Shellawax op natuurrandschalen

Ik heb laatst voor de eerste keer shellwax gebruikt op een esdoorn natuurrand schaal, echter was ik verre van tevreden met het resultaat...
Ik loop tegen het probleem aan dat het verwerken van de shellawax op de "vleugels" van de schaal niet goed werkt. Je moet immers draaiend voldoende wrijving kunnen produceren om een mooie gelijkmatige glans te produceren. Het lukte me eigenlijk niet goed om voldoende wrijving en warmte te creëren aangezien je geen rond werkstuk hebt. Uiteindelijk heb ik een soort spons met daar overheen een doek gemaakt die in de boormachine past en zo geprobeerd de vleugels van de schaal toch mooi glanzend te krijgen.

Iemand tips om producten zoals shellawax juist te verwerken op natuurrandschalen? Aangezien warmte de voornaamste bron is om de shellawax te verwerken dacht ik aan een fohn of iets dergelijks? Brander begin ik niet aan ivm de brandbaarheid van de shellwax zelf.

Of ik het nog ooit toepas op een natuurrand schaal is ook de vraag aangezien een matte afwerking toch beter past in mijn ogen, maar het is altijd fijn om te weten of het uberhaupt mogelijk is dit soort producten juist te verwerken op dit soort werkstukken.
 
Ik ken het probleem en heb er ook geen oplossing voor. De "truc' met de boormachine heb ik ook geprobeerd maar je ziet verschil met de rest.
Op schalen moet je eigelijk de shellawax cream gebruiken, maar ik ben daar niet erg enthousiast over.
Op dit soort schalen (en ook normaal ronde schalen) gebruik ik producten als Danisch Oil, of Finishing Oil, eventueel voor behandelen met sanding sealer.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Probeer eens een dag oud mengsel van 1/2 schellak en 1/2 gekookte lijnolie.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Schuren doe ik op dit moment tot korrel 2400.

Dat schuurvlies is een goede tip! Gebruik ik nu ook af en toe maar dat zijn stukjes van 20x15 cm en die zijn gigantisch duur...

Ik merkte inderdaad ook verschil Nico... Stond eigenlijk bijna op het punt om alles eraf te schuren en opnieuw te beginnen maar daar gaat het niet mooier op worden vrees ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.