Nog een nieuw forum lid

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Mijn naam is Jan van Dijk,
sinds bijna twee jaar nu ben ik voor mezelf begonnen als meubelmaker.
Toen der tijd was ik bezig met mijn opleiding voor leraar aardrijkskunde aan het voortgezet onderwijs. Als bijbaantje werkte ik als klusjesman. Op die manier kwam ik wat serieuzer met
houtbewerken in contact. Het begon met het restoureren van een paar deuren uit het begin van de vorige eeuw, toen werd het het namaken van een kozijn uit die tijd, en daarna werd me gevraagd een tafel te maken.

Al snel bleek dit werk veel leuker te zijn dan voor de klas te staan, en op een goede dag heb ik besloten meubelmaker te worden. Wel een grote stap, zonder enige opleiding ben ik voor mezelf begonnen, maar ik had inmiddels wel enige ervaring, en heb veel opgepikt uit boeken, tijdschriften, en in de openbare houtwerkplaats in Groningen. Ik ben nog een relatief groentje in het vak, maar vindt het heerlijk om nieuwe dingen te leren en met nieuwe technieken te experimenteren.
Inmiddels heb ik een grote werklaats in Groningen, die ik deel met een festifalaankledingsbedrijf die ook veel met houtbewerking doen, en met wie ik veel creativiteit kan delen.

Al geruime tijd volg ik het forum op de voet, want ik vind de onderwerpen erg leerzaam en interessant. Ik heb hier inmiddels al veel inspiratie opgedaan en van sommige onderwerpen jeukende handen gekregen (mooie werkbank maken) of begerige ogen (bloedmooie schaven en bijtels) Ik hoop hier nog veel te leren en wie weet ook af en toe eens iemand te kunnen helpen.

Jan

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Jan van Dijk, ook van harte welkom op ons forum! De tweede meubelmaker die zich vandaag aanmeldt! Ik vind je tafel een bijzondere combinatie van een shiny blad met een ruw uitziende poot. Waarom heb je dat zo gemaakt? En graag wat meer foto's van zulke bijzondere meubels! Lijkt me een hele stap, van leraar naar zelfstandig ambachtsman, fantastisch man!

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Jan, van harte welkom.
Oei, zomaar van leraar naar houtbewerker, een grote stap maar ik begrijp dat, mijn handen jeuken al jaren om met hout en ook met metaal te werken. Vroeger toen de kinderen nog klein waren, had ik een mooie tuinkamer beneden in een drive in woning ( ik woonde toen nog in Goirle, pal oner Tilburg) en maakte alles voor mijn kinderen, van buraus tot secretaires aan toe in de avonduren, en leefde me er volledig op uit, en vergat alles om me heen.
Ik heb een andere achtergrond, ben namelijk machine constructeur geweest en heb op nogal wat plaatsen gewoond. Woon nu al zo'n 25 jaar in Bergen op Zoom, waar ik nooit meer weg ga.
Heb met bewondering gekeken naar de tafel met inlays, een beauty!!!
Hoop nog een hoop van je te horen en te zien.

Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.