conifeer

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Precies. Het enige hout waarbij ik in de lengte met korrel 320 nog uitgerukte vezels kreeg :mad:

Oude bomen kunnen wel mooi hout geven - ik heb hout van eeuwenoude bomen uit Bretagne gekregen en dat is prachtig. Hout van Thuja uit Nederland, ook al is de stam 40 cm dik, vind ik niet bijzonder mooi. Het ruikt wel heel erg lekker. Afwerken met walnotenolie gaat ook niet goed, na een tijdje begint het opnieuw te plakken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik denk geen Thuja, maar Chamaecyparis. Heb je wat scherpe detailfoto's van de kegels en de takken? Dan is het verschil duidelijker te zien.

Als de boom nog staat, kan je het ook aan de top zien. Een rechtopstaande top is een Thuja, en een hangende top is een Chamaecyparis.
 

Knoest

Nieuw lid
9 aug 2011
3
0
Chamaecyparis lawsoniana, schijncipres.
In hout heet het Port orford cedar
Een bekend gebruik is bodems van pianovleugels
Het schaafsel als anti-mot.
Dus ook planken in kledingkasten zouden helpen tegen motten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor zover mijn chemische en biologische (etymologische) kennis reikt berust het gebruik van (alle soorten) cederhout als mottenrepellent op historische misvattingen - er zitten geen inhoudsstoffen in cederhout (hoe sterk ze ook geuren) die een erkende motafwerende werking hebben. De meest plausibele verklaring voor deze 'urban legend' die ik ooit tegenkwam is de hypothese dat de motwerende werking uitging van de mogelijkheid om van cederhout (mn western red cedar en aanverwante zachte houtsoorten - de legende komt waarschijnlijk uit de States) strak sluitend schrijnwerk te maken - goed afsluiten betekent dat de motten niet bij de inhoud van een kast of kist kunnen komen om er hun eitjes in te leggen - de schade wordt, zoals bekend, veroorzaakt door vraat van de mottenlarven / rupsen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Voor zover mijn chemische en biologische (etymologische) kennis reikt berust het gebruik van (alle soorten) cederhout als mottenrepellent op historische misvattingen - er zitten geen inhoudsstoffen in cederhout (hoe sterk ze ook geuren) die een erkende motafwerende werking hebben.
En toch doet hij het. Het is in mijn ervaring dat de geur cedar, ook Eastern red cedar of Florida cedar genoemde, uitsluitende is voor deken kasten en dergelijk (ik heb eens in een huis gewoond waar een heel voorraadkamer bekleed was vloer tot en met plafond met geur cedar), gebruikt.
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
100% zeker Chamaecyparis lawsoniana en dan of de ‘Alumii’ die is een beetje blauwig en groeit breed opgaand als de meeste coniferen, of een ‘Columaris’ die is nog iets blauwer maar zoals de naam al zegt smal opgaand.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het is inderdaad een Chamaecyparis lawsoniana Alumii. Hunnen determineren dankzij jullie tips en een boom van dezelfde soort gezien die iets verderop stond. Je zou het dus ook een coniferus ordinairus kunnen noemen... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.