"stille" bouwstofzuiger

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ha allen,

Ik heb de nodige topics afgezocht naar wat tips rondom stofafzuiging. Veel van de topics gaan over de groot formaat afzuiging waar ik echt geen ruimte voor heb in mijn 12m3 schuurtje.
Op dit moment maak ik gebruik van een oude Nilfisk multi 20 T, zo'n 3 jaar geleden gekocht bij coolblue. Het filter is inmiddels overleden en aan vervanging toe.
Sinds anderhalf jaar ben ik vader geworden en worden de luidruchtige apparatuur verbannen in de avonduren.

Ik ben in bezig van een Mirka schuurmachine welke enorm stil is, enkel de nilfisk is alsof er een vliegtuig opstijgt.
Nu ben ik dus opzoek naar een vervangende stofzuiger, deze wordt aangesloten op een oneida dust deputy.

Een aantal eisen die ik heb:

Goede afzuiging (duh?)
Een ingebouwde stopcontact (aansluiten van schuurmachine, zaagtafel (DW745), afkortzaag enz.)
Redelijk stille afzuiging.

Budget - heb eerlijk gezegd geen idee. Ik denk dat ca. 300-400 wel een goed apparaat moet kunnen opleveren.

Hiermee wil ik de luidruchtige apparatuur gebruiken voordat de kleine gaat slapen en het stillere spul in de avonduurtjes.

Heb je tips?
 

Pimmaaijen

Nieuw lid
24 apr 2016
3
0
ik heb de festool mini met een longlife zak erin, en daar ben ik zeer over te spreken. veel zuigkracht en een stille machine, een aanrader👍. Ik gebruik hem voor alle machines.

mvg. Pim
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Inderdaad de festool stofzuigers zijn stil
Geen vliegtuig in iedergeval
Haha
Mvg Leroy
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb mijn Festool ctm 26 via MP gekocht met een longlive zak erin. Er staan genoeg Makita's en Festool stofzuigers op marktplaats. Nieuw zijn ze erg aan de prijs. Ook welke klasse L of M je wil is aan prijsklasse onderhevig. Ik vind dat de machine redelijk stil is en die staat in een kleinere schuur dan dat jij hebt :)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb onlangs een Makita VC3011L gekocht. Die heeft een voldoende lange slang, grote bak, prima zuigkracht (althans naar mijn huidige beoordeling), een stopcontact dat de stofzuiger schakelt als je hem op stand 2 zet, ...

En hij was niet te duur: €172 BTW excl.

Bovendien is hij met opgegeven 64dba behoorlijk stil, al is dat volgens mij wel de geluidsdruk op "werkafstand", ergens 2m van het toestel af. Hij is in elk geval STUKKEN stiller dan mijn vorige (een of ander goedkoop bouwzuigertje zonder merk dat ik ooit gekregen heb)

Enige nadeel dat ik tot nu toe gezien heb: de bijgeleverde stofzuigermond en accesoires zijn van erg basic plastic, maar op zich functioneren ze vooralsnog prima.

21568628_464675033919031_8012463714928164864_n.jpg

Ik heb'm overigens in een 11m² hok staan, en door de lange slang die erbij zit kan hij in een verloren hoek blijven staan en kan ik probleemloos de hele ruimte bereiken, waardoor hij in gebruik minder plaats inneemt dan het vorige model dat half zo groot was (die moest namelijk binnen bereik blijven om de ruimte door te rijden...)
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat is ook wat, ik heb al een tijdje een VC2512L en zie nu pas waar dat rubberbandje voor dient:D
Dank je massis, mvg, :)

Oja, het lawaai vind ik wel redelijk maar het is goed te horen.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik heb onlangs een Makita VC3011L gekocht. Die heeft een voldoende lange slang, grote bak, prima zuigkracht (althans naar mijn huidige beoordeling), een stopcontact dat de stofzuiger schakelt als je hem op stand 2 zet, ...

En hij was niet te duur: €172 BTW excl.

Bovendien is hij met opgegeven 64dba behoorlijk stil, al is dat volgens mij wel de geluidsdruk op "werkafstand", ergens 2m van het toestel af. Hij is in elk geval STUKKEN stiller dan mijn vorige (een of ander goedkoop bouwzuigertje zonder merk dat ik ooit gekregen heb)


Enige nadeel dat ik tot nu toe gezien heb: de bijgeleverde stofzuigermond en accesoires zijn van erg basic plastic, maar op zich functioneren ze vooralsnog prima.

Bekijk bijlage 69316

Ik heb'm overigens in een 11m² hok staan, en door de lange slang die erbij zit kan hij in een verloren hoek blijven staan en kan ik probleemloos de hele ruimte bereiken, waardoor hij in gebruik minder plaats inneemt dan het vorige model dat half zo groot was (die moest namelijk binnen bereik blijven om de ruimte door te rijden...)

Als ik het zo zie zou de stofzuigermond voor de oneida dust deputy hier niet op passen, klopt dat?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
zou je niet een box om je stofzuiger heen kunnen bouwen die het geluid reduceert tot een acceptabel niveau? volgens mij staat hier ergens een verslag van iemand die dit heeft gedaan met zijn compressor.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Op de site van Makita zelf is de
VC3011L 72 db(A) vrij normaal dus
VC3012L 59 dB(A)

Een stofzuiger met een blaas verbinding zou eventueel een geluiddemper kunnen nemen aangezien de meeste db daar waarschijnlijk zijn
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als ik het zo zie zou de stofzuigermond voor de oneida dust deputy hier niet op passen, klopt dat?
ik heb geen dust deputy maar wel de goedkopere china versie onlangs besteld en inderdaad, die past niet 1 op 1 op de slangen van deze stofzuiger, daarvoor ga ik dus nog even een overgang moeten regelen...

Op de site van Makita zelf is de
VC3011L 72 db(A) vrij normaal dus
VC3012L 59 dB(A)

Een stofzuiger met een blaas verbinding zou eventueel een geluiddemper kunnen nemen aangezien de meeste db daar waarschijnlijk zijn

72db(A) is minder dan normaal gespreksniveau (75db(A) ), dus dat is flink stil lijkt me.

zou je niet een box om je stofzuiger heen kunnen bouwen die het geluid reduceert tot een acceptabel niveau? volgens mij staat hier ergens een verslag van iemand die dit heeft gedaan met zijn compressor.

wel rekening houden met overdruk en temperatuuropbouw, die box mag niet luchtdicht zijn want dan werkt je stofzuiger simpelweg niet
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Op YT gezien: kast om de stofzuiger met 'slakkenhuis/doolhof' doorvoer voor de in- en uitgaande lucht. Het vergt wel wat experimenteren om zoiets te maken omdat je luchtvolume niet wil afknijpen en ook geen rare resonanties wilt ('fluiten').

Maar het kan dus wel.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ik heb geen dust deputy maar wel de goedkopere china versie onlangs besteld en inderdaad, die past niet 1 op 1 op de slangen van deze stofzuiger, daarvoor ga ik dus nog even een overgang moeten regelen...



72db(A) is minder dan normaal gespreksniveau (75db(A) ), dus dat is flink stil lijkt me.



wel rekening houden met overdruk en temperatuuropbouw, die box mag niet luchtdicht zijn want dan werkt je stofzuiger simpelweg niet


Kopt, ik kan me het volgende herinneren van het ontnwerp:
box.jpg
het ovaal is de stofzuiger, recht zitten "schappen" die bekleed zijn met geluiddempend materiaal. de lucht kan tussen de schappen door en door het gat naar buiten. door het geluiddempende materiaal wordt het volume gedempt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.