Vaste kast

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
In totaal denk ik zo'n 15-20 uur.

(het was bij de buurman, dus dat scheelt)

Frame is 40x90 vuren, deurtjes mdf 18+9 mm.
Alles strak geplamuurd.

De buurman heeft het schilderwerk gedaan.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Joris,

Klopt helemaal.
Ik heb een paneel mdf genomen, vervolgens lijsten gezaagd van 60 mm. met een schuine
kant van 30 graden.
Deze stroken verlijmd op de 18 mm.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Dat ziet er strak uit! best slim om 9mm op 18 te plakken, om zo een best fraai paneeldeur effect te krijgen... die hou ik in mn achterhoofd :D
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Mooi resultaat, en goed bedacht ;)
Heb je ook nog een foto van de binnenzijde ?
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
De rechterkant vind ik geweldig, daar heb je nog lekker veel ruimte achter voor je seizoenskleding, is dat een bewuste keuze geweest of kwam het gewoon goed uit ?
In mijn toekomstige kledingkast ben ik van plan om (LED) spotjes te monteren boven het hang gedeelte. Wat ik echter wel een verbeterpuntje zou vinden is door de binnenkant ook van een likje verf te voorzien, en misschien de magneet snappers weg te werken (infrezen, laagje fineer erover).
Wat ook een mooie toevoeging zou zijn, is een grote uitneembare lade op wielen voor aan de rechterkant, met eroverheen een plank waarvoor je je opbergruimte bijna verdubbeld.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Pepijn,

De diepte van de kast kwam zo mooi uit, net achter die gording bovenin
Derechterzijde is trouwens helemaal geverfd.

De linkerzijde niet, was niet wenselijk , kwestie van smaak.
Die snappers, tsja, eigenlijk zijn het ondingen.
Zoek altijd nog eens een betere oplossing... Tips :?:
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Gasveren, het enige nadeel daarvan is dat je er twee nodig hebt per deur omdat je hem anders uit zijn voegen trekt.
Tsja, je kan in principe alles gebruiken en aanpassen naar wens, zoals ladegeleiders (mét demping natuurlijk) die je aan de onder- en bovenkant bevestigd, weer hetzelfde verhaal als de gasveren, anders heb je een bewegend onderdeel wat aan één uiteinde tegengehouden wordt en na verloop van tijd gaan je scharnieren of je deur eraan.

Om er trouwens even op in te gaan, waarom eigenlijk snappers in een kledingkast, het lijkt me totaal overbodig tenzij de bodem en het paneel uit de haak staan.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Er zal toch iets moeten zijn wat de deuren vast houd??

De deuren staan niet uit de haak.
Ik heb normale scharnieren gebruikt, als ik keukenkast scharnieren had gebruikt,
had ik geen snappers nodig gehad, omdat die deur "dicht"trekken....
 

Bart_hout

Nieuw lid
11 jan 2011
1
0
Dag Eric,

dat is nu net de kast die ik ook moet gaan bouwen. Thuis.

Ben een zelfknutselaar, dus alles wat ik maak is nieuw vor mij.

Zit al effe te denken over die kast, ik zit met een bodemplaat die een 80 cm diep is, en 180 cm breed. De kamer zelf waar de kast in komt is ook die 180 cm breed, klein kamertje dus, kast bedekt de hele muur onder het schuine plafond.

Zit nu te denken om die lange plank in 2 delen op te splitsen, omdat ik die nooit in dat kleine kamertje rondgedraaid krijg op zijn volle lengte.

Hoe heb jij de bodemplaat afgewerkt? 1 stuk of 2 stuks? Bij mij gaat dat 1 grote kast zijn, met twee euren in het midden 590 cm , de voorste zijkanten van elk 45 cm zijn blinde wanden omdat daar no spullen tegenkomen, wiltoch de volledige breedte als kast hebben omdat daar veel in kan weggemoffeld worden, speelgoed vd kids of winterspullen in die dode hoeken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooie kast. Wat ik me afvraag is als je mdf aan een zijde lijmt trekt het paneel dan niet krom.
Ik heb vroeger wel een gehoort dat je het dan aan beide zijden moest plakken.

Wim
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Bart,

Ik heb het als volgt gedaan.
Eerst het voorframe gemaakt op de grond, deze haaks en waterpas rechtop gezet en vastgezet.
Vervolgends eindschot gemonteerd en een tussenschot.
Er zit geen bodemplaat in, de kast staat gewoon op de grond. (hanggedeelte is afgewerkt met tapijt.)

Planken er in gemaakt en toen de deurtjes gemaakt.
Alles met elkaar een stevige klus, maar het eindresultaat is mooi geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.