Blum scharnieren, montageplaten

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zojuist zat ik een bestelling samen te stellen, maar ik raak in de war bij de keuze van montage platen voor de Blum scharnieren. Ik kies voor de scharnieren voor dikke deuren, hoekmontage. dat is nr. 71 T9550. In de montageplaten vind ik nu heel veel soorten. Met of zonder excenter, recht, kruis, en wat al niet meer, zonder dat er bij staat wat wat is en waarvoor. Kan iemand me helpen meedenken?

Volgens de tabel bij de scharnieren moet ik platen hebben met 0mm hoogteverschil, en ik wil ze met gewone schroeven gaan bevestigen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh, nog een vraag. Hoeveel scharnieren per deur? Ik heb vrij zware deuren van ongeveer 5kg per stuk. Ze zijn 72cm hoog x 60cm breed.

Uiteindelijk gaat het maar om twee deurtjes, de rest is lades, klapdeuren en opzetdeuren voor inbouwapparatuur.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Je wilt dus een staaltop met veer, ik raad je sowieso aan om de bijpassende afdekplaat ook te bestellen, die verbergen de stelschroeven en laten het er beter uit zien (er kan dan als het goed is ook geen vuil in komen).

Er staat onderin het eerste vel dat je schroeven van 3,5mm diameter moet gebruiken, met een lengte van 15 tot 17 millimeter. Om het wat eenvoudiger te maken, je hoeft alleen naar de linkerkolom te kijken ;)
Voor zover ik kan zien móet je wel een uitsparing maken in de deur, daar komt namelijk het bewegende deel van het scharnier in als de deur gesloten is.
Ik zie nergens iets over het draaggewicht per scharnier zoals je bij Häfele wel hebt, maar voor 5KG en die afmetingen zouden twee scharnieren per deur volstaan denk ik, neem daarover voor de zekerheid contact op met de leverancier.
Vergeet niet dat elke deur gaat hangen, dus de onderkant kan je het beste arm schaven om er zeker van te zijn dat het niet na enige tijd gaat schuren op de bodemplaat.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ipv de afdekplaat bestel ik die bluemotion dempers. En voor het deel dat in de deur geboord zit kan ik ook nog een afdekplaatje bestellen.

Maar deze scharnieren worden zonder montageplaat geleverd. En daar heb je heel veel types in. Als ik me beperk tot montage met spaanplaatschroeven:
175M5400 Rechte plaat
175H5400 rechte plaat met excenter
173L6100 Kruismontageplaat
175L6100 Kruismontageplaat
175H7100 Kruismontageplaat
173H7100 Excenter kruismontageplaat
En dan heb je ook nog 5 graden hoekspien?

Kan je je voorstellen dat ik het overzicht een beetje kwijt ben?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik kreeg opeens een goed idee en keek even op de site waar ik ze waarschijnlijk wil gaan bestellen. Die hebben de volgende in de aanbieding:

173H7100 Kruis met excenter
175H7100 Kruis
175H5400 Recht met excenter

Dat maakt de keus al overzichtelijker. Vraag blijft, wanneer recht en wanneer kruis? En wat is die excenter?
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Volgens mij kan je elk van deze montageplaten gebruiken voor je scharnier.

Ik gebruik altijd de excenter kruismontageplaat of de gewone kruismontageplaat.
Ik gebruik nooit de rechte montageplaat. Ik vind deze persoonlijk wat magertjes overkomen
en past trouwens niet echt op het 32mm systeem dat ik veelal toepas

Ik zou eerst en vooral kiezen voor een montageplaat met een afzonderlijke schroef om de
hoogte in te stellen en niet één waarvan je de bevestigingsschroeven opnieuw moet lossen
van het montageplaatje om de deur wat hoger of lager te regelen.

Het verschil tussen de excenter montageplaat en de gewone zit er hem in (en nu probeer
ik het zo goed mogelijk uit te leggen, want uitleggen is niet mijn sterkste punt)
-een gewone montageplaat heeft een schroefje zitten, die moet je lossen, het bovenste plaatje
zelf wat omhoog of omlaag regelen en dan het schroefje weer vast draaien om te vergrendelen.
-een excenter montageplaat heeft ook zo'n schroefje, maar als je daar aan draait gaat het
montageplaatje vanzelf omhoog en omlaag, dus je moet niets los draaien en vasthouden enzo.

Ik hoop dat je al wat wijzer geworden bent.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, een excenter maakt het instellen dus gewoon een beetje makkelijker?
Dat klinkt goed.
En die rechte platen zijn wel mooi slank, maar inderdaad misschien een beetje te iel.
Dus dan blijft vanzelf 173H7100 over.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Seek,

Hoewel je er al uit bent wat je gaat bestellen, toch nog iets over het hoe en waarom mbt kruisplaten.
Het verschil tussen excenter en gewone kruisplaten heeft Mattias al uitgelegd. Inderdaad een kwestie van makkelijker in hoogte af stellen. Bij excenterplaatjes is volgens mij het afstelbereik iets minder, maar als je een beetje nauwkeurig werkt is dit meer dan voldoende.
De verwarring zat hem in de dikte van de plaatjes. Als je naar de tekeningen op de Blum Pdf kijkt zie je dat het scharnier voor hoekaanslag minder hoog is dan het scharnier voor middenaanslag. 22 mm en 31 mm. Het scharnier voor middenaanslag kan dus niet gebruikt worden voor hoekaanslag. Andersom kan dit wel mbv dikkere kruisplaatjes. Op deze manier kan je dus het hoekaanslagscharnier voor verschillende toepassingen (overlap) gebruiken.

Ed
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat grappig, goed om te weten. Maar dit keer heb ik dus maar twee kastjes met scharnieren en allebei hoekaanslag.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik ben zelf toevallig ook bezig met een kast te maken voor in de schuur (te weinig ruimte voor te veel gereedschap). Ik heb de scharnieren besteld bij http://www.keukenonderdeel.nl
De scharnier die jij wilt bestellen heeft een openingshoek van 95graden. Dit is ook hetgeen je wilt hebben? De meeste scharnieren hebben namelijk 110/120graden.
Ik zelf heb het type 71T5550 scharnier gekocht met onderplaat type 175L8100. Deze heeft voorgemonteerde schroeven en dat werkt super! Nauwkeurig werken is uiteraard wel een noodzaak omdat deze minder te verstellen is.
2 scharnieren is voor de deurtjes voldoende. De maat is een ongeveer een standaard keukenkastdeurtje. Ik zelf heb monteer 3 scharnieren op deuren die 110x65cm zijn. Via Google heb ik ooit een tabel gevonden waarin stond hoeveel scharnieren je nodig heb bij bepaalde afmetingen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Seek zei:
Ik kreeg opeens een goed idee en keek even op de site waar ik ze waarschijnlijk wil gaan bestellen. Die hebben de volgende in de aanbieding:

173H7100 Kruis met excenter
175H7100 Kruis
175H5400 Recht met excenter

Dat maakt de keus al overzichtelijker. Vraag blijft, wanneer recht en wanneer kruis? En wat is die excenter?

Waar ga je ze bestellen?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
pepijn zei:
Je wilt dus een staaltop met veer, ik raad je sowieso aan om de bijpassende afdekplaat ook te bestellen, die verbergen de stelschroeven en laten het er beter uit zien (er kan dan als het goed is ook geen vuil in komen).

Er staat onderin het eerste vel dat je schroeven van 3,5mm diameter moet gebruiken, met een lengte van 15 tot 17 millimeter. Om het wat eenvoudiger te maken, je hoeft alleen naar de linkerkolom te kijken ;)
Voor zover ik kan zien móet je wel een uitsparing maken in de deur, daar komt namelijk het bewegende deel van het scharnier in als de deur gesloten is.Ik zie nergens iets over het draaggewicht per scharnier zoals je bij Häfele wel hebt, maar voor 5KG en die afmetingen zouden twee scharnieren per deur volstaan denk ik, neem daarover voor de zekerheid contact op met de leverancier.
Vergeet niet dat elke deur gaat hangen, dus de onderkant kan je het beste arm schaven om er zeker van te zijn dat het niet na enige tijd gaat schuren op de bodemplaat.

Klopt, je moet met dit soort scharnieren een gat boren van 35mm doorsnee en 12mm diep.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb ze besteld bij lignoshop.de. Dat was de goedkoopste die ik vinden kon. Nu ben ik benieuwd of het ook nog echt binnen gaat komen.

Als jij een goedkopere levernacier kunt vinden wil ik dat eigenlijk niet meer weten. :lol:
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb hier al vaker iets besteld, en nog nooit problemen gehad. Eea duurt iets langer ivm de buitenlandse betaling. Als je het verschil ziet in prijzen van bv blumotion ladegeleiders tov Nederland springen de tranen in je ogen.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.