Is er wat mis in gereedschapland? Of ben ik te kritisch?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Na mn kolombooravontuur, die met de zwabberende boorkop, nu weer dit..

Vandaag kreeg ik een nieuwe schroefboor binnen. Een Bosch GSR 18 VE-EC. De zwaarste niet-hamerboor van Bosch Blauw.

Ik haal m uit de doos en tot mijn schrik zwabbert de kop heel erg. Mijn Makita cheap ass 12v boor doet dat net zo erg, maar die is een paar keer gevallen op de kop, niet zo heel gek dus. Als ik mn oude 900w Bosch groen hamerboor met snoer erbij pak, kaarsrecht.

De test met de meest rechte forstnerboor die ik heb wijst uit dat de nieuwe Bosch net zo vibreert als de Makita. De oude Bosch een flink stuk minder. Gatgrootte is min of meer gelijk, dus effect heeft het blijkbaar niet heel erg, maar man, ik verwacht dat toch niet van een nieuw apparaat. Als ik de panasonic van een maatje erbij betrek, gaat het daar wel goed..

Boor gaat terug iig en ik krijg een andere als zij het ook vinden.. Anders beroep ik me op mn herroepingsrecht.

Ben ik te kritisch? Lees op het www veel meer verhalen. Of is er wat mis bij de fabrikanten?

Wat denken jullie?
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Jij bent diegene die betaald,dus mag je toch ook verwachten dat je waar voor je geld krijgt!
Anders had je er ook wel 1 van 2 tientjes kunnen kopen.
Maar bij veel bedrijven gaat het om omzet draaien en wordt er dankbaar gebruik gemaakt van vaak onwetende klanten die eigenlijk te gemakzuchtig zijn en denken van ach,het is een nieuwe machine dus zal het wel zo horen of het kost me te veel rompslomp en tijd om het om te wisselen dus ach,laat maar.
Bosch heeft/had een grote naam,heb meerdere dingen van hitachi en dat bevalt mij zeer goed en anders als je een veel gebruiker bent zul je misschien nog een stap hoger en duurder moeten en misschien voor
Festool / Makita moeten gaan.
Ook als je hem nu omruilt voor een ander van hetzelfde merk houdt je vaak een vieze smaak in de mond en krijg je vaak later spijt en denk je achteraf,paar tientjes erbij en had ik deze of die,had ik het toen maar gedaan en was ik op dat moment iets minder zuinig geweest dan had me dat veel ellende/spijt kunnen voorkomen.
Boor gaat terug iig en krijg een andere als zij het ook vinden.. ???? Pardon, jouw geld en jij bent niet tevreden,als ze dit niet goed oplossen doen ze niet aan klantenbinding.
Juist in deze tijd met alle webwinkels zal de vak winkel op dat punt juist het verschil moeten maken!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dit is niet alleen van nu maar al zeker 10 tot 15 jaar. Zou het toeval zijn dat veel in het verre oosten gemaakt word? Niet alleen met b merken maar met bijna alle grote merken. Specifiek bij boorkoppen begon het met de buiten kant deze slingerde soms. Eerste reactie boort ie nu ovaal? Vaak ging dat goed. Dan is er geen probleem. Soms was het gat ovaal dan andere machine. Je mag verwachten dat je een goed werkende machine krijgt. Eigenlijk ongeacht de prijs.
Zelf verwacht ik van laag geprijsde machine geen toprestaties, daar is de prijs ook naar. Je kan uitwijken naar minder bekende merken, voor de leek, zoals fein panasonic milwaukee (er zijn er nog wel meer) die hebben minder druk om bulk te leveren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De bulk van de accumachines gaat naar de bouw en industrie. Als hij boort en schroeft en de accu gaat lang mee, dan voldoet zo'n machine . Het zijn eigenlijk geen machines voor precisie werk. Als je kijkt bij keukenmonteurs, gebruiken ze haast allemaal een festool. Ik denk omdat die het best geschikt zijn voor dat werk. Maar ook die gaan beweging krijgen tussen de zeskant opname en de bitjes.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik verwacht ook geen machine die superprecies boort, helemaal niet. Maar dat vibreren kost me ook de lagers en gaat hij minder lang mee dan zou moeten. Het is ook echt zichtbaar. Met de centreerpunt voor de kopieerhuls van m'n bovenfrees erin zie ik 'm echt behoorlijk heen en weer gaan, Schatting, heb geen meetapparatuur, dus met een liniaal, is dat het ergens tussen 0,5 en 1 mm naar een kant. Diezelfde punt maakt geen enkele beweging in de frees. Nu gebruik ik 'm niet zo heel veel. Maar het is wel frappant dat de oude klopboor en in mijn herinnering, m'n oude schroevertje van 9,6v, kaarsrecht waren.. De laatste is alleen weggegaan omdat de accu dood was.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
begin dit jaar had ik iets gelijkaardigs aan de hand met een cirkelzaag van B&D (model KS1500LK). Na montage van de zaag in mijn zaagtafel zwabberde het zaagblad. Dus nieuw zaagblad gekocht, nog steeds zwabberde de zaag. Na demontage bleek dat de as lichtelijk uit balans was. Dus cirkelzaag werd geruild, maar wat blijkt de nieuwe heeft hetzelfde aan de hand.

Vroeger was alles beter ;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat je te veel vraagt van een hand gedragen accu boor, net getest en mijn Festools hebben dat ook. Ze zijn 5 jaar oud en ik heb nu moeten kijken om te zien of er speling was, in de praktijk heeft dat weinig of geen invloed op je werk. Als hij zit te schudden tijdens het boren is dat een andere zaak, maar het is geen kolomboor die via een zuiger kaarsrecht omlaag komt. Je hebt hem in de hand, en op die beweging zit cm's speling.

Vroeger maakten ze snoer-boormachines idd met veel kleinere toleranties, dat was gewoon zo. Een groene Bosch uit de jaren '90 was oneindig duurzamer en preciezer dan een blauwe van vandaag. Dat staat vast. Maar die was toen ook stukken duurder dan wat je vandaag kan vinden bij de DHZ. De meeste bedrijven die het hebben gehaald tot vandaag, overleven op basis van een cyclus waar ze je dezelfde machine om de X aantal jaren weer verkopen. Degenen die levenslange kwaliteit maakten hebben al lang de sleutel onder de deur gelegd.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Rizz,

Ik had begrepen dat je deze duurdere boormachine aangeboden kreeg voor dezelfde prijs omdat de goedkopere bestelde niet op voorraad was.
Nu ik dit lees komt bij mij de gedachte op dat zij deze boormachine al een keer retour hebben gekregen.
Je mag toch zeker verwachten van een boormachine in die prijsklasse, geen boorkop heeft die slingert.
Terug sturen dat ding en indien mogelijk je geld terug vragen.

Mvg, :).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Wellicht verwacht ik idd teveel. Ik schreef ook al dat ik in gatgrootte nauwelijks verschil zag. Maar ook dat m'n oude groene Bosch met snoer veel minder vibreerde. Wat dan wellicht weer bevestigd wat Benchworks schrijft. Alle waar naar z'n geld idd en ik was al blij met de duurdere machine, maar voor een machine die qua prijs het midden houdt tussen Festool/Mafell en goedkoop, mag ik volgens mij meer verwachten.

2 kampen dus inderdaad, verwachtte ik eigenlijk al.. De machine gaat terug, hij wordt woensdag opgehaald door de DPD. Zeer goeie service van de Belgische webshop, moet ik zeggen.. Jammer is dat ze maar 3 merken in accugereedschap voeren: Bosch, Makita en Metabo...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou voor Metabo gaan bij een boor.

ik heb er twee daar zit geen speling in.
de kop staat uiteraard niet 100% zuiver met de as maar zit wel vast zonder speling.
en onbelast trilt hij zeker niet wat bij speling wel het geval is

het niet helemaal zuiver staan is alleen een probleem als je de boor vastzet zoals in een statief
anders komt het boortje vanzelf recht in het gat en gaat de machine een heel klein beetje bewegen om te compenseren
(100% recht inspannen lukt overigens nooit met een normale boorkop dus al was de kop 100% zuiver dan ging het nog mis)
frezen hebben daarom ook een hele andere mechanisme om de frees in te spannen
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
Ik heb zelf milwaukee en moet zeggen die draaien slingerloos een is een nieuwe m18 en de andere de oude m14 van 7 jaar oud met nog steeds de 1e accus en die heeft ook geen slinger erin ondanks dat die flink mishandeld is
Bosch laat ik al een aantal jaar links liggen door vervelende ervaringen door onderdelen die naar jaar of 4 na aanschaf niet meerte krijgen waren en de eerste lithium accus waren binnen 1,5 jaar al verrot
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Metabo en accubooemachines is bij mij en ons op het werk geen goede combinatie gebleken. Heb met de oude types geen goede ervaringen. Tandwielen die snel versleten waren. En ook bij de nieuwere serie van een jaar of 4 geleden was dit weer het geval. Nu heeft iedereen een makita en allemaal positief. Zijn wel wat duurder in aanschaf maar gaan langer mee. De serie bij makita wordt wel vaak vernieuwd waardoor bijna iedereen een soortgelijke met weer een ander typenummer heeft.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Rizz,

Ik zou op zijn minst een vervangende machine vragen. Als je bij de vervangende machine hetzelfde probleem hebt, je geld terug vragen.
Ik heb de machine die jij eerst zou krijgen (GSR 18V-60 C). Die heeft volgens mij dezelfde Rohm boorkop en loopt bij mij mooi rond zonder zwabberen. Ben er zelf erg tevreden over. Het eerste wat ik deed was een bit- en borensetje van Bosch kopen en de boortjes met hex-schacht gebruiken. Deze bleken behoorlijk te zwabberen waar ik dus best van schrok. Na een normaal boortje van Alpen bleek het dus aan de hex-schacht te liggen die niet goed cylindrisch is in een bithouder en los in de boorkop. Mischien dat dit ook aan de hand is bij Benchworks zijn Festool. (Die hebben toch ook een hex opname voor bitjes en boortjes?)
 

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Ik heb ook een Bosch GSB 18-2-LI Plus boormachine en deze heeft hetzelfde, echter als ik er een boor in plaats en kijk hoe veel uitslag er aan de punt zit is dit minimaal.
Ben zelf veel te precies en wilde de boormachine ook terug sturen, tot ik de boormachine ging vergelijken met een paar van me werk en deze hadden precies hetzelfde.
Deze zijn van Hitachi, hebben zeker het dubbele gekost en hebben een speciale metalen kop.

Ook zie ik het probleem niet helemaal, wil je 100% recht boren zul je toch een goede kolomboor moeten hebben, of een boormal moeten gebruiken.
Uit de hand kun je niet 100% horizontaal of verticaal boren, en met het klein beetje uitslag zal het gat ook niet in een keer 1 a 2mm groter zijn dan de boor die je gebruikt.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat alles steeds kleiner en lichter moet. Dit is alleen mogelijk door concessies te doen.
Zoals met alles komt dit met de nodige voor en nadelen. Het is dus aan jezelf om te kijken wat voor jou belangrijk is, het perfecte product bestaat niet.
Producten van vroeger zijn vaak oerdegelijk, maar wel erg zwaar. Ze werden gebouwd om levenslang mee te gaan en dat is al lang niet meer zo.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ook zie ik het probleem niet helemaal, wil je 100% recht boren zul je toch een goede kolomboor moeten hebben, of een boormal moeten gebruiken.
Uit de hand kun je niet 100% horizontaal of verticaal boren, en met het klein beetje uitslag zal het gat ook niet in een keer 1 a 2mm groter zijn dan de boor die je gebruikt.
Het probleem is dat ik niet betaal voor een zwabberende kop. Ik vind het niet normaal dat een machine van €450 met stalen boorkop niet gecentreerd is. Je machine slijt daardoor veel sneller..

@Klaasjandiederik: Ik ben erg geneigd om de machine sws daar te laten en voor een Panasonic of AEG te gaan. Bang voor buck en zonder de grootheidswaanzin van Bosch
 

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Het probleem is dat ik niet betaal voor een zwabberende kop. Ik vind het niet normaal dat een machine van €450 met stalen boorkop niet gecentreerd is. Je machine slijt daardoor veel sneller..

@Klaasjandiederik: Ik ben erg geneigd om de machine sws daar te laten en voor een Panasonic of AEG te gaan. Bang voor buck en zonder de grootheidswaanzin van Bosch

Nou dan is het toch duidelijk? Gewoon terug doen dus, want je bent er niet tevreden over en je zult je er alleen maar aan ergeren.
Ik geef je groot gelijk, bij een boormachine van dat soort bedragen mag je beter verwachten.

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe erg de kop zwabbert en hoe je weet dat het allemaal niet gecentreerd is? Je geeft aan niet te weten waar het precies van komt.
Voor mijn werk ontwikkel ik zelf machines, misschien geen boormachines, maar speling zegt niet direct dat dit nadelig is op levensduur.
Soms is het zelfs positief voor de levensduur omdat het beter ongewenste krachten kan opvangen en de machine soepeler loopt.
Zo kom je weer op het punt van voor en nadelen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor de duidelijkheid heb ik op mijn festool T15 de Jacob's check op de kop gezet, en daarin een 10cm lange bit gespannen. Daarop, op het uiteinde van de bit, had ik een kleine mm cirkel beweging.
Op de kop zelf, zie of voel je geen speling. Zij die zeggen dat ze dat niet hebben, moeten een betere bril kopen ;)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik zie heel vaak het woord speling langskomen, daar heb uk het niet over. Op het moment dat ik een centreerdoorn of anderszins met een ronde opname in de boor doe, beschrijft deze een cirkel, Benchworks omschrijft het goed. Doe ik hetzelfde in mn oude groene bosch met snoer, geen cirkel.

Toegegeven, niet gecentreerd is dan niet helemaal de goeie omschrijving, maar of het zit in de boorkop niet recht, of de boorkop zit niet goed op de as.. Aangezien ik de boorkop best heftig zie slingeren, ga ik van het laatste uit. Wat mij betreft exemplarisch, maar als ik de verhalen hwr en der lees, steeds vaker en steeds meer.. Hex bits is weer een ander verhaal, daar zal ik mee moeten leren leven..
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Mijn Festool t18 is ook speling vrij met een goede rechte boor. Dit is opzich heel mooi, maar aan de andere kant ook heel relatief. Als je boor namelijk een keer door slipt is hij ook niet meer perfect recht, of als hij er op valt. En dan heb je ook een slinger, en zoals gezegd hoeft dat in een handboor geen probleem te zijn.

Maar daar tegenover begrijp ik ook heel goed dat het je stoort. Maar ik zie dat de Bosch al in de €400 kost. Voor dat geld heb je ook een Festool zonder de haakse en excentrische kop dan wel, maar die heeft de bosch ook niet.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Vanochtend antwoord gekregen van de webshop, de machine is daar aangekomen en ook zij vonden dat er een abnormale zwabber inzat. Aangezien we al waren overeengekomen dat ik m'n geld terug zou krijgen niet geheel nodig, maar toch fijn dat ze die terugkoppeling nog even gaven.

Zojuist deze besteld:
panasonic_ey74a2pn2g.jpg-TOP.jpg


Panasonic EY74A2PNG. Minder duur, maar wel de enige koolborstelloze van Panasonic. Had ook de versie kunnen kiezen met grotere accucapaciteit, maar dat heeft voor mij geen meerwaarde..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.