Is er wat mis in gereedschapland? Of ben ik te kritisch?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Mooie machine, maar wat is het voordeel van een koolborstelloze machine? Mijn oudste Panasonic met koolborstels draait al 15 jaar zonder dat hij ooit een probleem heeft gehad met de koolborstels.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Naar het schijnt efficienter in energieverbruik, minder storingsgevoelig en langere levensduur.. Ga af op het uitgebreide internetonderzoek wat ik gedaan heb over dit soort machines, wat er over dit soort motoren geschreven is. Ik ga er dan een beetje van uit dat nieuwere techniek dan ook beter is. Mijn gebruik zal waarschijnlijk ook het einde van een setje koolborstels niet halen, maar nu hoef ik me daar al helemaal geen zorgen meer over te maken.. M'n accu's zal ik eerder een (paar) keer vervangen in die 15 jaar.

En je weet: Alles wat op internet staat is waar.. Of als ik het niet beter kan verzinnen, dan is het ook waar.. :p
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Naar het schijnt efficienter in energieverbruik

Laat naar het schijnt maar weg. Mijn brushless machine is veel zuiniger in verbuik. Gedurende de hele verbouwing misschien 2x de accu gewisseld, en dat bij dagelijks gebruik. Ik sta versteld van het verschil. Het betreft hier een Makita in 14,4V met 3Ah accu,s. Een met brushless, en een ouder model. Ik herken de problemen met slingerende boorkoppen bij de Makita machines niet. Ik heb er drie, en die draaien alledrie perfect. Eén is een afdanker van werk, die heeft een hoop mishandeling gehad, maar ook die is nog goed.

De Panasonic staat ook goed bekend, vooral de kwaliteit van de accu's.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik vind het wisselen van een accu niet zo'n probleem. Als de accu's maar sneller laden dan dat ik ze leeg trek. Ik blijf voorlopig mijn oude accu's maar laten voorzien van nieuwe cellen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik vind het wisselen van een accu niet zo'n probleem. Als de accu's maar sneller laden dan dat ik ze leeg trek. Ik blijf voorlopig mijn oude accu's maar laten voorzien van nieuwe cellen.

Dat is ook zo.. Als dat laatste qua kosten opweegt tegen een nieuwe geef ik je helemaal gelijk. Je weet ook wat je aan je machine hebt en dat telt natuurlijk ook erg mee..

Ik wilde er graag een machine bij, waarom zou ik dan niet gaan voor iets wat die eigenschappen heeft..
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Op Tweakers in het gereedschapsforum werd ook al gewaag gemaakt dat sommige Bosch-machines te veel speling hebben. Blijkbaar gaat er iets mis in de productie bij ze? Goed dat de machine terug is, als ze maar genoeg machines terugkrijgen gaan ze zich wel achter de oren krabben.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Die pana zal hopelijk beter zijn. Bij mijn machines geen klachten iig. Vooral qua accu's vind ik de machines bijzonder goed, gaan bij mij langer mee dan de meeste machines.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Mooie machine, maar wat is het voordeel van een koolborstelloze machine? Mijn oudste Panasonic met koolborstels draait al 15 jaar zonder dat hij ooit een probleem heeft gehad met de koolborstels.
Het gaat niet om het wisselen van de koolborstels. Een gewone motor zit gewoon lager qua efficiëntie. Als je de relatief goedkope motoren van een accumachine bekijkt is een normaal model misschien 60-70% efficient. Een borstelloze motor zit makkelijk boven de 90%. Verder heeft een dergelijke motor meestal ook meer trekkracht als de klassieke uitvoering (van dezelfde grootte). De efficiëntie vertaald zich in een lager energiegebruik bij gelijke belasting, maar ook in lagere bedrijfstemperaturen: minder energie wordt nu immers omgezet in warmte. Hierdoor is bijv. oververhitting bij langdurig gebruik minder vaak een probleem.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Zeau.. Panasonic is binnen en wat een verademing! Geen zwabber en wat een powerrrr! Het kan dus wel degelijk..

Ikke happy camper. Gelijk goed aan het werk gezet. Op zolder even wat grote gaten in balken geboord en onder moeiljke hoek schroeven en van de nood een deugd gemaakt en er een opbergsysteem voor gefixt.. Handig, dat pinterest.. Mooi? neh, praktisch, da wel.. :)

20171024_190640.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik heb al vele jaren een Metabo Bs 18. Probleemloze machine die echt wel wat voor de kiezen heeft gekregen. Maar zoals dat gaat met wat ouder wordende batterijen, de puf gaat er een beetje uit.
Dus naar de Gamma om nieuwe te bestellen. "Die zijn er niet meer voor dit type meneer..." :( "Twee accu's, als ze nog te krijgen zouden zijn, kosten bijna 90 euro, dus u kunt beter een nieuwe machine nemen..."
Ik zei dat een nieuwe machine 239 euro moest kosten en dat ik lagere school rekenen had genoten. In het schap stond een iets opgeleukte versie van mijn machine en daar zat hetzelfde type accu op, alleen de kleur was niet rood, maar zwart.
En niet 1.8 Ah maar 2.0 Ah. "Maar dat is een nieuwe uitvoering meneer, dat past niet." Ik had een van mijn accu's meegebracht en schoof deze op de nieuwe machine. Et Voila! Hij deed het...uiteraard.
Toen begon de vasthoudende meneer mij omstandig uit te leggen dat ik nu de machine wel zou moeten kopen aangezien er van een niet passende batterij gebruik was gemaakt....
Toen heb ik zijn chef er maar even bij laten halen. Daarna zijn de batterijen besteld en sindsdien kijkt de meneer van de Gamma de andere kant op als ik in de zaak kom.. :eek:
Oh ja, mijn machine is na al die jaren nog niet aan het zwabberen...nooit gedaan ook...
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Zeau.. Panasonic is binnen en wat een verademing! Geen zwabber en wat een powerrrr! Het kan dus wel degelijk..

Ikke happy camper. Gelijk goed aan het werk gezet. Op zolder even wat grote gaten in balken geboord en onder moeiljke hoek schroeven en van de nood een deugd gemaakt en er een opbergsysteem voor gefixt.. Handig, dat pinterest.. Mooi? neh, praktisch, da wel.. :)

Bekijk bijlage 69587

Hé handig opgeborgen :) Dank voor de tip
Panasonic ken ik nou niet bepaald van het gereedschap.
Met welke categorie valt dit te vergelijken? Is het een topmerk, pro-merk, goed merk, Action-kwaliteit ;-) .. ?

...
Daarna zijn de batterijen besteld en sindsdien kijkt de meneer van de Gamma de andere kant op als ik in de zaak kom.. :eek:
Oh ja, mijn machine is na al die jaren nog niet aan het zwabberen...nooit gedaan ook...
De discussie "Is er wat mis in gereedschapsland?" moet ook een onderdeel "kennis in de bouwzaak" omvatten :) Dat ze iets willen verkopen snap ik, maar soms geven ze verkeerd advies.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ha Rizz, op jouw foto zei ik een Makita die ik ook had maar per ongeluk heb weggegooid (lang en dom verhaal...).
Wel heb ik nog de oplader en 1 batterij. Als je wilt mag je deze hebben. Zonde om alles weg te gooien...
Ik woon in Den Haag.
Groet
Willem
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ik ben er nog niet aan toe om er over te praten... doet nog veel pijn...

On topic:
Ik had een nieuwe Kapex 120 besteld en deze zaagde een verstekhoek niet naar mijn zin.
Ik heb nog nooít een machine teruggestuurd, maar dit beviel me echt niet, gelet op mijn hoge verwachtingen.

Festool reageerde goed en nam telefonisch contact op om het probleem helemaal helder te krijgen.
Zaag is opnieuw afgesteld en het resultaat is een betere zaagsnede.

Wat Festool wel zei: "Meneer, het is niet voor metaalbewerking..."
(Ik weet weinig van metaal, maar kennelijk zijn de toegestane marges daar veel kleiner?)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Panasonic hoort bij de absolute topmachines. Goede ergonomie, hele goede accu's. Je ziet ze veel bij zzp ers. Als je personeel hebt geef je ze een dewalt.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb de zwaarste Makita accuschroevendraaier.
Deze draait zonder waarneembare speling of slinger.
Het is een monster van een apparaat waar ik zeer content mee ben.

Het is overigens de laatste zonder koolborstelloze motor, desalniettemin ben ik zeer content met de accuduur i.c.m. snelle lader.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Hier ervaring met groene Bosch, Black-en-Decker, Makita, Panasonic en Festool. De Bosch en Black en Decker waren bagger. De Makita was een perfect ding en schroeft nu met nieuwe accu's 20 jaar later nog steeds prima.

De Panasonic is een beauty met veel kracht - eigenlijk teveel kracht (is een slagschroevendraaier). Al veel schroeven me kapot gedraaid daardoor. 10 jaar geleden een stel oude Festool schroefmachines gekocht (100 euro/stuk inc. systainer en hulpstukken) en dat zijn verreweg de fijnste machines die ik heb. Veel kracht, goede balans, perfect te doseren. Die Panasonic pak ik als ik mijn terrasplanken vast moet schroeven, in de werkplaats is het alleen mijn Festools.

Ik zou dus liever een oude Festool kopen en een nieuwe batterij erin zetten, dan nu weer een nieuw ander merk.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Panasonic maakte al goede accu's, maar ze hebben de beste, Sanyo, overgenomen. Bekend ook van de Eneloop batterijen, die lopen nauwelijks leeg. Sanyo leverde ook veel aan professionele toepassingen, zoals noodverlichting e.d.

In de huidige markt zijn er echter veel goede (chinese) spelers op de markt. Kijk maar naar de NUNA en DUT racing teams van de TU Delft. Die kopen de losse cellen in China in. Maar kwalitatief zit Panasonic erg hoog. Van oudsher zijn de Makita accu's ook altijd erg goed geweest. Zou me niks verbazen als die bij Panasonic of Sanyo vandaan komen. Zijn beide Japanse bedrijven. En Makita maakt langer machines als Panasonic, dat waren vroeger geen concurrenten van elkaar.

Maar dat is een aanname, ik weet dat niet zeker.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Festool gebruikt Sanyo cellen, tenminste dat krijg je als je officiële vervang cellen koopt. En ze zijn ook indrukwekkend duurzaam, mijn T15 gaat nu naar z'n 6de jaar met de originele batterijen. Waar de blauwe Bosch boormachines die ik ervoor had, binnen de 2 jaren zo vermoeid waren dat ze nog moeilijk te gebruiken waren, dan heb ik snel alles verkocht en vervangen door Festool.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.