Nieuwe vandiktebank nodig: Felder D963 vs Format-4 Exact63. Jullie opinie?

Pyrrhula

Nieuw lid
6 jan 2011
18
0
En prijsonderhandelingen doe je ook met de dealer, daar zijn de bedragen die anderen betaald hebben niet representatief voor. Dat hangt teveel af van gekozen opties, transportkosten ( je woont in Zweden, grotere afstanden) en je kunt waarschijnlijk kiezen voor volledige ingebruikname, eventueel met aanvullende service.

Sinds mijn vorige prijsonderhandelingen met de Felder dealer, heb ik het vermoeden dat die voor de eventuele kortingen hard gebonden zijn door het moederbedrijf in Oostenrijk. En ik vermoed dat dat in België/Nederland niet veel anders zal zijn. Daarom wou ik eens polsen naar jullie ervaringen. Al mijn vorige machines heb ik tijdens een kortingsactie gekocht. Er is echter geen kortingsactie op de D963 momenteel, ben benieuwd wat dan mogelijk is ivm korting. Qua transportkosten: die zijn in België ook niet mals (heb ik hier op het forum al gelezen). Dus dat is vergelijkbaar denk ik.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er bestaan ook nog meer merken als Felder alleen. Als je het niet eens bent met hun prijsstrategie, ga dan dan simpelweg naar een ander merk kijken. Casolin, Griggio, Martin en SCM zijn zo maar wat merken die in het zelfde segment zitten.

Ik snap werkelijk niet dat iedereen zich ergert aan de handelswijze van Felder, en aan het eind van de rit doodleuk toch een machine daar kopen. Ze hebben geen monopolie, dat is wat ik bedoelde te schrijven met zoek het nog eens goed uit.
Als je wilt weten hoe een machine kops hout schaaft, moet je dat uit proberen. Bij een bedrijf desnoods, als de dealer je daar niet bij kan helpen. Als een ander merk bereidwilliger is als Felder, koop je toch een ander merk.

En de afstand vind ik echt geen goed argument. Wij rijden voor een freesmachine ook naar Zwitserland, dat is 900 km rijden. Dus 450 km is een eitje. Je gaat een dikke investering doen, dan is een extra ritje geen probleem lijkt mij.
Ik ben voor het wegbrengen van werk van Delft naar Ter Apel gereden, is 200 km. Had ook met de bode gekund, maar een kennismaking met het bedrijf heb ik hiermee gecombineerd.

Lijkt mij allemaal de moeite waard als je veel geld uit gaat geven. En transportkosten moet je bij de investering optellen, de machine moet wel bij jou in het bedrijf komen te staan. Het lijkt mij allemaal erg logisch, het is geen pakketje van de Coolblue dat je besteld.
 

tuoh

Oud hout
Misschien heb ik mij onduidelijk uitgedrukt: mijn voornaamste wens is een machine aan te kopen die een zo perfect mogelijk schaafbeeld geeft bij het schaven van KOPS hout. De reden: hoe mooier het schaafbeeld, hoe minder ik moet schuren achteraf (dat is momenteel mijn meest tijdrovend onderdeel in de produktie (en het meest saaie)). In theorie had ik dus liefst een machine waarbij de doorvoersnelheid (traploos) nóg lager in te stellen is . Mijn doel is niet: zo snel mogelijk schaven, maar wel: zo weinig mogelijk schuren achteraf.

Zelf zou ik geen moeite doen om het schaafbeeld te proberen verbeteren, dat krijg je toch nooit perfect bij kopshout. Zou wel investeren in een (tweedehandse) vandikteschuurmachine of breedbandschuurmachine, met dit ding ben je ZEKER dat het eindresultaat perfect gaat zijn. Gelijmde kopshout delen hoeven dan zelfs niet geschaafd te worden, de breedbandmachine klaart die klus in een ogenblik.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Eens met André, een breedbandschuurder met een aantal banden achter elkaar gaat het best. Calculeer wel een verzwaring van je stoppenkast in dan...
 

Pyrrhula

Nieuw lid
6 jan 2011
18
0
Eens met André, een breedbandschuurder met een aantal banden achter elkaar gaat het best.

Ben het volledig eens met jullie beiden. Een breedbandschuurmachine/drumsander wordt waarschijnlijk mijn volgende shop-upgrade. Maar eerst wil ik absoluut mijn Hammer vlak/vandikte combi upgraden. Ik erger mij namelijk meer en meer aan: 1) het omstellen tss vlak/vandkte, ik wil dus van die "combi" af, 2) aanwezigheid van snipe en 3) uitbreken van houtvezels (vooral bij vandikteschaven).
 

Pyrrhula

Nieuw lid
6 jan 2011
18
0
Gelijmde kopshout delen hoeven dan zelfs niet geschaafd te worden, de breedbandmachine klaart die klus in een ogenblik.

Krijg je dan geen problemen met lijmresten (die zijn er vrij veel bij verlijming van kopshouten snijplanken) die de levenduur van de schuurbanden verkorten? Als ik zowel een breedbandschuurmachine als een degelijke vlakbank (met spiraal schaafkop) had, zou ik eerst de lijmresten wegschaven en dan door de schuurmachine. Of is dat echt overbodig? Ik heb zelf geen ervaring met breedbandschuurmachines, vandaar mijn vraag.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn ervaring met de breedbandschuurmachine in school was dat je maximaal 0,2mm kon afnemen per gang, en dat het werkstuk dus al zo vlak mogelijk moest zijn, anders stond je er een eeuwigheid achter. De rubberen mat waarop de werkstukken liggen laat wel toe dat er kleine defecten of lijmresten aan de twee kanten mogen zijn. Bij de gietijzeren tafel van de vandikte bank zorgt dat voor problemen, maar hier kan het wel in een zekere mate.
 

tuoh

Oud hout
De betere breedbandschuurmachines (met meerdere banden) kunnen veel meer afhalen in één beurt, dat gaat makkelijk per 5mm. Bij een bedrijf hier in de buurt hebben ze een paar maanden geleden een hele stapel 3/4' dosse gezaagde delen Populier terug geschuurd naar 10mm! Dat ging in een paar beurten. De stamdiameter was 700mm!!!

Schuren ging veel sneller dan schaven en met een beter eindresultaat. Waarom niet herzagen? Omdat de beide wankanten aan het hout moesten blijven, ontwerpers hé.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Wij schuren met een straat die zowel onder als boven pakt in 1 gang. 5mm is geen probleem. Mag alleen niet voor 9.00 opgestart worden, want dat trekt de wijktrafo niet. :eek:

Het verbaasd me dat die Felder zoveel snipe geeft. Mijn Hammertje dat ik thuis gebruik heeft er wel iets last van, maar niet heel veel. Heb je al naar de instellingen gekeken?
 

Pyrrhula

Nieuw lid
6 jan 2011
18
0
Heb je al naar de instellingen gekeken?

Ja, maar ik krijg de snipe er niet volledig uit. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het mij tot nu toe nog niet is gelukt. Maar dan nog, ik heb een digitale hoogtemeter (Wixey WR550) op de vandiktebank geplaatst en zelfs als je de steunkolom heel goed vast zet met de hendel, dan nog beweegt de tafel tot 0.20mm bij de doorvoer van een stuk hout. De A3-41 biedt veel waar voor z'n geld, maar de machine heeft uiteraard z'n beperkingen. Ik moet mss ook wel toegeven dat ik een perfectionist ben, wat sommige mensen "een beetje snipe" noemen, is voor mij mss "veel snipe". :cool:
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De betere breedbandschuurmachines (met meerdere banden) kunnen veel meer afhalen in één beurt, dat gaat makkelijk per 5mm. Bij een bedrijf hier in de buurt hebben ze een paar maanden geleden een hele stapel 3/4' dosse gezaagde delen Populier terug geschuurd naar 10mm! Dat ging in een paar beurten. De stamdiameter was 700mm!!!

Schuren ging veel sneller dan schaven en met een beter eindresultaat. Waarom niet herzagen? Omdat de beide wankanten aan het hout moesten blijven, ontwerpers hé.
Beetje zonde van die 215mm schuurwerk. Of bedoelde je duim (") in plaats van voet (')?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Ik heb op mijn a3-31 de snipe er redelijk uit gekregen. Afhankelijk van de houtsoort zie je weinig tot niets, maar dat is idd subjectief..... Met een Hammer snap ik de upgrade ook beter, ik zou alleen gezien het gebruiksdoel niet voor de absolute top gaan, ik neem aan dat je geen enorme secties verwerkt, dus dan lijkt me een iets betaalbaardere machine ligischer. Des te eerder staat die breedband er en die scheelt pas echt tijd....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.