Skil bovenfrees

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Hallo, van familieleden van een overleden vriend kreeg ik een bovenfrees. Het freesmachientje heeft maar 1 draairichting. Om te voorkomen dat de machine uit de handen vooruit schiet vraag ik me nu af wat de beste handeling is namelijk de machine voor mij wegduwen tijdens het frezen of naar mij toetrekken? Ik lees op sommige websites naar links of rechts bewegen maar ik dacht toch dat je een bovenfrees eerder voor je uitduwt of naar je toetrekt. In ieder geval wat is volgens jullie de beste beweging: duwen of naar je toetrekken?
Bedankt voor info!
 

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Een frees heeft altijd 1 draairichting. Je dient deze tegen de draairichting in bewegen.
Verder ff de search van het forum gebruiken, voor meer bruikbare tips ;)

Dat is nu net wat verwarrend voor mij. Als ik het met een bovenaanzicht bekijk en de frees naar rechts draait (dus met de klok mee) dan draait de frees aan de linkerkant (dus op kwart voor negen) naar boven en op kwart na negen draait de frees naar onder.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Van links naar rechts, of van rechts naar links. Niet van voor naar achteren of van achteren naar voren. Welke kant op je moet frezen, merk je vanzelf wel.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Op mijn groene bosch frees staat een pijl, die aangeeft hoe de frees draait. als ik aan de binnenkant frees (in een gat) dan frees ik in de richting van de pijl.
(ik heb de pijl aan de andere kant van de frees in tegenovergestelde richting gezet, voor als ik aan de buitenkant frees)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Vooruit dan maar weer, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden;)
Bekijk bijlage 69326
Mvg, :).

Is dit plaatje wel de juiste manier? Dit is toch meelopend frezen, waarbij draairichting en beweging dezelfde zijn. Hierbij loop je toch het risico dat de machine het heft in handen neemt en zichzelf vooruit trekt waardoor je de controle verliest. Je moet het werkstuk toch tegen de draairichting in bewegen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dit is juist wél de juiste manier. Bij deze manier heb je juist niet dat de machine zichzelf vooruit trekt. Kijk er maar eens goed naar. Maar het blijft lastig met al die pijltjes :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dit is juist wél de juiste manier. Bij deze manier heb je juist niet dat de machine zichzelf vooruit trekt. Kijk er maar eens goed naar. Maar het blijft lastig met al die pijltjes :)

Jelmer heeft gelijk, ik heb er ook flink over moeten peinzen destijds maar het klopt als een bus

http://www.geoffswoodwork.co.uk/conversations01.htm

72466d1406232691-clockwise-counter-clockwise-when-circle-cutting-image.jpg


54cfbf106839c_-_router-diy-470-0109.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het plaatje is inderdaad juist (en ik had het mis). Ik heb vergeleken met wat ik doe bij de verticale freesmachine (toupie), en daar is de beweging omgekeerd. Je duwt het werkstuk tegen de freesrichting in. Maar het verschil is dat je bij de verticale freesmachine het werkstuk beweegt, waardoor je inderdaad de omgekeerde beweging maakt als dat je de machine beweegt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.