Nieuwe versie Zingende Zaag van Annette Scholten

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Komende zondag zal Annette Scholten op de Open Dag Hout de nieuwste versie van de zingende zaag presenteren: de Lame Sonore "Classique". We hebben dit jaar flinke voortgang gemaak met het ontwikkelen van een klankkast en een statief.
Daarmee kan Annette nu staand spelen wat haar mogelijkheden sterk vergroot. Je kunt in dit topic nog wat over de ontwikkeling teruglezen. Van de nieuwe ontwikkelingen zal ik binnenkort een uitgebreider verslag doen.

Zie ook Annette's Facebooksite.

Tot zondag op de Open Dag Hout:)

Fons

IMG_4444.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Presentatie CD Angelo

Annette Scholten en haar collega Nanke Flach presenteren morgenavond hun eerste CD met klassieke muziek gespeeld op de Lame Sonore Classique en concertvleugel. Daarmee wordt nu ook deze klassieke versie van de zingende zaag officieel gelanceerd. Ik heb daar het afgelopen jaar veel werk voor verricht, met hulp van mijn maat Henk. Veel forumleden hebben deze eindversie al op de Open Dag Hout van oktober 2017 kunnen zien. Ik heb het ontwikkelproces van het instrument nog eens op een rij gezet in een youtube filmpje. Als er interesse voor is en/of vragen zijn kan ik in dit topic nog wel toelichting met foto's geven.

Fons

 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi instrument Fons, zo te zien alles bij elkaar veel pionierwerk geweest tot de definitieve versie, zijn er ook nog andere versies van zingende zagen van ander makers?

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Je kunt wel stellen dat ons project vrij uniek is. Er wordt meestal met het blad -zonder tanden- van de Lame Sonore gespeeld, dat door een Fransman wordt gemaakt, die je op een van de eerste foto’s ziet. Daar zit een soort van zaaghandvat aan en een extra handvat voor het buigen van het blad tijdens het spelen. De zaag wordt dan tussen de benen vastgehouden. Een ergonomisch niet zo’n geweldige oplossing en zeker beperkt voor het spelen van klassieke muziek. Er zijn wel wat pogingen voor verbeterde handvatten en sommigen experimenteren met ander staalsoorten begrijp ik.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuk man.
Heel misschien kom ik vanavond even langs met mn vriendin. Jij bent er toch ook? Maar ik begrijp dat ze dus niet optreden?
 

tuoh

Oud hout
Knap eindresultaat Fons. Straf hé hoe een eenvoudige vraag soms een zo verstrekkend en fascinerend project kan opleveren.
Hier is niet alleen een nieuw instrument ontstaan, als ontwerper/bouwer, groei je hier zelf ook door.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Fons, gefeliciteerd met dit concertwaardige eindresultaat!!!!!!!!!!!!
Ik las het paginagrote artikel in de Leeuwardercourant.
Een meubelmaker die een musicus begrijpt en samen een nieuw instrument ontwikkelt.
Echt iets voor een patent op het geheel of onderdelen. Het maakproces geeft al een heel goed beeld.

In 1936 is dit ook al eens geprobeerd met de "cellohoorn" (zie afbeelding). Misschien ook iets voor de muziekinstrumentenbouwer Van der Glas in Heerenveen.

Hier neem ik mijn houten hoed voor af!!!
vr.gr. Jan Pranger.

cellohoorn 1936.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Leuk man.
Heel misschien kom ik vanavond even langs met mn vriendin. Jij bent er toch ook? Maar ik begrijp dat ze dus niet optreden?
Vanavond is de presentatie in de Vosbergen in Eelde en er worden stukken van de CD gespeeld. Vanavond is echter al uitverkocht maar zondagmiddag om 17.00 uur is er een tweede uitvoering. Daar ben ik echter niet bij. Als je vanavond wilt komen kun je beter eerst de Vosbergen bellen of er nog plek is.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Allen dank voor de complimenten mensen!

@tuoh
Ja André, je slaat de spijker op z’n kop:) het was en is nog steeds voor mij een leerzaam project waar ik een zinvolle bezigheid mee heb.

@Jan Pranger
Inderdaad is het een boeiende samenwerking geworden waar steeds afstemming van wensen en haalbaarheid voor nodig was. Patent hebben we zijdelings naar gekeken, maar dat is geen haalbare kaart, zeker financieel gezien....
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mooi eindresultaat Fons. Dit kost veel tijd en moeite, maar geeft ongelooflijk veel voldoening. Ik begrijp dat de eventuele ontwikkeling van de zaag zelf achterwege wordt gelaten, of is dat een volgende stap. Zag in het filmpje namelijk dat de zaag wel is aangepakt.

Op de ODH2016 klaagde Annette dat ze over de rand niet heel tevreden was. Die is dus nu bijgewerkt zo te zien.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
De ontwikkeling blijft gaande, William:) Ik heb inderdaad nog gewerkt aan de rand van de zaag. Die was afgewerkt met facet randen. Met advies van mijn broer (fijnmechanica) ben ik de kant ronder gaan maken met vijl, schuurpapier en polijstpapier. We denken wel nog wat stappen te gaan zetten in de doorontwikkeling van het geheel, maar in een wat rustiger tempo verwacht ik.

87145BE8-9CF4-4E96-BAF4-D79738245175.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.