Review Handboek Politoeren Richard Vermeulen (of is het meer dan de titel zegt?)

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Na 4 cursussen Meubelmaken / fijnhout bewerken zocht ik naar meer informatie over afwerktechnieken. Cursussen op dat vlak trof ik niet veel aan en de presentaties op You Tube bleken vaak te beperkt of gaven het gevoel te complex of te oppervlakkig te zijn. Buitenlandse boeken geven vaak het probleem dat beschreven materialen niet of moeilijk te krijgen te zijn of de taaldrempel blijkt toch hoog.

Na een tip van een collega Woodworking forummer vond ik een uitstekend boekje in het Nederlands: Handboek Politoeren van Richard Vermeulen.

Op dit forum heb ik nog niets over dit boekje gevonden. Reden voor dit review.

Ik vind het een prettig leesbaar boekje voor een lage prijs. Veel leveranciers via internet gevonden. Ik kocht het rechtstreeks bij de auteur.

De schrijver blijkt uitstekend te weten waar hij het over heeft, het onderwerp politoeren wordt heel uitgebreid behandeld en de manier van beschrijven maakt het heel goed mogelijk om het zelf ook uit te proberen. Bovendien levert Richard alle benodigde materialen via zijn eigen bedrijf. Ik begreep, dat hij afgelopen jaren ook op de beurs Open Dag Hout stond en ik verwacht dat hij er volgende week ook wel zal zijn.

Naast het politoeren zelf heb ik uit het boekje nog veel meer geleerd dan alleen over politoeren. Ook bijvoorbeeld waarom welk schuurpapier gebruiken, wat je kunt bereiken met puimen en hoe je een sanding sealer gebruikt wordt klip en klaar uitgelegd.

Misschien is politoeren een afwerktechniek die je niet mooi of veel te arbeidsintensief vindt. Eigenlijk vind ik het minst goede aan het boekje de titel: als je het boekje (ca 86 bladzijden) hebt doorgewerkt kom je er achter dat je veel meer geleerd hebt over afwerktechnieken dan uit de titel blijkt. Zo ben ik zelf erg tevreden over een advies wat Richard ergens beschrijft voor de afwerking van meubels, namelijk een of een paar laagjes shellac en daarna het oppervlak in de was zetten. Bevalt me uitstekend. Maar ik zal zeker nog een serieuze poging wagen om een kleiner voorwerp (kistje?) te politoeren.

Kortom: wat mij betreft een uitstekend boekje voor een hele lage prijs en dat in het Nederlands!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Fabian's tint workshop op YouTube vond ik zeer instructief naast bovengenoemd boek
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.