Afkortzaag Metabo vs Ryobi

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hallo allen,

Ik zal me een klein beetje voorstellen, ik ben zeer beginnend met hout bezig en maak vooral salontafels van pallet hout. Wil binnenkort ook eettafels gaan proberen van bv eikenhout.

Nu had ik een Metabo KGS216M afkortzaag besteld. Las er in eerste instantie goede reviews over maar ik de standaard voetplaat was niet 100% vlak en de standaard gradeninstellingen waren gewoon niet correct, dus teruggestuurd. Kreeg hem weer terug maar hij was nog steeds niet goed, dus wederom teruggestuurd. Kreeg toen een nieuwe maar jullie raden het al, weer niet goed afgesteld dus ik houd het even voor gezien met dit type zaag. Meerdere mensen met dit probleem?

Wat is een goed alternatief? Ik snap dat festool zagen een stuk beter zijn maar dit ligt buiten mijn budget. Ik zat te denken aan 250,- en kwam een ryobi afkortzaag tegen voor deze prijs, is er iemand die hier goede of juist slechte ervaringen mee heeft?

Ik kwam wel het 1 en ander over dit onderwerp tegen maar ben benieuwd of er nog nieuwe inzichten zijn

Alvast bedankt!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mijn €500 bosch kwam ook niet helemaal goed afgesteld uit de doos.
Daarom kun je ze altijd nastellen.
Even de gebruiksaanwijzing lezen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Thnx voor de snelle antwoorden. Ik heb de gebruikshandleiding binnenste buiten gekeerd, ik kom alleen niks tegen over hoe ik de instellingen aangepast krijg, ik kan hem natuurlijk qua graden aanpassen maar de 5 vaste punten waar die in valt kan ik nergens vinden hoe ik dat aan kan passen. Hetzelfde geldt voor het kantelen om onder een hoek te zeggen. Ook is het blad niet helemaal vlak, ook hiervan kan ik helaas niks vinden..
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Toen ik voor een paar maand terug opzoek was naar een nieuwe afkortzaag heb ik ook gekeken naar de metabo kgs254m maar vond ze persoonlijk wat tegenvallen niet alleen waren ze verre van zuiver maar ook vond ik dat er nogal wat speling op de geleide arm zat. ik ben uiteindelijk voor een dewalt dws774 xps gegaan deze is compacter maar vooral makkelijk af te stellen (al was dat bij mijne niet nodig) maar ook de geleide arm was stukken beter. Je levert alleen wel in op het zaagbereik en dat is dan ook het eerste waar ik naar zou kijken bij jezelf, welke dikte en welke breedte je wil kunnen verwerken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Meestal is er bij die prijsklasse wel iets te vinden wat niet goed is, goed gereedschap is nu eenmaal duur. Het blijkt echter bij mij het geval te zijn dat mijn Makita ook te wensen over liet maar daar kwam ik pas veel later achter toen ik serieus werd in houtbewerking. Merk zegt niet altijd iets maar goedkoop is toch wel vaak duurkoop.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb onlangs de blauwe Bosch gcm-8-sjl bij de Hornbach opgehaald voor 330 euro, die kwam goed afgesteld uit de doos maar had op alle punten stelmogelijkheden.
Als je praat over het "blad" heb je het dan over het zaagblad? Of heb je het dan over het ronde middenstuk? Ik heb hiervoor een Einhell gehad maar daarbij was dat een gegoten aluminium stuk, net als bij de Bosch, wat daarna op een freesbank is gevlakt (zo ziet het er voor mij in elk geval uit.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ja zolang je hem zelf op elk punt kan stellen dan is dat natuurlijk heel prettig!
Sorry voor de onduidelijkheid, gaat niet om het zaagblad maar het blad waar je je hout op legt zeg maar, bestaat bij deze machine in totaal ook uit 5 delen dus de kans dat het ergens fout gaat is denk ik dan ook groter als bij jouw Bosch machine.

Hoe beviel de Einhell machine jou? Had je bij deze zaag ook op ieder punt stelmogelijkheden?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De einhell die ik had heb ik zeker 10 jaar geleden gekocht, die had wel wat instel mogelijkheden maar niet zoveel als deze Bosch, daarnaast was de graden instelling redelijk ruim en de in de 0 stand moest ik hem altijd nog naar rechts drukken en dan vastzetten, ik kon hem met gemak een hele graad naar links omschuiven als ik dat niet deed.
Wat me wel altijd als een voordeel was meegevallen was dat de Einhell een omkeerrem (remmen op de motor) had en de Bosch heeft geheel geen rem.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
ik heb een Festool Kapex en een Ryobi afkortzaag (type weet ik zo snel niet) die ik allebei gebruik, waarbij de Ryobi er verrassend goed van afkomt in vergelijking met de Kapex. De Kapex is gewoon topklasse, zuiver en degelijk, maar daar betaal je dan ook voor. De Ryobi voelt in het gebruik wat minder degelijk maar doet zijn werk goed en alleszins zuiver. Beide zagen hadden afstelwerk nodig uit de doos, maar met behulp van de documentatie was dat een redelijk snel uit te voeren karweitje, eigenlijk ook wel leuk om te doen. Gebruik je de zaag dagelijks voor werk dan zou ik voor een Kapex gaan. Voor hobbygebruik voldoet de Ryobi prima.

Succes!

Groet, Rob.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Op het forum staan al meerdere goede ervaringen met de Ryobi. Mijn ervaringen met de Ryobi EMS 254L : prima zaag, groot bereik en voldoende zuiver. Geen glijstangen aan de achterkant dus compact. Bovendien goed af te stellen. Iets minder (en dat mag verwacht worden gezien de prijs): matige zaagselafvoer, laser is niet echt zuiver en matig af te stellen en de zaag kan slechts 1 kant op kantelen. Een Kapex zal het allemaal vast beter kunnen, maar kost 4x zoveel.
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Ben erg benieuwd Tympy wat je ervaring word met de Ryobi. Ik zelf ben aan het kijken voor een zaagtafel voor hobby gebruik en de Ryobi spreekt me kwa prijs ook zeker aan.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Vorig weekend naar Leeuwarden geweest om de Roybi EMS254L te bekijken, erg vriendelijk geholpen bij Postma. Bij thuiskomst echter een tegenvaller om het bed niet vlak was, zat tussen het draaitafel en de vast zijgeleiders een verschil ter dikte van ongeveer 4 a4 op elkaar. Kreeg als reactie dat het nooit helemaal vlak is maar wel een nieuwe gekregen die beduidend vlakker is (nog niet 100% maar neem ik voor lief), dus goede service. De extra zijgeleiders heb ik er nog niet aangezet want hier zit voor mijn gevoel teveel speling in.

De handleiding voor het afstellen is erg duidelijk en veel plaatjes ipv tekst. Verstek is eenvoudig voor standaard 90 en 45 graden instelbaar. De hoofdgeleider was bij mij niet helemaal goed maar deze was ook goed afstelbaar.

Na het afstellen gaan testen, de 90 graden zaagsnedes gaan goed. Daarna de draaitafel op 45 graden gezet, dit gaat erg makkelijk en het vergrendelhandvat van de draaitafel vind ik een pre, even naar beneden klikken en hij zit stevig vast (in tegenstelling tot mijn vorige zaag waar je hem vast moest draaien). 45 graden snedes gaan ook goed.

De laser zit bij een plankje van zo'n 20mm nagenoeg naast het zaagblad maar als ik er een balk van 50mm op leg dan zit de laser zeker 5mm naast het zaagblad, hier moet ik nog even naar kijken of dat af te stellen is.

Wat algemene punten
- De stofafzuiging kan denk ik beter maar ik las dat dat bij veel afkortzagen wel het geval is
- Komt best een hoop lawaai uit, maar als bij mijn vorige Metabo
- Geleiding stangen aan de voorkant scheelt een hoop ruimte
- Groot zaagbereik
- Geen soft start dus schiet best hard aan

Al met al tevreden met deze zaag voor hobbybudget
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
De zijgeleiders moeten zich vangen niet alleen in de zichtbare buitenste gaten maar ook in de zo goed als onzichtbare binnenste gaten,
als je tenminste de 2 extra 'draagarmen' bedoeld voor de langere te zagen stukken.
Het is ff zoeken maar eenmaal gevonden zitten de dingen muurvast en op de goede hoogte (bij mij althans)
Succes
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Ik heb zelf ook al een tijdje een Ryobi afkortzaag.
De zijgeleiders moeten inderdaad zoals @flyer zegt in de binnenste gaten vallen, dan zitten ze goed vast.

Afstellen van de laser gaat, zoals de zaag bij mij geleverd werd, niet lukken. Het blokje met de laser zit met twee schroefjes vast op het frame van de zaag.
Daaraan kan je dus niets afstellen.
Ik heb de laser eraf geschroefd en 2 veerrringen tussen de laser en het frame gestopt. Nu is het bij mij mogelijk om de laser nauwkeurig af te stellen.

De afzuiging is inderdaad niet best. Niet zo gek ook, want de aansluiting van de stofzuiger zit op een plek waar, bij het zagen, het meeste zaagsel niet in de buurt komt. Dit is overigens bij veel afkortzagen het geval. Ik heb Milwaukee afkortzagen gezien met 2 afzuigpunten, dat zal waarschijnlijk al een boel schelen.
Ik heb en tijdje geleden een paar foto's gezien waar iemand een bak achter de zaag had gebouwd waardoor het zaagsel achter de zaag naar beneden werd geleid. In de bak kon je een stofzuiger aansluiten. Zelf heb ik er wel eens tijdelijk een plaatje achter gehangen om te voorkomen dat het zaagsel rechtdoor naar achteren vliegt. Dat scheelt ook al veel.

Dat er geen soft-start opzit vind ik eigenlijk wel een gemis. Het aanzetten van de zaag geeft nogal wat beweging.
Ik heb de zaag meestal aangesloten op mijn stofzuiger. Die is 1800 watt, samen met de 2000 watt van de zaag is dat soms net te veel voor de stop. Die knalt er nog wel eens uit.
eerst de stofzuiger aanzetten en dan de zaag helpt wel, maar een soft-start zou dit probleem denk ik elimineren...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.