Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Klopt
    heeft in deze geen zin, de as steekt zover door dat je werkstuk voorbij de uitsparing steekt (of je moet iets van pizzaborden gaan draaien, dan heb je er misschien nog wat aan)
    Een machine die hier ooit eens aangeboden werd vanuit belgië had dit ook
    Met een hamer past alles...

Komt die uitleg over wat een oerlikon koppeling is en hoe het werkt nog? Ik ben benieuwd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Komt die uitleg over wat een oerlikon koppeling is en hoe het werkt nog? Ik ben benieuwd.
    Als ik dit zo lees, Chevy, dan gok ik dat je het bij het rechte eind had...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Kijik, Chevy66 weet wat een mechanisch bediende platenkoppeling is. Dat maakt al een heel verschil...
    Daarnaast als je in het engels zoekt, vindt je wel degelijk een en ander google: Oerlikon Clutch Lathe
    Laatst gewijzigd door rmenkveld; 13-10-17 om 12:46.
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Meer informatie en wat foto's hier, bijvoorbeeld:

https://forum.zerspanungsbude.net/vi...22233&p=257186

en het feit dat ik er een opmerking over maak betekent niet dat ik er alles van weet, eerder het tegenovergestelde: ik heb er geen verstand van. Dat zou voor mij een reden zijn om extra voorzichtig met de aanschaf van zo'n draaibank te zijn.

Wat betreft het missende stukje: ik zet mijn leunspaan ook wel eens helemaal links op het bed. Dat gaat hier niet.
    En inderdaad, niet alle draaibanken hebben zo'n stukje, maar genoeg wel - waaronder de mijne, ik kan vanaf de vaste kop een stuk van 34 cm lang en 9.5 cm hoog uit het bed weghalen.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 13-10-17 om 16:26.

Dus zo'n set koppelingen heet een oerlikon koppeling? Die koppelings/rempakketten ken ik wel, de meeste grotere draaibanken zijn daar mee uitgerust. Maar ik had geen idee dat ze zo heten. Zo leer je nog eens wat.

Ik denk niet dar ze allemaal zo heten, maar ze hebben er wel een heleboel gemaakt. Maar evem terig maar de originele vraag:

- is er krachtstroom?
    - heb je kennis van oude machines?
    - is er de ruimte voor een grote draaibank?

Als 'degelijk', 'centerhoogte' en 'maximaal 1000 euro' de enige eisen zijn, dan kom je automatisch bij oude machines uit.
    Niemand zal een draaibank die nieuw 5000 euro kost, na een paar jaar voor 1000 euro kwijt willen. Zie bv.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...770926-84-8882

Als je voor bewezen techniek en een oerdegelijk model gaat, is deze trouwens ook niet slecht:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...55465-242-9182
    Dit is het bedrijf dat na de Wende weer Kreher heette.

Dank dank allemaal voor de reacties!
    Goed punt van Jurriaan: ik heb (nog) geen krachtstroom, en op zich wel plaats voor een grote machine maar weer niet genoeg ervaring met oude machines. Misschien moet ik m'n budget iets ophogen en toch een nieuwe aanschaffen. Heb verder wel een goede en ervaren 'aanschafcoach' maar het ontbreekt op marktplaats aan goede gebruikte machines. En dat zal vast een goede reden hebben. (hoewel ik vandaag een Wivamac tegen kwam die echter net boven m'n budget zit... maar misschien wordt dat wel iets.)
    Tot zo ver, nogmaals dank allemaal en als je nog van een draaier weet die een aardige bank kwijt wilt dan houd ik me aanbevolen!

Is krachtstroom écht nodig ?
    Is het niet zo dat de meeste 3 fase motoren zowel 230 al 400 kunnen draaien ? in dat geval heb je alleen een frequentie regelaar nodig
    Met een hamer past alles...

Natuurlijk ontbreekt het op marktplaats aan deze machines. Eerlijk gezegd, als ik een goede houtdraaibank met 250 mm centerhoogte voor 1000 euro op marktplaats zou zien, reed ik er gelijk heen en stond hij 3 uur later hier voor 2000 euro te koop

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten