Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Ja, eerst vacuum, dan druk. Afwisselend (dus na druk weer vacuum) is voor zover ik weet niet nodig; eerst druk dan vacuum is niet gewenst/niet zinvol.
    Bedankt voor de uitleg. In principe moet dat wel kunnen denk ik, eerst vacuum trekken met een eenvoudige handpomp, en vervolgens met de compressor de container onder druk zetten.

Weet je toevallig ook over welke druk we spreken vooraleer het zinvol wordt? Als je tot 5 bar ofzo moet gaan vrees ik dat mijn snelkookpanoplossing (3x woordwaarde?) niet gaat volstaan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    Bedankt voor de uitleg. In principe moet dat wel kunnen denk ik, eerst vacuum trekken met een eenvoudige handpomp, en vervolgens met de compressor de container onder druk zetten.

Weet je toevallig ook over welke druk we spreken vooraleer het zinvol wordt? Als je tot 5 bar ofzo moet gaan vrees ik dat mijn snelkookpanoplossing (3x woordwaarde?) niet gaat volstaan
    Wat ik op YouTube en op internet heb gelezen en wat volgens mij ook de meest logische manier is.
    Als eerste idd Vacuüm en dan druk.

Wat er dan gebeurd is...... door eerst een vacuüm te creëren geeft je de aanwezige lucht de kans om omhoog te stijgen.

ALS er dan nog hier en daar een luchtbelletje achter blijft kun je met overdruk (6-8Bar) deze luchtbellen zo klein maken dat je ze met het blote oog niet meer ziet. Dan is het wel zaak dat het hele werkstuk onder gedompeld is én onder druk blijft totdat de hars helemaal is uitgehard.

Als laatste Nog een veiligheidstip voor het bepalen van de benodigde druk/vacuüm container ........... Mijn opa was een mijnwerker en hij hanteerde een heel eenvoudige formule.

D = S

D = Dik
    S = Sterk

..... de boodschap is, neem geen risico, en heb je er een slecht gevoel bij..... DOE HET NIET.
    Laatst gewijzigd door Roestige Spijker; 12-10-17 om 18:53.
    Groetjes uit Landgraaf

Ik meen me te herinneren dat voor het stabiliseren van hout een (klassieke) snelkookpan (zoeentje met een 'klem' er overheen) voldoende is...

Een simpele en goedkope vacuümpomp is een oude koelkast- of diepvriespomp. Voor dit doel is hij heel geschikt.
    Ik gebruikte die vroeger in de vliegtuigmodelbouw. we sneden vleugels uit Roofmate en bekleedden deze met balsa of abachi onder vacuüm en daarna nog eens met heel dun glasweefsel met epoxy, ook onder vacuüm. Werkt perfect met zo'n koelkastmotor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Een simpele en goedkope vacuümpomp is een oude koelkast- of diepvriespomp. Voor dit doel is hij heel geschikt.
    Ook geschikt als fietspomp. Wel de slang op de andere kant aansluiten...

Leuk om te lezen dat ik niet de enig ben die hiermee speelt

Ik heb wat potloden in een bakje met epoxy gezet en laten uitharden (geen vacuüm of druk) en daarvan wat gedraaid, dat is goed gelukt zonder bellen, maar je hebt dan ook maar weinig loze ruimtes, dat spul is waterdun
    Ook een schaal met een uitsparing gedraaid en daarin schelpen (van onze huwelijksreis) in epoxy (ook zonder vacuüm), er moet nog een extra laag op, dus zodra die klaar is komt er een foto

Maar ik ben wel aan het kijken naar een vacuüm pot/pan/...
    Je leert van de dingen die je doet,
    Je kunt alleen spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roestige Spijker Bekijk Berichten
    ALS er dan nog hier en daar een luchtbelletje achter blijft kun je met overdruk (6-8Bar) deze luchtbellen zo klein maken dat je ze met het blote oog niet meer ziet. Dan is het wel zaak dat het hele werkstuk onder gedompeld is én onder druk blijft totdat de hars helemaal is uitgehard.

Even een kleine wijziging..... ik heb me vergist, na verder onderzoek zie ik bijna overal dat er een druk van 4 Bar wordt gebruikt.
    Groetjes uit Landgraaf

Tot nu altijd blanks gekocht, maar ben er wel aan toe om zelf te gaan experimenteren. Is er een bepaald type epoxy giethars aan te raden voor pen blanks en misschien ook handig om te weten welke je absoluut niet moet gebruiken.

Forum Rechten