Ook een nieuwe draaibank!

P

Pel

Guest
Ik ga morgen maar eerst proberen om de steun om te draaien, de rechte kant voor, maar als ik de afruwguts gebruik zal de steun in de originelen stand moeten staan, omdat door die holle kant ik m.i. te ver van het werkstuk zit? Als het rond gedraaid is zal ik de steun omdraaien, eigenlijk moet ik een steun zoals deze van Ronald, maar dan recht.

Groet Pel.

IMG_0375-600x600.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Is het niet een optie om de steunen van de draaibank ongeveer 15 á 20 graden te kantelen, zodat de gehele draaibank deze hoek schuin naar voren komt? Het machientje is zo te zien niet heel groot en zwaar, het enige dat er niet op ontworpen is is de losse kop, maar die kan dat wel hebben.

De hele stand wordt dan wat ergonomischer omdat je zit en niet staat. De stand van de leunspaan wordt dan ook wat gunstiger.
Je moet alleen bij het verstellen van de leunspaan deze vast houden, anders glijdt die van de machine af.
 
P

Pel

Guest
Het bankje weegt maar 48 kg, maar om het hele zaakje te kantelen is makkelijker gezegd als gedaan William, ik zag dat Baptist ook rechte steunen heeft, dat eerst maar eens proberen.


Groet Pel.
 
IK heb het zelf nooit uitgeprobeerd, maar de oudste in onze afdeling Klaas Dikstaal(91) draait al meer dan 25 jaar zittend. Als we het over leunspaan hoogte hebben beweerd hij altijd dat hij zijn leunspaan een heel stuk onder het center van het werkstuk heeft, ivm het zittend draaien.(lagere ooghoogte)
Je zou dit eens kunnen uittesten.
Ook heeft hij zijn linker hand op de beitel en er niet onder.

https://youtu.be/wxo5A1-Odis
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Gefeliciteerd met je aankoop! Vind draaibanken nou niet echt mooi, maar deze vind ik echt wel een uitzondering.

En vooral bewonderenswaardig dat jij je niet laat beperken door je lichamelijke beperking, veel draaiplezier!
 
P

Pel

Guest
IK heb het zelf nooit uitgeprobeerd, maar de oudste in onze afdeling Klaas Dikstaal(91) draait al meer dan 25 jaar zittend. Als we het over leunspaan hoogte hebben beweerd hij altijd dat hij zijn leunspaan een heel stuk onder het center van het werkstuk heeft, ivm het zittend draaien.(lagere ooghoogte)
Je zou dit eens kunnen uittesten.
Ook heeft hij zijn linker hand op de beitel en er niet onder.

https://youtu.be/wxo5A1-Odis

Ja Nico, het is zaak nu toch uitproberen wat de handigste manier is om te draaien, ik heb graag mijn vinger onder de beitel tegen de leunspaan aan i.v.m. de afstand dat die overal even dik is. @Con, ik heb bij dit draaibankje gekeken naar een zo laag mogelijke centerhoogte (178 mm), en dat ik buiten het bed kan draaien, ik kan de kop 90° draaien.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Gefeliciteerd Pel,
met je stap in een nieuwe tak van de houtbewerking.

Kijk eens naar het modulaire leunspanen van Sorby , ik denk dat je daar goed mee zit.

Het filmpje hieronder geeft misschien wat antwoorden op vragen over hoe je de beitel en gutsen zou kunnen vasthouden, hoogte voor rolstoelgebruikers , en dergelijke.


groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Pel,
met je nieuwe stap in een nieuwe tak van de houtbewerking.
Kijk eens naar het modulaire leunspanen van Sorby .
Het filmpje hieronder geeft misschien wat antwoorden op vragen over hoe je de bijtel en gutsen zou kunnen vasthouden, hoogte voor rolstoelgebruikers , en dergelijke.



groeten
Ornament

Zie eens hoe laag zijn leenspaan staat.
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor het delen Ornament, hij zit nog lager als dat ik zit, ik kan vanuit mijn positie ook nog boven op het werkstuk en de center kijken. Als ik straks les krijg zal zich alles zich wel uitwijzen hoe e.a. het beste werkt. Inderdaad Nico, hij zit zeker 3 cm onder het centerpunt, morgen maar eens uitproberen

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DannyDL

Nieuw lid
5 aug 2017
19
1
Roosdaal ( België )
In een zeer nabije toekomst een volgende hobby. Kan het niet allemaal tegelijk hebben. Zeer mooi gerief. Zal je zeker nog veel plezier aan beleven.
Ik kon de pijn niet langer meer verdragen, ik zie hier de mooiste schalen, vazen en pennen op de site verschijnen.:( Ik heb lang zitten twijfelen om op mijn oude dag nog een draaibankje te kopen maar toch de knoop doorgehakt, en het is de Record Power Coronet Herald 1420 DC geworden.:) Bij Baptist de bank gekocht, en de beitels bij Ronald Kanne, vanavond de bank tegen de muur geïnstalleerd op twee steunen. De hoogte valt mij 100% mee, daar was ik toch bang voor, maar vanuit de rolstoel kijk ik boven op de center. Maar als ik aan het draaien ga zal zich dat wel uitwijzen wat de beste positie is. Ik ben zo trots als een aap met zeven l...en. Nu nog de gebruiksaanwijzing doorkauwen, ik neem les van Jan Hovens die zal er wel beter uit wijs komen als ik.

Groet Pel.

Bekijk bijlage 69184

Bekijk bijlage 69185
Chuck van Record
Bekijk bijlage 69186
Multicenter
Bekijk bijlage 69187
 

ZoriZ Den Ezelboer

Nieuw lid
9 apr 2018
3
0
Hey Pel,


Hoe bevalt de draaibank je? Ik ben namelijk zelf ook aan het denken om met deze Record aan te schaffen. Een goed halfjaar geleden heb ik me zelf een draaibank gemaakt, maar hoe tevreden ik er ook over ben er zijn nogal wat gebreken die je op een echte draaibank niet hebt. Het zou voornamelijk zijn om schalen te draaien en sporadisch eens een tafelpoot. Ik denk dat ik gebeten ben door de houtdraaiworm. Ik vind het zalig rustgevend.

Ik ben vrij nieuw hier. Lees al een geruime tijd mee, maar zelf iets posten dat is iets anders. Zal me dadelijk eens gaan voorstellen.
Trouwens knap werk dat jij daar doet.

Alvast bedankt.
ZoriZ
 
P

Pel

Guest
De draaibank bevalt mij zeer goed ZoirZ, vooral dat je met deze bank buiten het bed kunt draaien is ideaal. Ik kan je deze bank zeker aanbevelen, want je hebt er veel meer mogelijkheden mee als die kleine draaibankjes, die dan ook een stuk goedkoper zijn. Ik adviseer er wel goede beitels bij te kopen, dat draait een stuk fijner, als dat je om de haverklap je beitels weer moet slijpen met goedkope beitels.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je voornamelijk schalen wil draaien, is het diameter dan toereikend ? die vraag zou ik mezelf vooral stellen
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
De centerhoogte is hier niet het voornaamste, omdat je met een buitendraai inrichting kunt werken(kop is draaibaar).
Als je op deze bank echter echt schalen wilt draaien, vind ik de bank te licht.
Zou zeker kiezen voor een bank met tenminste 150-200kg eigen gewicht en een motor van 1,5-2pk.
Als je echter alleen kleine schaaltjes wilt gaan draaien, zal deze bank waarschijnlijk best voldoen.
Informeer eens bij Ronald Kanne, deze heeft de nodige bankjes en zal je zeker goed kunnen adviseren als je weet wat je precies wilt gaan draaien.
 
P

Pel

Guest
Eigenlijk is deze bank een tussen maat, hij komt boven de lichte bankjes van rond de 30 kg, mijn bank weegt 48 kg, daarna krijg je die van 100 kg. Het is maar net welke eisen je stelt aan de bank, ik kan hier schalen mee draaien van ± 40 cm, dat is dan ook de max. Voor een startende draaier is dit een fijne bank, ben je meer ervaren dan zou ik een zwaardere kopen die meer vermogen heeft.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.