Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Lariks

Lariks

Is lariks goed hout om mee te draaien?
    Gr

Re: Lariks

Ik heb al heel wat soorten hout op de draaibank gehad maar nog geen lariks.
    De meeste naaldbomen zijn snelgroeiers en te grof van structuur om te draaien.
    Volgens mij behoort de lariks tot deze snelgroeiers.
    Gewoon proberen misschien valt het wel mee en is er iets leuks van te maken.

Lariks of Lork, is een houtsoort die zich heel vlot laat draaien, het is één van de hardere naaldhoutsoorten.
    Ook kopdraaiwerk (schalen)is geen probleem.
    Naaldhoutsoorten zijn in feite de beste houtsoorten om te leren draaien, met een scherpe beitel kan je ze mooi glad draaien, ja, zelfs Vuren en Grenen.
    Deze houtsoorten zijn eerlijk, werk je met stompe beitels, of met een verkeerde techniek dan lijkt het resultaat nergens op, maar heb je de techniek van draaien en scherpen onder de knie dan zie je dat direct aan je werk.
    Komt nog bij dat je deze houtsoorten als het ware op elke hoek van de straat tegenkomt, beschikbaarheid is geen probleem.
    Nog een mooie houtsoort om je techniek aan te scherpen is Populier, ook Berken is uitermate geschikt.

Wat al deze houtsoorten wel gemeen hebben is het saaie uiterlijk, de meerwaarde zal dus moeten komen van de vorm.

Mvg,

André

Oke ik ga het is proberen ermee Grenen gaat prima.Vuren heb ik nog niet geprobeerd,
    Gr
    Ron

Probeer dan ook eens heerlijk geurend Jeneverbes/Cederhout. Dan zal zelfs de vrouw des huizes zaagsel in je haar accepteren. :mrgreen:

Forum Rechten