Onzichtbare plankdragers

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als de muur uit massief materiaal bestaat (beton of harde baksteen), kan je ook messing pluggen gebruiken. Die zijn voorzien van schroefdraad.

44072.jpg

Pluggen van 16 mm bestaan, die gebruik ik om de haken waar ik mijn steiger mee vastzet in te draaien. Maar een draadstang van 16 gaat uiteraard niet in een plug van 16. Dan moet je eerder naar de 20 mm gaan. Houdt er ook rekening mee dat de gaten geboord moet krijgen. Een gewone DHZ klopboormachine en 16 mm beton zijn niet elkaars beste vrienden.
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Voorbeeld met 14st draadeinden (12mm):

455174E8-FA8D-4171-9932-C24C2EF593AB.jpg
87DB52E3-E677-4CE3-91BD-2838E6650C01.jpg

08A7C282-33FA-4F9A-B388-5CC230EBBEA7.jpg

Massief eiken en Amerikaans walnoot 4000 x 350 x 50.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Maar het hoeft ook weinig te houden. Op de planken komen hooguit een paar boeken ofzo.

Dan is die 16 mm toch overkill. Lijkt me veel handiger om de gaten in de plank aan te passen bij wat in de handel verkrijgbaar is.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik zit met ongeveer dezelfde vraag...daarom ga ik in eerste instantie misschien geen nieuw topic starten, maar als TS vindt dat ik hijack, geef maar even een seintje!

Voor onze dressing, wil ik een gelijkaardig systeem maken, van 'zwevende' wandplanken.
Eerst dacht ik een soort kader te maken dat ik in de houtskelet (grenen balken+OSB+fermacell) muren vastschroef, met daarop een plaat van MDF, multiplex of spaanplaat met een laagje eikenfineer.
Alleen is dat nogal veel werk ik vrees dat mijn plank te dik (en dus niet mooi) gaat worden en misschien te zwaar. Uiteindelijk komt er niet zó veel gewicht op te liggen: kleding.

Het idee van ankers lijkt me wel wat, maar ik heb geen idee wat ik in hout kan gebruiken. En ten tweede: hoe krijg je dan mooi uitgelijnd gaten in je plank om over die ankers te schuiven?

Alvast bedankt voor de tips!
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
Ik heb al veel planken geplaatst doormiddel van 16 staf ijzer of rvs net wat ik voor handen heb. 16mm in boren in de muur iets schuin omlaag echt maar een paar graden. Daarna horizontaal tikken met de hamer
 

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Oud draadje, maar om niet een nieuw topic te openen hier een vraag.

Mijn ouders zoeken ook zo’n soort oplossing. De bevestiging in de muur is mij duidelijk. Nadat de pennen stevig vast in de muur zitten, dan schuif je de plank over het schroefdraad.

vraag: hoe zorg je er voor dat de plank vast zit op het schroefdraad? Dat werd me niet goed duidelijk. Of blijft dit vanzelf al zitten door dat het waterpas is in combinatie met de wrijving tussen het schroefdraad en het hout?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
vraag: hoe zorg je er voor dat de plank vast zit op het schroefdraad?
In principe hoeft ie er niet op vastgeschroefd te zitten, bij die IKEA planken zit er een gaatje haaks in die pinnen, en daar schroef je simpelweg een schroefje in. Dat zorgt ervoor dat die plank er in ieder geval niet af kan vallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.