Nieuw hier & nieuw in houtbewerken

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Hoi allen,

Heel verhaal, maar het vloeide zo uit mijn toetsenbord :D

>>> Achtergrond
Met mijn tweede naam heb ik me hier geregistreerd (op Tweakers zit ik onder mijn echte naam). Leeftijd is 39, getrouwd, 3 kinderen en de kat is helaas net overleden. In het dagelijks leven ben ik predikant in een Protestantse dorpskerk. Als vrije tijd werk ik met Drupal, een website-bouwplatform. Echter, dan zat ik in mijn vrije tijd vaak nog in mijn werkkamer. Ongemerkt lopen vrije tijd en werk dan nog door elkaar. Nu roept mijn vrouw al jaren dat ik iets moest gaan doen met mijn handen. En hoe het gekomen is, weet ik niet meer. Maar afgelopen zomer pakte ik de schuur eens grondig aan en ben gelijk gaan doorruimen, inrichten en denken over een eigen werkplaats.

Mijn vader (elektro) en opa (timmerman) hebben een technische opleiding genoten. Na de Havo heb ik nog HTS overwogen, maar het werd in eerste instantie fotografie. We wonen prachtig bij de Maas, maar na 20 keer dezelfde uiterwaarde gefotografeerd te hebben, heb je het wel gezien :p Nee hoor, ik kan er nog steeds van genieten, maar ik zocht dus iets anders, iets creatiefs, iets om te maken ..

>>> Wat wil ik gaan doen?
1) Allereerst mijn werkplaats inrichten. Op Youtube zijn diverse kanalen te vinden met wonderschone werkplaatsen. Helaas heb ik niet:

  • de luxe van een eigen ruimte (want: dienstwoning)
  • genoeg flappen (want: kinderen moeten op zwemles, hebben kleren nodig etc etc)
  • tijd (want: drukke aanstelling)
  • invulling van lokatie (want: schuur, dus gedeelde ruimte)
  • zekerheid van lokatie. Als predikant kan ik na zoveel jaren weer ergens anders naartoe gaan. Bij alles wat ik installeer, verf of boor, denk ik ook: het moet er ook af/uit/weg.
Dat vraagt dus uitdagingen aan het inrichten van een werkbare werkplaats. Tegelijk denk ik dat ik vast niet de enige ben zonder een perfecte werkplaats. Daarom zit ik te denken om een Youtube-kanaal te openen hoe je een niet-perfecte werkplaats inricht, met weinig budget en de flexibiliteit. Wel veilig uiteraard. Met 3 opgroeiende kinderen is dat sowieso een thema.
Vanwege de onvoorspelbaarheid van mijn werk ga ik eerst 10 (ofzo) afleveringen maken. De geïnteresseerden weten dan dat ze 10 weken één serie krijgen. Ooit komt dan serie 2 et cetera. Oh ja, in november ga ik een anderhalve week naar een collega in Roemenie. Daar doen ze veel aan houtsnijwerk. Kijken of ik daar een excursie-vlog van kan maken :)

2) Daarna, als ik allemaal gesetteld ben, kan ik aan opvolgende series gaan beginnen. Projecten waar ik aan denk zijn nachtkastjes, onder-het-bed-bak-voor-de-pennys-van-dochterlief, nog meer gereedschapsbakken (kreeg al verzoeken uit het dorp :-D), et cetera. Zeg maar, het leren van verschillende technieken, induiken hoe ik dit of dat voor elkaar krijg.

En dan zal ik vast klaar zijn en niks meer doen :p

>>> Waar zit ik zo ongeveer?
Naast gereedschap wat ik al heb (handgereedschap, Bosch accuschroevedraaier, Bosch Blauw decoupeerzaag) heb ik de afgelopen weken dankzij verkopen op Marktplaats aangeschaft: een Inca-zaagtafel, kolomboor, paar machines via BVA-veiling (cirkel, schuur, schaaf, frees). Met dit als basis bouw ik eerst mijn werkplaats op (gereedschapsmuur, goede stellingen).

>>> Wat wil ik op dit moment leren?

  • Houtgebruik. Welk hout voor wanneer?
  • Trucjes of 'skills' om netjes te werken (yay, het kanaal van Timmerman Koos heb ik al ontdekt. Prachtkerel :rolleyes:)

Kortom, de komende tijd loop ik hier te struinen, vragen te stellen, domme dingen te zeggen om van te leren.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Oh ja, ik zoek nog een verstekgeleider voor de Inca. L.N. had m net verkocht :(.
 
P

Pel

Guest
Van harte welkom op het forum, geestelijke ondersteuning op het forum is natuurlijk nooit weg:)

Groet Pel.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Thanks.

Hoe krijg ik ook zo'n mooi plaatje onder mijn naam? Ik zie nergens de optie staan.
 
P

Pel

Guest
Excuses, het is lang geleden dat ik het nog gebruikt heb.:eek:

Groet Pel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Welkom. Een van onze forumleden :benchworks heeft een mooie verijdbaar en inklapbaar model zaag/werktafel ontwikkeld. Even zoeken op het forum zoekterm mft. Ook bij holzwerken.de heb ik een mooi filmpje van een verrijdbare zaag/werktafel gezien. Beide hebben bouwtekeningen te koop. Je kan ook zelf iets maken. Vverdiep je in het concept en je zal zien hoe multifunctioneel de tafels kunnen zijn. Ook op de fog staan mooie zelf gemaakte mft tafels.
fog is de festoolowners group. De mft tafel is een product van festool. Soort gelijke producten kan je uitstekend zelf maken..
O ja je kan op ons forum niet met drie letters zoeken. Gebruik google zoekterm mft woodworking.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ja, die zag ik. Leuke uitdaging, staat zeker op het lijstje. (reactie op Wim Kluck, niet gelijk duidelijk als je antwoord geeft op een reactie)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
O ja je kan op ons forum niet met drie letters zoeken. Gebruik google zoekterm mft woodworking.
Als je google wat meer stuurt, kun je best veel bereiken! als je voor je zoekterm site:woodworking.nl intikt, krijg je alleen maar hits van het forum in plaats van het wereld wijde web :) Dan kun je dus met alleen MFT best veel vinden :)

Maakt het leven een stuk makkelijker!

Ja, die zag ik. Leuke uitdaging, staat zeker op het lijstje. (reactie op Wim Kluck, niet gelijk duidelijk als je antwoord geeft op een reactie)

Als je de knop onder een bericht "Antwoord met citaat" gebruikt, dan kun je laten zien waar je op reageert ;)
Dat is volgens mij wat je bedoelde?!
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Welkom Lennart,

Zo te lezen heb je de eerste tijd nog wel een gebrek aan tijd :D. net als vele hier.
Kom je naar Zutphen zondag ?. Kijk maar eens wat Didier allemaal mee brengt.
Laat ik nou net op zondag een volle agenda hebben .. ;-)
Hij lijkt Sinterklaas wel.

Gr Edwin
.. maar als Sinterklaas wat beitels en blokhaken bij mij door de schoorsteen wil doen, dan zeg ik daar geen nee tegen :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
62
Laat ik nou net op zondag een volle agenda hebben .. ;-)

.. maar als Sinterklaas wat beitels en blokhaken bij mij door de schoorsteen wil doen, dan zeg ik daar geen nee tegen :)

Gewoon tijd er voor vrij maken. Ik sta er ook met een mal om een mooi gaten patroon te kunnen maken voor een werkblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.