Inrichting eerste werkplaats

woutervl

Nieuw lid
5 okt 2017
2
0
Hallo allemaal,

Blij dat ik dit forum gevonden heb! Al lange tijd loop ik rond met het idee om te beginnen met houtbewerking. Uiteindelijk zou ik graag grote (2x2x1 m) theatrale mechanische installaties willen maken met allerlei overbrengingen / tandwielen. Om de technieken onder de knie te krijgen wil ik nu echter klein beginnen, zoals met het maken van klokken of bewegend houten speelgoed.

In mijn huis heb ik op de eerste verdieping een kamer vrijgemaakt om mijn eerste werkplaats ooit in te richten. Helaas dus niet in de garage of schuur (ben benieuwd hoe het met de hoeveelheid stof gaat aflopen aangezien de kamer aan mijn slaap- en badkamer grenst ^^) en met beperkte afmetingen: 2.90 x 3.90 m.

Aangezien ik nog heel erg nieuw ben op dit gebied ben ik benieuwd welke apparatuur jullie me aan zouden raden om mee te starten? Zelf zat ik te denken aan een cirkelzaagtafel, lintzaag en kolomboor maar ik ben benieuwd of jullie daar anders over denken.

Verder ben ik benieuwd welke merken jullie zouden adviseren, er is online namelijk héél wat beschikbaar. Ik vind het niet erg om wat meer uit te geven om fatsoenlijk gereedschap te kopen. Liever nu investeren zodat het lang mee gaat.

Ik ben benieuwd!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum! Interessante plannen heb je, daar horen we t.z.t. graag meer over:) Als ik je plannen lees denk ik dat je er goed aan doet om een goede figuurzaagmachine te kopen, een Pegas of Hegner. En zeker ook de goede stofzuiger voor je machines. Volgende week op de open dag hout kun je je heel goed orienteren en met andere houtliefhebbers van gedachten wisselen.

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je een CNC overwogen? Gezien de ruimte en het soort werk met tandwielen enz... zou je daarmee bijna genoeg hebben, buiten het basis hand-gereedschap. Iets als een X-carve 100x100 waarmee je niets van CNC, G-code enz... moet kennen om ermee te werken. Kan ook gemaakt worden om tegen de muur dicht te klappen wanneer niet in gebruik.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik weet niet hoe je woont... maar een werkruimte met dit soort machines in een kamer in een woonhuis is verre van ideaal, en dat is nog zwak uitgedrukt. Stof gaat bij een beetje gebruik een drama worden als er niet meer dan een simpele deur naar de andere ruimtes is en er bijvoorbeeld een mechanisch ventilatiesysteem is, en anders het geluid wel. Indien je niet vrijstaand woont zou ik het bovendien ook aardig bedenkelijk richting eventuele buren vinden.

Kamers in een woonhuis zijn in mijn optiek alleen goed voor wat handwerk en het incidentele gebruik van de lichtere machines. Vergeet ook niet dat je stof overal mee naartoe loopt als je je niet gelijk omkleed bij het verlaten van de ruimte (dan is die naastgelegen badkamer wel weer handig).

Maar alles begint met een goede werkbank/assemblage tafel en dan de apparatuur die je echt nodig hebt en veel gebruikt....meestal weet je dat pas als je een tijdje bezig bent.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Afzuiging.
Dat is het eerst waar je aan moet denken.
Als het kan zou ik onderdruk in de kamer maken.
Dus grote ventilator voor het raam en naar buiten laten blazen.
Weet je zeker dat er geen fijnstof je slaaokamer inkomt.
 

woutervl

Nieuw lid
5 okt 2017
2
0
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga me inderdaad eerst maar eens richten op goede afzuiging en wat lichtere machines ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.