Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Blum scharnieren, montageplaten

Zojuist zat ik een bestelling samen te stellen, maar ik raak in de war bij de keuze van montage platen voor de Blum scharnieren. Ik kies voor de scharnieren voor dikke deuren, hoekmontage. dat is nr. 71 T9550. In de montageplaten vind ik nu heel veel soorten. Met of zonder excenter, recht, kruis, en wat al niet meer, zonder dat er bij staat wat wat is en waarvoor. Kan iemand me helpen meedenken?

Volgens de tabel bij de scharnieren moet ik platen hebben met 0mm hoogteverschil, en ik wil ze met gewone schroeven gaan bevestigen.

Re: Blum scharnieren, montageplaten

Staan er geen tekeningen bij zoals in de boeken van Häfele ?

Ja dat is het juist, er is teveel informatie! Maar er staat niet bij waarom je een rechte, een kruis of een excenter plaat zou gebruiken.
    Dit is de catalogus van de montage platen: http://www.vanhoecke.be/media/blum/p...4-160-0172.pdf
    En deze scharnieren wil ik gebruiken: http://www.vanhoecke.be/media/blum/p...94-95-0403.pdf

Oh, nog een vraag. Hoeveel scharnieren per deur? Ik heb vrij zware deuren van ongeveer 5kg per stuk. Ze zijn 72cm hoog x 60cm breed.

Uiteindelijk gaat het maar om twee deurtjes, de rest is lades, klapdeuren en opzetdeuren voor inbouwapparatuur.

Je wilt dus een staaltop met veer, ik raad je sowieso aan om de bijpassende afdekplaat ook te bestellen, die verbergen de stelschroeven en laten het er beter uit zien (er kan dan als het goed is ook geen vuil in komen).

Er staat onderin het eerste vel dat je schroeven van 3,5mm diameter moet gebruiken, met een lengte van 15 tot 17 millimeter. Om het wat eenvoudiger te maken, je hoeft alleen naar de linkerkolom te kijken
    Voor zover ik kan zien móet je wel een uitsparing maken in de deur, daar komt namelijk het bewegende deel van het scharnier in als de deur gesloten is.
    Ik zie nergens iets over het draaggewicht per scharnier zoals je bij Häfele wel hebt, maar voor 5KG en die afmetingen zouden twee scharnieren per deur volstaan denk ik, neem daarover voor de zekerheid contact op met de leverancier.
    Vergeet niet dat elke deur gaat hangen, dus de onderkant kan je het beste arm schaven om er zeker van te zijn dat het niet na enige tijd gaat schuren op de bodemplaat.

Ipv de afdekplaat bestel ik die bluemotion dempers. En voor het deel dat in de deur geboord zit kan ik ook nog een afdekplaatje bestellen.

Maar deze scharnieren worden zonder montageplaat geleverd. En daar heb je heel veel types in. Als ik me beperk tot montage met spaanplaatschroeven:
    175M5400 Rechte plaat
    175H5400 rechte plaat met excenter
    173L6100 Kruismontageplaat
    175L6100 Kruismontageplaat
    175H7100 Kruismontageplaat
    173H7100 Excenter kruismontageplaat
    En dan heb je ook nog 5 graden hoekspien?

Kan je je voorstellen dat ik het overzicht een beetje kwijt ben?

Ik kreeg opeens een goed idee en keek even op de site waar ik ze waarschijnlijk wil gaan bestellen. Die hebben de volgende in de aanbieding:

173H7100 Kruis met excenter
    175H7100 Kruis
    175H5400 Recht met excenter

Dat maakt de keus al overzichtelijker. Vraag blijft, wanneer recht en wanneer kruis? En wat is die excenter?

Volgens mij kan je elk van deze montageplaten gebruiken voor je scharnier.

Ik gebruik altijd de excenter kruismontageplaat of de gewone kruismontageplaat.
    Ik gebruik nooit de rechte montageplaat. Ik vind deze persoonlijk wat magertjes overkomen
    en past trouwens niet echt op het 32mm systeem dat ik veelal toepas

Ik zou eerst en vooral kiezen voor een montageplaat met een afzonderlijke schroef om de
    hoogte in te stellen en niet één waarvan je de bevestigingsschroeven opnieuw moet lossen
    van het montageplaatje om de deur wat hoger of lager te regelen.

Het verschil tussen de excenter montageplaat en de gewone zit er hem in (en nu probeer
    ik het zo goed mogelijk uit te leggen, want uitleggen is niet mijn sterkste punt)
    -een gewone montageplaat heeft een schroefje zitten, die moet je lossen, het bovenste plaatje
    zelf wat omhoog of omlaag regelen en dan het schroefje weer vast draaien om te vergrendelen.
    -een excenter montageplaat heeft ook zo'n schroefje, maar als je daar aan draait gaat het
    montageplaatje vanzelf omhoog en omlaag, dus je moet niets los draaien en vasthouden enzo.

Ik hoop dat je al wat wijzer geworden bent.

Aha, een excenter maakt het instellen dus gewoon een beetje makkelijker?
    Dat klinkt goed.
    En die rechte platen zijn wel mooi slank, maar inderdaad misschien een beetje te iel.
    Dus dan blijft vanzelf 173H7100 over.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Hoi Seek,

Hoewel je er al uit bent wat je gaat bestellen, toch nog iets over het hoe en waarom mbt kruisplaten.
    Het verschil tussen excenter en gewone kruisplaten heeft Mattias al uitgelegd. Inderdaad een kwestie van makkelijker in hoogte af stellen. Bij excenterplaatjes is volgens mij het afstelbereik iets minder, maar als je een beetje nauwkeurig werkt is dit meer dan voldoende.
    De verwarring zat hem in de dikte van de plaatjes. Als je naar de tekeningen op de Blum Pdf kijkt zie je dat het scharnier voor hoekaanslag minder hoog is dan het scharnier voor middenaanslag. 22 mm en 31 mm. Het scharnier voor middenaanslag kan dus niet gebruikt worden voor hoekaanslag. Andersom kan dit wel mbv dikkere kruisplaatjes. Op deze manier kan je dus het hoekaanslagscharnier voor verschillende toepassingen (overlap) gebruiken.

Ed

Forum Rechten