festool kapex ks120 eb

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Wil overgaan tot de aanschaf van een kapex ks 120 eb ter vervanging van mijn metabo kgs 254 M. Nu heb ik bij de metabo een TN 3200 onderstel echter ik vind dit niet prettig werken, te weinig ondersteuning voor de te zagen balken/planken. Meestal gebruik ik de afkortzaag rond het huis, maar een vaste opstelling die kan blijven staan is helaas niet mogelijk (onvoldoende ruimte). Ik ben nu aan het afwegen of ik bij de Kapex een UG-set zou kopen of een festool MFT kapex met beiderzijds een afkortaanslag.
Graag jullie ervaring met een van beide opstellingen.

groeten,

Walter
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Ik heb de UG set en gebruik deze ook voornamelijk in en om het huis. Ik heb bewust gekozen voor de UG set omdat deze mobiel is. Het werkt ideaal. Zaag staat normaal gewoon ingeklapt in zijn kar, en als ik hem nodig heb kantel je hem zo omhoog en kun je de wings eraan zetten indien nodig. Ik heb de wings er vrijwel altijd aan als ik hem gebruik omdat dit ideaal is. Makkelijk herhaaldelijk afkorten door de aanslagen en het is fijn dat je op de wings de maat kunt aflezen. De wings geven voldoende ondersteuning aan het werkstuk.
Je moet alleen even aandacht besteden aan het opstellen van de zaag. Even zorgen dat alles waterpas staat en dat alles mooi in een vlak staat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb geen ug onderstel, maar juist een onderstel wat lijkt op hetgeen jij niet vindt werken. Dat bevalt mij prima en is stukken goedkoper. Kun je aangeven wat er voor jou niet goed gaat bij gebruik?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Zelf geen ervaring met de UG set, een collega is er wel zeer blij mee. Vooral wanneer je vaak/continu op verplaatsing werkt, want toch wel erg prijzig.

Ikzelf ben nu een Paulk Miter Stand aan het maken: https://www.youtube.com/watch?v=wGZPubkww-E

Door de schoren en lichte constructie makkelijk op te stellen, mee te nemen met de wagen en op te bergen. Kostprijs: 2 platen multiplex 18mm, 1 plaat multiplex 12mm en wat tijd.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik heb geen ug onderstel, maar juist een onderstel wat lijkt op hetgeen jij niet vindt werken. Dat bevalt mij prima en is stukken goedkoper. Kun je aangeven wat er voor jou niet goed gaat bij gebruik?

Voordeel is de standaard is zeer stabiel, de zaag staat er perfect op, maar links en rechts heb je maar weinig ruimte om iets op te laten rusten. Natuurlijk heb ik een rolbok geprobeerd, maar dit werkt voor mij niet prettig. Ook het zagen van 4x iets van een bepaalde lengte lukt wel, maar je moet iedere keer weer meten en dan precies proberen te zagen waar je afgetekend hebt. Bij een vaste aanslag gaat dat natuurlijk veel makkelijker.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gaat met de Metabo ook aardig, laserlijn precies op de streep, dan is de zaagsnede precies rechts van de streep. Echter het onderstel werkt niet handig en de afzuiging van de Metabo is niet goed, ik hoop dat de kapex dat beter doet (ik heb gelezen van wel).
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ikzelf ben nu een Paulk Miter Stand aan het maken: https://www.youtube.com/watch?v=wGZPubkww-E

Door de schoren en lichte constructie makkelijk op te stellen, mee te nemen met de wagen en op te bergen. Kostprijs: 2 platen multiplex 18mm, 1 plaat multiplex 12mm en wat tijd.

Inderdaad leuk om te maken. Het voordeel v.d. UG is dat je de zaag naar beneden kunt klappen, dus minder ruimte en makkelijke te verplaatsen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik heb een UG met verlengingen. Ik merk dat het gemak waarmee ik het setje opzet mij er vaak toe verleidt om de Kapex even uit de auto te halen. De stofzuiger staat meestal al klaar op de klus dus het is echt een hele kleine moeite.
Ik kan mij voorstellen, ik heb hem zelf niet, dat de KapexMFT dan net weer wat te zwaar is en wat meer gedoe om op verplaatsing echt makkelijk te zijn.
De UG is wat mij betreft voor het mobiele werk of op een plek waar hij niet kan blijven staan een absolute aanrader. (Ik ben begonnen vanuit mijn eigen hal en had al mjin gereedschap in kasten staan. De Kapex kwam er vaak even uit om iets af te korten en moest dan direct weer weg ivm plaatsgebrek. Ook dat was geen punt)
Het enige nadeel dat ik zou kunnen noemen dat je de verlengingen ergens makkelijk moet opbergen zodat ze niet om kunnen vallen, en niet in de weg staan. de meegeleverde plastic houder met riempjes heb ik nooit aan kunnen wennen.

Groet,
CC
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik twijfel zelf ook nog tussen de Paulk miter stand en de UG-set.
Mijn Kapex wordt eigenlijk enkel gebruikt (hobby) in mijn werkplaats, hoeft niet veel van plaats te veranderen.
Enige grote voordeel dat ik voor de UG kan bedenken is dat deze mooi kan inklappen, waardoor je zaag dus amper plaats inneemt.
Zo kan ik deze ruimte beter benutten voor andere zaken.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Net even naar een zaak geweest om de UG te bekijken. Voelde solide aan en “zijarmen” waren snel en makkelijk te verwijderen. Dus inderdaad tevoorschijn rijden, aankoppelen en zagen. Ingeklapt mooi compact en dus makkelijk ergens te plaatsen. Zoals de meeste van ons altijd een chronisch plaatsgebrek!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.