Aankoopadvies zaagtafel gevraagd voor de hobbyist

BartAltena

Nieuw lid
3 mrt 2017
5
0
Hallo Woodworkers,

Ik ben een beginnende hobbyklusser wonende in Oostenrijk en heb ruzie met mijn Dewalt afkort/zaagtafel. Ik wil een meubel maken en moet nauwkeurig werken maar deze zaag heeft veel beperkingen en is zeker niet nauwkeurig. Als je op het tafelblad leunt (ook heel zachtjes), dan veranderd de hoogte van het zaagblad. Niet erg als je alleen maar moet schulpen maar deze zaag komt zeker te kort voor de wat nauwkeurigere projecten. Dus ik ga op zoek naar een alternatief. Mijn budget € 1000,-. Maar waar doe ik wijs aan? Stationair of Semi sationair of toch een cabinet zaagtafel of misschien wel een formaatzaag.

Zelfbouw?
Ik heb veel website en youtube filmpjes van mensen die zelf hun zaagtafel maken en/of er van alles aan of bij bouwen, gezien. Zeker het Youtube kanaal Matthias Wandel is een aanrader voor iedereen. hij benadert het redelijk wetenschappelijk en is erg nauwkeurig en veeleisend. Maar ik denk dat ik kort kan zijn over een zelfbouw project: Ik heb de ervaring niet met een gedegen zaagtafel om te weten waar ik op moet letten. Dus ik ga niet zelf een tafel bouwen.

Formaatzaag?
Mmmh. mijn garage is ruim maar een formaatzaag gaat echt niet passen. Daarboven komt bij dat mijn budget een formaat zaagtafel niet toelaat.

Combinatie machine?
Ja graag. Ik heb nog op mijn verlanglijstje staan: - een freestafel, - een vandiktebank/vlaktebank, -lintzaag, -draaibank
Een combinatie machine zou dus een uitkomst kunnen bieden, maar ik vrees dat mijn budget het niet toelaat om een goede combinatie machine te kopen.

Stationaire zaagtafel?
Nadeel:
- Natuurlijk de handelbaarheid van een stationaire zaagtafel. Die is er niet. De machines zijn groot en log. Zoals je hebt kunnen lezen woon ik in oostenrijk. In de winter moet ik mijn garage ontruimen voor de auto want ik ga niet elke dag mijn auto uitgraven.
- Tafels zijn vaak bewerkelijk zijn met instellen. In Fora lees ik vaak dat de semi-stationaire machines veel gebruiksvriendelijker zijn qua instellen.
- Ik heb nog niet echt veel tweedehands stationaire zaagtafels in Oostenrijk gezien. De twee grootste websites (www.Willhaben.at en www.shpock.com) bieden weinig bruikbare modellen.
- Als ik een tafel in Nederland koop, dan kan ik niet even heen en weer rijden om de tafel te bezichtigen.
- Als ik een tafel wil kopen dan moet ik een transport ondernemer zoeken die de tafel voor mij mee naar Oostenrijk wilt nemen.
Voordeel:
Plus punt is natuurlijk dat ze vaak erg solide en nauwkeurig zijn. Ze kunnen een stootje hebben en buigen niet mee.
Op diverse sites worden tegen niet al te hogen prijzen een Stationair aangeboden, bijvoorbeeld Marktplaats en op-internet-kopen.nl. Een tafel heb je al voor 500 euro. Doe daar een Inca miter 1000HD bij en je hebt een hele knappe tafel.

Semi-stationaire zaagtafel?
Persoonlijk vind ik dit een heel goed alternatief. Klein, compact, betaalbaar, makkelijk instelbaar. Gezien de website van Dewalt, Bosch en Metabo zijn er bij deze merken geen cabinet of stationaire zaagtafels meer. Ik weet niet of dat iets zegt over de kwaliteit van de voorlopers, maar ik zie alleen nog maar de semi-stationaire zaagtafels bij dit merk. Een groot voordeel van de nieuwe semi-stationaire zaagtafels is natuurlijk het geringe gewicht en makkelijk op te bergen. Zeker een groot voordeel daar ik alleen een garage heb om in te werken. Maar zijn de kleinere semi-stationaire zaagtafels een goed alternatief voor zijn grotere stationaire zaagtafel? Wie kan mij vertellen of een semi-stationaire zaagtafel solide genoeg is? Diverse youtube filmpjes overtuigen mij niet. Ik hoor het liever van mensen die een dergelijk apparaat hebben en er ervaring mee hebben.

Ik heb dit draadje al gelezen over de Dewalt DW745 en de Dewalt DWE7491 en ik ben daardoor enthousiast geworden voor een Dewalt. Zeker vanwege zijn parallelgeleider die aan beide kanten gelocked wordt. Ook handig is dat de parallelegeleider uitgeklapt kan worden zodat dun plaatmateriaal ondersteund wordt en niet onder de geleider schiet als deze is uitgeschoven. De DW745 in combinatie met een inca miter 1000hd heeft de voorkeur. De grotere Dewalt DWE7491 heeft alleen een groter werkblad, makkelijker te plaatsen spouwmes en een groter bereik voor plaatmateriaal door zijn extra lang uitschuifbare geleiderrail. Maar dat maakt het prijsverschil niet goed.


Een goede tweedehands zaagtafel?
Het nadeel van een tweedehands kent iedereen wel. Geen garantie en ze zijn allemaal z.g.a.n. want hij is van een oud dametje geweest ;-)
Gek genoeg vind ik in Oostenrijk geen fatsoenlijke zaagtafel voor een redelijke prijs. Of het wordt aangeboden aan de andere kant van Oostenrijk, of het wordt aangeboden door een handelaar die er de hoofdprijs voor moet hebben. Dan kan ik me beter oriënteren op de duitse of de nederlandse tweede hands markt. Via de Oostenrijkse Marktplaatsen heb ik de volgende twee gevonden:

Metabo Tk1685 prijs: € 990,-

Bekijk bijlage 69190




Metabo Tk U 1693D prijs: € 1.100,-

Bekijk bijlage 69191
Beide zaagtafels zien er in eerste opzicht goed uit maar ik lees wat negatieve ervaringen m.b.t. nauwkeurigheid van gebruikers op fora over de Metabo.
Inmiddels ben ik al wat terughoudend met het kopen van een tweedehands.


In Nederland heb ik natuurlijk Marktplaats afgestruind en heb ik de volgende websites gevonden die ook gebruikte machines aanbieden:
DenHartogMachines: Ik vind het enorm irritant dat als ik me aan het oriënteren ben, dat ik dan een prijs moet opvragen.
HBM Machines: Persoonlijk vind ik de zaagtafels niet erg solide ogen. Ik heb het een beetje een 'chinees-namaak'-gevoel. Ik zie wel vaker het merk Scheppach voorbij komen maar ik het het 'net niet gevoel'.
Vetpapemachines: Die heeft momenteel niet wat mijn interesse heeft.
VDH Machines: niet binnen mijn budget

Over het algemeen kan je stellen dat ik voor een nieuwe zaagtafel beter in Oostenrijk terecht kan ivm. garantie en eventuele service. Voor de tweedehandsmarkt kan ik beter in Nederland zijn.


Ik zoek eigenlijk nog het antwoord op:

- Kan zowel de Dewalt DE745 als de Dewalt DWE7491 een Dado blade aan? Ik lees dat dat de DWE7491 een dado blade aan kan van 8"
<edit> De Dewalt745 kan volgens dit filmpje geen Dado Blade aan. </edit>
- Zijn de Dewalt DE745 en de Dewalt DWE7491 solide genoeg? Zijn ze een goede tegenstander van de stationaire zaagtafels?

Wie kan mij zijn ervaringen delen?
Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten die een doorslaggevend onderscheid kunnen maken?
Ik hoor graag van jullie,


groet,


Bart Altena
 
Laatst bewerkt:

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
een oudere combine als de roblands zijn te vinden rond je budget ( meestal net iets meer afhankelijk van de spullen die je er nog bij krijgt maar je hebt dan ook meer dan alleen een zaag ) en kunnen eventueel op een gewone aanhangwagen getransporteerd worden .
ik heb zelf een 2dehands mafell erika 85 ec op de kop kunnen tikken en met een deftig zaagblad is dit echt een beestig goede zaagmachine .
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik kwam vorige week op de nederlandse MP een TK 1688(met langgatboor) en een TK 1685 (zonder langgatboor) uit '85-90 voor ca. 400 a 500 euro.

TK1688:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=2

TK1685:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1

Regio Tilburg.... ik vond ze er mooi uitzien voor machines van bijna 30 jaar oud. (datgezegd verandert er misschien niet zo heel veel hier....)

Doe er je voordeel mee.

Groet!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Over de dw745 zijn genoeg draadjes te vinden, diegenen die hem hebben zijn er zonder uitzondering (volgens mij) content mee. Het is en blijft een machine voor een persoon die geen ruimte heeft, geen heavy user is, etc.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb enkel ervaring met de DWE7491 en ben hier zeer tevreden over.
Voor zo'n compacte zaagtafel zaagt die zeer nauwkeurig.
Enkel de 0-45° stand heb ik een tikkeltje moeten kalibreren, maar voor de rest kwam hij zuiver uit de doos :)
Heb intussen het onderstel er ook bijgekocht, gezien ik alles mobiel wil in de werkplaats :)
 

BartAltena

Nieuw lid
3 mrt 2017
5
0
Allereerst iedereen heel hartelijk dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb nog geen keuze gemaakt maar ik neig steeds meer richting de Dewalt DWE7491. De mobiliteit van dit apparaat weegt behoorlijk zwaar. Ik ga me nog verder orienteren en zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In jouw geval zou ik een invalzaag met lineaal en dedicated mobiele tafel (mft, mftc, paulk) overwegen. Onze festool inval zaag is denk ik nauwkeuriger dan onze bosch pts10 tafelzaag - hoewel ik beide naar tevredenheid gebruik
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Als je toch 2e hands kijkt, in Duitsland wordt ook veel aangeboden (zoals hier.)
Vaak zijn ze redelijk aan de prijs in Duitsland, maar zo af en toe kan je ook goedkoop spullen vinden.

Succes ermee!
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
En dan kom je zomaar familie tegen op het forum! Wat een kleine (houtbewerkings)wereld hebben we toch ook! Bart ik kan natuurlijk helpen met de zoektocht in NL en evt het vervoer naar Oostenrijk. Laten we even contacten :)
 

BartAltena

Nieuw lid
3 mrt 2017
5
0
Ik wist niet dat ik koekies in mijn familie had?!?!!? ;) Maar ik heb wel een donkerbruin vermoeden doppiedop. Ik ben plotseling ook lid van een facebook groep houtbewerking...hahaha.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Vergelijken van een stationaire (formaat) zaag met een "Jobsite" zaag is naar mijn mening zoiets als appels en peren vergelijken.
Zelf heb ik een DWE7491 met een Incra 1000, een ijzersterke combi als je het mij vraagt. Grote zaag capaciteit, erg precies. Ik heb het op een mobiele tafel gemonteerd, daardoor erg stabiel.
Persoonlijk kan ik het mij niet voorstellen dat ik daar als hobby klusser uit zou groeien, maar je weet het nooit.
Er kan inderdaad een dado in van 8 inch. Wilde die zelf aanschaffen maar ben er nog niet toe gekomen. Ander forum lid heeft dit wel.
Mocht je nog wat info willen hebben dan stuur maar een PB.

Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Past die incra 1000 zonder aanpassing precies op die DWE7491?

Ja, Past perfect. Ik heb de 1000 SE. Net zo nauwkeurig in te stellen als de HD (1/10) maar heeft grotere standaard stapjes (5graden)
Gekocht bij Fine-tools
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.