Pen gat met de domino

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik zou een pen gat verbinding willen maken met mijn Domino XL dus een valse pen.
Maar hoe groot moet dan de pen zijn als mijn plank 25mm dik is en 95mm breed ?
Dikte 1/3 van de dikte ?
Lente zo lang mogelijk?
Breedte ?
Wie kan mij helpen?

Mvg,
Rudy
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met 1/3 van de dikte is het voor 25mm redelijk eenvoudig.... niets groters dan je 8mm frees gebruiken. Maar de XL is eigenlijk wel een beetje groot voor zo'n kleine plank, 2 domino's zal net lukken.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het is wel de bedoeling om en vals pen te gebruiken en geen domino's .
Zo iets dus
2017-10-06 15.21.30.jpg
Als de Xl te groot is kan ik ook werken met de 500
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zou een dubbel pen maken, met of zonder spotpen, en met en veer tussen de penen. In de buurt van de 30 mm breedte per pen. Als de enkele pen te breed is bijvoorbeeld met een regel van 95 mm, haal je dan te veel hout weg voor het gaat wat een te grote verzwakking veroorzaakt in de stijl.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
De houdkracht van een hele pen en die van twee domino's zal niet veel uit elkaar liggen. Ik zou voor de eenvoudigste oplossing gaan… Twee domino's heeft ook nog als voordeel dat je wat meer 'vlees' overhoudt.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi,

vlg mjj is de breedte van het gat begrensd op maximaal 1/3 van de houtdikte en moet de pen minimaal 1/3 zijn vd houtdikte (maar mag dikker..). Verandert dat nog iets? ik zie nl alleen een losse pen en dat zegt niet zoveel over de houtdiktes van regel en stijl of poot.. De hoogte van de pen zou minstens 2/3 moeten zijn tot 3/3 (richting slisverbinding). Grtz Hans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier zou ik een 8mm dikke pen gebruiken, minimaal 50mm diep in elke stuk en met ong 15 mm hout over aan elke uiteinde van het gat. Dus ongeveer 70mm breed.
Als de lasten iets lager liggen dan kan je twee normale pennen zetten, maar uit ervaring weet ik dat twee dunne pennen ipv één brede veel meer tijd vragen om te lijmen. Bij complexere assemblages heb je soms niet genoeg tijd om alles te lijmen en te klemmen voordat het droogt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zou het overwegen om met een gewoon pen en gat te maken tenminste als er geen goed reden is om het anders te doen. Een loos pen is meestal gebruikt in geval dat er meer sterkte nodig is dan het hout zelf kan dragen bijvoorbeeld een stoel uit peer of esdoorn. Omdat deze houtsoorten zijn niet zo sterk een los pen van een andere houtsoort kan hulpen. Dat er geen verder informatie is over de toepassing van de verbinding maakt een specifiek onderbouwing niet eenvoudiger, toch, de regel van 95 mm wil je zo veel steun geven in de hele breedte als mogelijk met een normale pen gat heb je een netjes passende spatpen wat de naad tussen regel en stijl op het zelfde vlakt houdt aan de buitenzijde. Met een massief constructie d.w.z. geen loos pen, heb je een menageren van een paar mm om de regel steun aan de binnenhoek regel/stijl en om de gat af te deken. Met de 3 mm heb je te weinig hout over met en loos pen toepassing dus je moet een ander oplossing zoeken, een profiel met verstek bijvoorbeeld. Als je 15 mm aan de beide hoeken laten is dat veel vrij ruimte voor het hout te werken en krijg je hoogte verschil tussen regel en stijl. Het zijn allemaal oplossingen en principes al lang geleden uitgewerkt door onze houtbewerker voorgangers, wij hoeven het gelukkig niet te raden en niet meer uit te vinden.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zie eigenlijk niet in waarom een valse pen minder sterk zou zijn als een echte. Een goed verlijmd stuk hout is toch even sterk als het origineel.
Wat ik wel doe bij grote pennen of veel verbindingen, is de domino's op voorhand in de regels lijmen. Dat maakt de montage een heel stuk eenvoudiger. Uiteraard alle overtollige lijm goed wegnemen en zorgen dat de smalle gaten in de regels zitten.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zie eigenlijk niet in waarom een valse pen minder sterk zou zijn als een echte.
Soms is het zelf sterker was mijn punt. Het hangt af aan welke hout soort maar het heeft ook zijn beperkingen. Daarom is het niet een willekeurig vraagstuk, massief of los, maar net als voor alle verbindingen keuzes, een rationele bepalingen die moet gerechtvaardigd door de maker/ontwerper .
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een goed verlijmd stuk hout is toch even sterk als het origineel.

Dit gaat te ver eigenlijk. Alleen het verlijming zelf is sterk in die zin waar jij het over heb. Het wegnemen van materiaal heeft altijd zijn consequenties, het verzwakt het materiaal ongeacht of het verlijmde is of niet anders zou het niet uitmaken hoe dik de pen was. Waarom niet 2/3 het hout dikte i.p.v 1/3?.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Even verduidelijken, verbinding moet dienen voor het kader van een tafel.
Planken zijn+-100x25mm poten 95X75mm
Gewone pen gaat niet meer daar ik mijn planken te kort heb afgezaagd(te snel willen zijn).
Vandaar het idee om met een valse pen te werken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Je kan er ook nog voor kiezen om van die metalen tafelpoothoekverbinders toe te passen. Kunnen de poten er ook weer makkelijk van af bij bv een verhuizing.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het gaat dan om een onderstel van een tafel dus niet het blad als ik het goed begrijp.
Voor de sterkte maak een dubbel pen met pennen 1/3 hout dikte, 1/4 hout breedte en 2x de diepte van de poot gaat lange, min 2mm krimpruimte natuurlijk. Teken dit allemaal eerste af en maak de gaten. Om krom trekken van de regel te voorkomen maak daarna een losse veer over de heel breedte. Die hoef niet meer dan 10 mm in de regel en poot dus een total breedte van de veer van 20 mm. Met zo'n verbinding heeft het hout goed steun en een goed lijmoppervlakte en bovendien is het leuk werk. Vergeet niet de losse veer te maken met de lange vezels die in de breedte lopen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als ik het goed begrijp,wordt het zo iets?
Bekijk bijlage 69062

Ja, en dan als ik het zo zien komen twee vragen voor. Eerst als je het zou storen vinden de zichtbaar einde van de losse veer aan de onderkant van de regel? In het geval van wel schuif dan de lager pen een stuk naar die kant en en stop voor het eind. Met andere worden niet helemaal door gaan met de veer. En tweede is de sluiting tussen losse veer in de groef tegen de afgerond losse pennen in hun gaat. Soms vind ik een hoekige verbinding mooier en steek ik de ronding af. In die geval sluit de pen en de veer mooi aan. Anders kun je de einden van de veer met een passende holling maken of gewoon de recht tegen de bol laten staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.