pockethole schroeven

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
beste forummers

ik heb een vraag over de pockethole schroeven moeten die perse halfdraads zijn of mogen ze ook vol draads zijn. je zou zeggen dat het niet uitmaakt omdat je hem pas in het 2e deel aantrekt.
wat vinden jullie ervan.
alvast bedankt
groeten van flakkee
 
P

Pel

Guest
Logisch geredeneerd m.i. halfdraads, die schroef trekt zich beter vast als een voldraad, neem maar eens twee blokken hout en schroef er maar eens een voldraad schroef in. Je zult ze al moeten klemmen om ze goed vast op elkaar te krijgen.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Het maakt niet uit hoe lang de draad is. Alleen de draad in het deel zonder potgat doet z'n werk. Het gedeelte van het potgat waar de schacht in zit is groot genoeg kwa diameter om de draad van de schroef door te laten. De draad raakt de wand van het potgat nauwelijks. Als je zonder potgat werkt en twee stukken hout op elkaar schroeft kun je beter het eerste stuk hout voorboren met de buitendiameter van de schroef, bij zowel half- als voldraad schroeven. De schroef gaat snel door het voorgeboorde gat en begint direct in het tweede stuk hout te schroeven. Voorboren met de kerndiameter van de schroef is aan te raden als je dicht bij de rand van het hout zit of het hout snel splijt. In ieder geval schroeft het makkelijker.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
goedemorgen

hartelijk bedankt voor de reacties daar kan ik verder mee ik kan vol draad schroeven via een oud collega kopen dat is een bolkop en onder de kop plat.

jaap graag zou ik naar de opendag hout komen zou er een dag vrij voor nemen maar de zondag is voor mij om principiele reden niet haalbaar ik vind het dan ook erg jammer dat het niet op een zaterdag word gehouden. maar alsnog een hele fijne dag allen
met vriendelijke groet
 

WR1944

Oud hout
....... ik kan vol draad schroeven via een oud collega kopen dat is een bolkop en onder de kop plat. .....

Ter verhoging van de trekkracht kun je onderlegringen onder de kop doen. Kreg gebruikt flensbolkoppen en met een onderlegring vergroot je het oppervlak onder de kop en kun je daardoor meer kracht op het hout overbrengen. Tevens heb je minder kans dat je de schroef in het hout trekt of het hout splijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.