Onzichtbare plankdragers

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik in de goede sectie zit, anders mijn excuses.

Ik wil in mijn nieuwe huis een aantal wandplanken ophangen die ik ooit met mijn ex heb gekocht. Dit waren toentertijd el cheapo dingen met een dito onzichtbaar ophangsysteem. Ik wil de planken lamineren met noten fineer en ze dan ophangen met een goed onzichtbaar ophangsysteem.

Ik weet dat er robuuste pennen zijn met aan één kant een gat met schroefdraad daarin, die je dan op een soort stokeind kunt draaien. Dit stokeind schroef je in de muur. Dit ophangsysteem vind ik wel, maar alleen met pennen van 12mm, terwijl ik 16mm zoek. Is er iemand die weet waar ik dit systeem in 16mm kan vinden?

Alternatief is dat ik de 12mm variant koop en daar een 16mm buis overheen lijm, maar ik wil eerst weten of ik de 16mm niet gewoon kan kopen (tegen een leuke prijs natuurlijk ;)).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Dat zijn toch die van de Zweedse ballentent? Net even gekeken:L een grote Lack planck kost je niet zo heel veel, €18 euri zo te zien.. Of zijn dat nou degenen die 12mm zijn?
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hoi Rizz,

Het gaat me niet om de plank, maar om de pennen waarmee je een plank ophangt. Die pennen bevestig je in de muur en dan schuif je de plank eroverheen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als je een paar draadeinde m16 met chemische ankers in de muur verlijmt zit het zeer stevig .
Zelf zou ik er dan ook een paar mooie massief houten planken aan hangen .
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Jaja,dat had ik begrepen.. Maar bij die Lackplanck zit ook een ophangsysteem middels 2 pennen op een strip
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Het systeem van 2 pennen op een strip zat oorspronkelijk ook bij deze planken, maar dat is een heel slap systeem.

2 draadeinden in de muur verlijmen wil ik niet. Ik wil het wel verwijderbaar hebben. En planken van massief hout wil ik heel graag, maar aangezien mijn verhuizing het gevolg is van een scheiding is het budget beperkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gewoon draadeind gebruiken, echter niet verlijmen maar gewoon aanbrengen met pluggen, dat blijft echt wel zitten

Neem je draadeind, zaag dat op de lengte die je nodig hebt, het uiteinde schuin je af zodat als het in de plug draait het draadeind niet kapot schraapt
op het draadeind (aan het eind) draai je 2 moeren, neem 2 sleutels hou de onderste goed vast en draai de bovenste strak op de onderste, dat zit zeker vast genoeg om ze in de muur te draaien (en anders herhaal je dit truukje met 3 moeren of meer)

Draai nu het draadeind in de muur terwijl de sleutel alleen op de bovenste moet zit

Zorg dat je draadeind op de muur goed uitmeet/boort, mochten ze ondanks de juiste afstand niet goed recht/haaks in de muur zitten kan je deze met een hamer/tang nog wel richten (als de onderlinge afstand en hoogte maar juist is)

Wil je de draadeinden weer uit de muur halen doe je het zelfde maar dan zet je de sleutel op de onderste moet om het geheel los te draaien
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
idd een goeie.. Was al aan het zoeken op pluggen voor draadeindes/bouten, maar kwam al niet verder dan keilbouten..
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Bedankt Toxiq! Ik had inderdaad ook al aan draadeinden zitten denken. Misschien moet ik dat maar gewoon doen. Worden ze wel lekker stevig :D
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
m16 ankers spreid of achtersnij (een soort keilbouten maar dan anders) kan je gewoon halen bij de professionele bouwmaterialenhandel
Als je voor kunstof pluggen gaat neem dan inderdaad een stokeind en geen draadeind.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Welke pluggen kan je gebruiken voor een draadeind m16 , dan heb je een plug van 20 mm nodig maar ik kan ze zo snel niet vinden
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Ik heb geen idee hoe dik de muur is. Ik krijg waarschijnlijk halverwege volgende maand de sleutel. Het is een tussenmuur, dus ik verwacht geen hele dikke muur. Maar het hoeft ook weinig te houden. Op de planken komen hooguit een paar boeken ofzo.
 

Bowls

Nieuw lid
11 jun 2016
14
5
Je kunt ook stokschroeven gebruiken. Deze zijn gemakkelijker in een plug te draaien dan draadeinden.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
meet ff de buitenkant van de moeren van een een M8 van punt naar punt, dan denk ik dat je al aardig in de richting van de 16 mm gaat, dus neem een M8 draadeind met voldoende moeren ( setjes van 2 om de 5cm bv en je bent er met een niet al te gekke dikte met 12 mm pluggen gaat dat prima weken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Gewoon draadeind 16mm met chemisch anker in de muur lijmen. Als je ze er later weer uit wil hebben gebruik je een stuk pijp, twee dikke ringen en een moer. Dikke ring m16 op de muur, stuk pijp er op, dikke ring m16 er op , dan kan je met de moer zo het draadeind uit de muur trekken.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hoi Wilco,

De planken zijn 200 diep. Het originele ophangsysteem heeft spijlen van ik meen ergens tussen de 150 en 170 lang. De planken hoeven zoals eerder gezegd niet heel veel gewicht te dragen. Wat boeken en prullaria.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.