergopwaarts schaven:
23WHP-41-6.jpg
Voor een live demonstratie kan ik je helaas niet verder helpen wegens de afstand, maar er is vast wel iemand in je buurt die je de tips en tricks van het schaven kan aanleren.
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Dank voor je reactie. Een optie is idd om de keerbeitel dichter bij de schaafbeitel te plaatsen. Ik kan met zekerheid stellen dat het snijden van papier in de lucht niet zal lukken.
In dit filmpje, tijd code 9:30 kan je goed zien waar ik tegen aan loop. Met pallethout loopt de grain niet altijd één kant op zoals op de afbeelding, vandaag dus een plank waar dat niet het geval is.
https://www.youtube.com/watch?v=vG-DULSw6Zk&t=631s
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Met snijden van papier in de lucht bedoelde ik dus je blad in 1 hand en met je andere hand doorsnijden met beitel. Dat lukt niet? Dan is er nog veel verbeterruimte voor de beitel ook. Ik begrijp je probleem waarbij de draad verandert van richting. Meestal lukt een stukje tegendraads schaven bij mij wel als het om vurenhout of ander zachter hout gaat, dus ook bij pallethout. Bij eik moet je dat niet proberen, maar voor hardhout kun je dan een schraapstaal gebruiken. Je kan ook proberen langs 2 richtingen te schaven, tot aan de noest. Dan hef je de achterkant van je schaaf beetje op als je de noest bereikt hebt, zodat je schaafbeitel niet abrupt stopt. Het klinkt allemaal moeilijker in woorden dan het eigenlijk is. Dus wie kan Rale verder helpen met een demonstratie?
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Hoi,

Misschien kun je een telefoontje ofzo doen naar het Hout-en meubileringscollege Rotterdam ?

Of informatie inwinnen via de site van Ambacht&gereedschap

succes
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Nee, da lukt niet. Ik slijp m'n schaafbeitel vaak ook op heel fijn schuurpapier.

Misschien begin je al te fijn. Je mag grof beginnen tot je een braam voelt aan de achterkant, en dan kan je voor- en achterkant verfijnen. Hoe meer het spiegelt, hoe beter. Schuurpapier is goed om te beginnen, maar op termijn kijk je toch best voor slijpstenen. Iedereen heeft zijn systeem. Sommigen zweren bij (natuurlijke) oliestenen, andere gebruiken japanse waterstenen, maar ik ben persoonlijk heel tevreden over diamantstenen, omdat ze altijd vlak blijven. Het kost wel wat.

je mag een keer langs komen als je wilt. woon in de buurt van rotterdam.
Dit is het toffe aan dit forum, de collegialiteit. Zou ik zeker op ingaan, Rale.
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Misschien begin je al te fijn. Je mag grof beginnen tot je een braam voelt aan de achterkant, en dan kan je voor- en achterkant verfijnen. Hoe meer het spiegelt, hoe beter. Schuurpapier is goed om te beginnen, maar op termijn kijk je toch best voor slijpstenen. Iedereen heeft zijn systeem. Sommigen zweren bij (natuurlijke) oliestenen, andere gebruiken japanse waterstenen, maar ik ben persoonlijk heel tevreden over diamantstenen, omdat ze altijd vlak blijven. Het kost wel wat.


Dit is het toffe aan dit forum, de collegialiteit. Zou ik zeker op ingaan, Rale.

Privé bericht is al verstuurd. Dank voor jullie inbreng, wordt erg gewaardeerd.
Nu alleen nog een beurs in de randstad met electrisch & handgereedschap.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Kijk, dat is makkelijk. Je leert toch het beste als je het bij iemand kan zien.
Mocht het niet lukken, ik woon ook in Rotterdam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.