Ook een nieuwe draaibank!

P

Pel

Guest
Ik kon de pijn niet langer meer verdragen, ik zie hier de mooiste schalen, vazen en pennen op de site verschijnen.:( Ik heb lang zitten twijfelen om op mijn oude dag nog een draaibankje te kopen maar toch de knoop doorgehakt, en het is de Record Power Coronet Herald 1420 DC geworden.:) Bij Baptist de bank gekocht, en de beitels bij Ronald Kanne, vanavond de bank tegen de muur geïnstalleerd op twee steunen. De hoogte valt mij 100% mee, daar was ik toch bang voor, maar vanuit de rolstoel kijk ik boven op de center. Maar als ik aan het draaien ga zal zich dat wel uitwijzen wat de beste positie is. Ik ben zo trots als een aap met zeven l...en. Nu nog de gebruiksaanwijzing doorkauwen, ik neem les van Jan Hovens die zal er wel beter uit wijs komen als ik.

Groet Pel.

Coronet Herald 2.jpg

Coronet Herald 3.jpg
Chuck van Record
3 Kistje met chuck en klauwplaten.jpg
Multicenter
2 Kistje met multicenters.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Harrie, we hebben het er al eerder over gehad en het is er nu echt van gekomen.
Mooi besluit van je om deze stap toch te gaan wagen. Gefeliciteerd ermee.
Aan Jan zul je een heel goede leermeester hebben. Met jouw kennis en ervaring zul je het draaien snel beheersen.
Ik zie je zondag.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Pel, proficiat met je mooie draaibank! Ik wens je heel veel plezier met het uitleven van je houtvirus;)

Veel succes met oefenen!

Fons
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Sjiek, Pel. Mooi apparaat. Het is je van harte gegund. Ben wel een beetje benieuwd of de muurbevestiging geen problemen geeft als je een keer een onevenwichtig werkstuk hebt ingespannen.
 
P

Pel

Guest
Harrie, we hebben het er al eerder over gehad en het is er nu echt van gekomen.
Mooi besluit van je om deze stap toch te gaan wagen. Gefeliciteerd ermee.
Aan Jan zul je een heel goede leermeester hebben. Met jouw kennis en ervaring zul je het draaien snel beheersen.
Ik zie je zondag.

Ja Pieter, ik denk dat ik zo rond 11.30 uur in Zutphen ben, ik heb s'morgens nogal al veel werk met de persoonlijke verzorging. Ik kijk er echte naar uit om persoonlijk kennis te kunnen maken met jullie.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Sjiek, Pel. Mooi apparaat. Het is je van harte gegund. Ben wel een beetje benieuwd of de muurbevestiging geen problemen geeft als je een keer een onevenwichtig werkstuk hebt ingespannen.

Hubert, de steunen zijn koker van 50 x 50 mm daar kan ik nog een olifant bij hangen;) ik ga daar toch geen halve boomstammen mee draaien.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hey Tof Pel !!!
Enne, als je het laat afweten zondag zijn we gewoon genoodzaakt een keer een huis bezoek te doen om je even aan de tand te voelen waarom je er dan wel niet was ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik meen me te herinneren dat Pel die opties wel eens bekeken/besproken heeft met Ronald
Pel stond toen ook al op het punt om de sprong te wagen, hij zal er vast en zeker goed over nagedacht hebben

Hager (front star) heeft overigens ook een draaibank voor zittenden (pel gaat dit namelijk zo leuk vinden dat hij binnen de korste keren groter wil ;))
 
P

Pel

Guest
Ja Jeroen, ik heb die rolstoel vriendelijk draaibank ook bekeken, Vicmarc en Hager heeft ze o.a de Vicmarc VL 200 sit down lathe. Maar als ik hier nu een geld boompje had staan, maar dat ging te ver boven mijn budget.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Begrijpelijk, dat was voor mij de reden van zelfbouw, boompje wil niet echt resultaat geven :)
Ik wist dat je er eerder mee bezig bent geweest
Tof bankje, nu plezier maken
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Gefeliciteerd met je nieuwe draaibank, Pel. Hij heeft inderdaad een beetje "retro" uitstraling, ik vind hem mooi.
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de mooie complimenten, ja Kor, ik vind de rondingen van de bank ook erg mooi, als je de bank ziet doet erg vrouwelijk aan qua vormgeving. Dus ik zal ik ze maar een vrouwelijk koosnaampje geven denk ik?:)

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Vandaag voor de eerste keer van mijn leven gedraaid, het valt mij heel goed mee, even zoeken waar het snijpunt van de beitel zit, zodat hij snijdt, en de snelheid is belangrijk, daar kwam ik ook achter. Alleen de leunspaan vind ik niks, ik denk dat ik hem morgen omdraai zodat ik een rechte kant aan de voorkant heb waar mijn vingen tegenaan kan zetten. Doordat de leunspaan een holling aan de bovenkant heeft krijg ik mijn vinger er niet onder. Vandaag ook de afzuiging geïnstalleerd, en aan de achterkant van de draaibank een losse legplank gemaakt, waar ik mijn beitels die ik op dat moment gebruik weg kan leggen.

Groet Pel.

Afzuiging
1 Afzuiging draaibank.jpg

Legplank voor de beitels, die ik er ook weer uit kan nemen om schoon te maken.
2 Legplank Draaibank.jpg

Eerste blokje lindehout gedraaid, hier is ook goed te zien dat de leunspaan een holling heeft zodat ik mijn vinger niet onder de beitel krijg, als ik hem lager houd daar loopt de leunspaan niet recht.
3 eerste blokje hout draaibank.jpg

Morgen de leunspaan maar eens omdraaien zoals op de foto hier onder, en zo maar eens proberen? Het makkelijks voor mij was als hij gewoon recht was, doordat ik vanuit zithouding draai, is de achterkant van de beitel waarschijnlijk lager als in staande houding?
4 Leunspaan draaibank.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pel, als je geen geschikte (kant en klare) leunspaan kan vinden, ronald verkoopt leunspanen die hand gemaakt zijn
Ik heb zo het idee dat die man vast en zeker een leunspaan op jouw wensen kan maken (en die kan je zelf op voorhand uit hout maken om er wat gevoel mee te krijgen) dan heb je precies wat je wil
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.