kast onder trap maken

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Hallo,
ik wil voor een vriendin een kast onder haar trap maken, zoals deze:
https://twitter.com/hashtag/inbouwkast (bericht van Jurgen van Tomme april 2015)

Hier een paar vragen van een beginneling :)
1. Hoe bevestig je de verticale tussenschotten van deze kast? Waaraan hangen die vast?
2. Deze kast staat niet op een sokkel zie ik, zouden jullie dat aanraden of is dat een kwestie van smaak? Het wordt een kast om poetsgerief in te zetten, stofzuiger, emmers enzo.
3. op de laatste foto zie je dat hij 6 scharnieren gebruikt heeft, is dat niet overkill?

Nog dingen waar ik moet op letten? Tips of advies?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
1 dat kan op verschillende manieren, maar het handigst is om zowel op de vloer als onder de trap balkjes te schroeven waar je de tussenschotten aan bevestigd.
2 Het is een kwestie van smaak. Maar als je van de vloer af werkt hebt je minder last van iets onnauwkeurigheid. Sopt de vrouw des huizes de vloer dan zou ik de deurtjes van de vloer af houden.
3 6 schanieren is natuurlijk veel. Minder kan ook maar ik vermoed dat de persoon het gedaan heeft om werking op te vangen.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Bedankt Vurenhout,

waar bevestig je de latjes precies? aan de onderkant van de trap of de achtermuur van de kast? Of bedoel je een frame maken dat tussen 2 tussenschotten zit zoals op de foto? (Deze latjes lijken mij wel dun om een kastdeur te dragen)
understairs-closet.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik denk dat ze in het eerste voorbeeld een plaat 18 mm multiplex of iets dergelijks hebben gebruikt. Onzichtbaar vast zetten op de vloer kan door in de plaat een groef te frezen en de strip waar de groef over heen val op de vloer vastboren. Het zelfde kan ook met de achterwant en tegen de trap. (voor als je het echt strak wilt hebben). Ik zou het zonder "sokkel" doen, dan kan de stofzuiger makkelijker in en uit. Die scharnieren zijn keukenkastscharnieren. Normaal zitten er 2 per 70 cm. Die laatste deur is tenminste 2,40 m hoog. Dan is 6 scharnieren niet heel gek. Eentje minder zou misschien kunnen. De deuren zijn overigens ook plaatmateriaal met een gefreesd lijntje.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
hoe groot is de strip dan waar je die multiplex overheen zet? Met een multiplex van 18mm kan dat nooit heel breed zijn

PS. als je nog goeie youtube videos kent hiervoor, houd ik mij aanbevolen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Aluminium u-profieltje van de bouwmarkt? Bovenfrees op een stuk multiplex schroeven, 2 geleiders op 9 mm uit het hart van de frees en een frees op de maat van het profiel. T-profiel zou nog beter zijn, maar die zijn lastiger te vinden. Online overigens wel verkrijgbaar.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Dat lijkt mij technisch al wat moeilijker, Ik ben nog maar een beginner. Ik zou t graag vrij eenvoudig houden.
De opdrachtgever wil de ruimte onder de trap afschermen, er hoeven niet per se planken in. Wel lijkt het mij handig om voor de kleinste laagste punt van de driehoek een lade op geleiders of wieltjes te maken die je van onder de trap kan rollen. Zo kan je makkelijk aan die spullen.
Kan ik dan werken met een houten frame?
 
M

Milo-vs

Guest
Als je nu gewoon een “losstaande kast” maakt. Een met Eem boven onder en zeikant. Dan schuif je die strak in het gat. Hoef je niet in muren te boren en ook niet in de vloer. Het is alleen wel een precies werkje. Volledig te bouwen uit iets van 18mm multiplex oid. Je timmert de “naden” af met een nette sierrand en klaar is kees. Ik die bak kun je uiteraard alles doen wat je wilt. Tussenschotten maken, deuren ervoor ga maar door.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.