Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: vochtigheid MDF

vochtigheid MDF

Hallo,

Ik wou graag even jullie mening over het volgende.

Een paar maand geleden heb ik MDF raamlijsten gemaakt. Eigenlijk heb ik ze twee keer gemaakt. De eerste keer had ik ze direct op maat afgekort. Toen ik de lijsten het weekend nadien wou plaatsen zag ik dat ze allemaal 1mm gekrompen waren (in de lengte). Dus opnieuw gemaakt en toen maar op de kamer gelegd om verder te drogen.
    Nu wil ik deze lijsten binnenkort eens omhoog hangen maar ik vraag me af of dat wel zo verstandig is in deze periode. Ik denk dat het vochtigheidsgehalte in huis hoger is dan anders. Zou heb ik een eiken binnendeur die wat knelt. Ik ben dus bang dat ik nu mijn lijsten plaats en ze alsnog gaan krimpen.

Is een vochtigheidsmeter een uitkomst? Ik heb al eens gezocht op het internet, maar wat me opvalt is dat je bij geen enkele MDF kan selecteren. Ik vermoed dat dit is omdat MDF niet uitsluitend houtsoort A of B is maar een mengeling.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt.

ze werken toch wel
    gewoon wat overschilderbare acrylaatkit gebruiken in de hoeken voordat je ze afschilderd

Ik heb eigenlijk een enorme hekel aan al wat silicone of acryl is.

Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen als je al met MDF aan de slag bent

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Soms lees ik berichten als hier boven, dit zijn dan meestal mensen die nooit in de bouw werkzaam zijn geweest. Het verschil zit hem in een metaal bewerker die op een honderdste van een millimeter werkt, en een bouw timmerman die bijvoorbeeld nog niet op een centimeter kijkt. Wat Fons m.i. bedoeld, je werkt wel met een kunstmatig gemaakte plaat maar je wilt er niets van weten om de kopse kanten even in te smeren met een beetje acrylaatkit zodat je die millimeter helemaal niet meer ziet als het geschilderd is.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 08-10-17 om 11:24.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    En dan: superstrak passend krijg je het nooit, al plaats je het midwinter.. om de boel goed af te sluiten moet je kitten. Ik neem iig niet aan dat je je badkamer met spuug van een blauwtenige roodstaartmus waterdicht hebt gemaakt
    Mvg,

Richie

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk Berichten
    En dan: superstrak passend krijg je het nooit, al plaats je het midwinter.. om de boel goed af te sluiten moet je kitten. Ik neem iig niet aan dat je je badkamer met spuug van een blauwtenige roodstaartmus waterdicht hebt gemaakt
    Ha.. Ha.. Haa..

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Soms lees ik berichten als hier boven, dit zijn dan meestal mensen die nooit in de bouw werkzaam zijn geweest. Het verschil zit hem in een metaal bewerker die op een honderdste van een millimeter werkt, en een bouw timmerman die bijvoorbeeld nog niet op een centimeter kijkt. Wat Fons m.i. bedoeld, je werkt wel met een kunstmatig gemaakte plaat maar je wilt er niets van weten om de kopse kanten even in te smeren met een beetje acrylaatkit zodat je die millimeter helemaal niet meer ziet als het geschilderd is.

Groet Pel.
    Wat maakt het nu uit dat het een kunstmatig gemaakte plaat is? Het lijkt op niets om met acrylkit te moeten gaan prutsen. Dat zie je sowieso. Acryl krimpt dan nog eens ook.

Ik heb voor een toren een ronde venstertablet gemaakt, wel die sluit perfect aan en is winter en zomer gesloten. Dus ik gaan nu voor die raamlijsten niet lopen knoeien met kit.

Voor de volledigheid, ik heb MDF gekozen omdat ik een plaat moest hebben van minimaal 28cm breed, verschillende houtleveranciers konden maar massief hout tot 25cm leveren. En dan moet je een keuze maken. Nu kan ik moeilijk veranderen van materiaal.

Heeft een van jullie een vochtmeter in gebruik?

Pel gaf inderdaad een uitleg van mijn gedachten. Ik begrijp uit je reactie dat daar niet een knelpunt zit. Ik denk dat je dan met een probleem blijft zitten, ik heb architraven van MDF in verstek gezet en keurig geplamuurd, maar nu toch wat haarscheuren te zien op de verstekken..... ik leef er maar mee

Fons

Forum Rechten