Welke afwijking (in graden) is acceptabel voor een blokhaak

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Beginnend met hout en zoekend naar een goede blokhaak, vraag ik me af: wat is nou een goede norm om naar te streven met houtbewerking? Naast de haken die ik al heb (van Stanley en nog een paar) wil ik een exacte aanschaffen die gewoon goed is. Dat kost natuurlijk geld, maar je kunt het ook overdrijven.

Volgens mij kom je dan al snel uit bij de DIN 875 norm, die te verdelen is in 2, 1, 0 en 00. De laatste, 00, lijkt me echt overdreven. Dat is voor fijnmechanica.
Nu zit ik te twijfelen tussen klasse 2 en 1.

Heb ik aan klasse 2 genoeg of is klasse 1 net wat beter maar ook nuttig voor houtbewerking
?

Natuurlijk is bovenstaand relatief: bij 2 balken van elk een paar meter is het een ander verhaal dan bij een klein, exact doosje wat je aan t maken bent.
Voor mij geldt het vooral voor meubels maken, in die grootte.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik denk dat klasse 1, en misschien ook klasse 2 wel, goed is. (voor een 10 cm blokhaakje anderhalftiende resp. drietiende mm op een meter). Probleem is echter (mijn beeld) dat ze daar vaak (de goedkopere) niet blijvend aan voldoen.


mvg
klaas0639

PS:
In graden is dat een halve minuut resp 1 minuut (uit het hoofd; lijkt me weinig; hopelijk geen kommafouten). Een timmermansoog zou een halve graad afwijking herkennen als niet-haaks of scheef. Maar dat zal ook van de omgeving etc. afhangen lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik kijk af en toe of ze op het oog nog haaks zijn. Even links een lijn, dan blokhaak omdraaien en rechts de lijn controleren.
Met houtbewerken komt het allemaal niet zo nauwkeurig.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Voor het grote werk gebruik ik tegenwoordig een grote maar heel goedkope blokhaak. Uit een set van 3 voor 7,99 bij de Aldi. Wat deze ideaal maakt is het formaat: met zo'n 60cm kun je het meeste materiaal in 1 keer aftekenen. Dat scheelt je overnemen of verlengen van een lijn, met de bijbehorende kans op fouten of afwijkingen. De nauwkeurigheid vanuit de fabriek doet er minder toe: dit model is na te stellen, dus als er een afwijking is kun je die verhelpen. Voor het kleinere werk gebruik ik een combinatiehaak van HBM. Als je na het rondom aftekenen van een balk op hetzelfde punt uitkomt ben ik tevreden, dus die is nauwkeurig genoeg voor mijn verbindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: KoenH

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
L2 lijkt ok: Een fout van 0.03 mm op 100 mm en 0.12 mm op 1000 mm. Met een potlood van ongeveer 0.5 mm is dat niet zo veel
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nounou, ik vind een potlood van 0,5 mm onbruikbaar voor meubelmakerswerk hoor :). Maar het is waar, de fouten die met aftekenen worden gemaakt zijn al gauw groter dan de afwijkingen van een L1 of L2.

Wel voeg ik toe, wat Leon eigenlijk ook al aangeeft: Gebruik in elke situatie een zo groot mogelijke winkelhaak. Je hebt er dus eigenlijk meerdere nodig.

Je kan het dan zo duur maken als je wilt. Zelf heb ik een verstelbare Starrett (duidelijk, mooi, prettig in gebruik en onredelijk duur) en een grote Stanley (blijkt stabiel, groot, goedkoop). Ach ze zijn eigenlijk onvergelijkbaar.

mvg
klaas0639
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mijn optiek heb je weinig aan de normen..... leuk voor fabrikanten en grote inkopers maar jij gaat 1 exemplaar kopen dat je wilt gaan gebruiken.
Koop gewoon een exemplaar dat geen merkbare afwijking heeft. Dus ga of naar een winkel waar je je te kopen exemplaar kan vasthouden en testen of koop via internet (een beetje een fatsoenlijk merk uitzoeken helpt dan), als die niet haaks blijken te zijn dan kan je eenvoudig in de 14 dagen periode retourneren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.