Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Question hoe verstek frezen met bovenfrees

Hallo, na enig speurwerk kom ik er nog steeds niet uit; vandaar mijn vraag. Is het mogelijk om een 19mm dikke plank (eik) verstek (45 graden) te frezen met een bovenfrees of is dat onbegonnen werk? Het zal waarschijnlijk in meerdere malen gedaan moeten worden, of kan het in één keer?

Waar moet ik op letten met het kiezen van de juiste afschuinfrees? Is het belangrijk dat de snijlengte vd frees minimaal 19mm is of kan ik met een kortere af? Zo nee, heeft iemand enig idee waar je groot formaat frezen kunt vinden?

Excuus als deze vraag in deze of andere vorm toch al voorbijgekomen is; alvast bedankt voor de reacties.

MVrGr
    peer

Weet niet exact hoe je het verstek er aan wilt hebben, en welk materiaal je hebt, maar dit kan een oplossing zijn:

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Met een freestafel kan dit zelfs met een rechte frees. Je maakt dan een mal waarin de plankjes onder 45° liggen. Eentje links en eentje rechts dan is het meteen nauwkeurig.

Ik frees meestal per gang 3 tot 5mm, afhankelijk van bv. de hardheid van het hout. Afschuinen van 19mm eiken dus in pakweg vier gangen.

En waarom niet "gewoon" met een (hand/inval) cirkelzaag?

Neem een verlijmfrees. 45 gr. Afstellen vergt wel tijd.

Ik doe het 'gewoon' met mijn Bosch PTS10 zaagtafel. Hoek instellen met een digitale zweihaak (of hoe je zo'n ding ook zou moeten noemen - ik geloof dat ze in de VS protractor heten?). Mijn ervaring is dat de verstekken nauwkeurig genoeg zijn om zonder problemen te lijmen. Een jaartje of wat geleden maakte ik een hengelkoker van 6 strips western red cedar (zeg 1,2 meter lang bij 5 cm breed bij 6 mm dik), met hoeken van 60 graden. Zonder problemen en kieren in elkaar gelijmd. Onlangs een opzettafeltje voor op de keukentafel, om brooddeeg te kneden - daarvoor een frame van 60 bij 90 cm gemaakt van 8 cm hoge en ca 18 mm dikke eiken planken (hergebruik van een oud tafelblad). Hoeken onder 45 graden verstek afgekort en met een 'lijstenklem' (of eigenlijk 2, boven elkaar) in elkaar gelijmd - koud op elkaar. Daarna een kruiswerk erin gelijmd met schuivende domino's...

Dank jullie wel voor de reacties; ik begrijp dat ik verstek ook kan verzagen met een zaagtafel of invalzaag, maar mijn vraag gaat specfiek over het gebruik van een frees omdat dat in sommige gevallen nauwkeuriger kan zijn en ik die techniek dus niet helemaal begrijp (bv. in het geval van planken die dikker zijn dan de snijlengte van de frees).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Met een freestafel kan dit zelfs met een rechte frees. Je maakt dan een mal waarin de plankjes onder 45° liggen. Eentje links en eentje rechts dan is het meteen nauwkeurig.

Ik frees meestal per gang 3 tot 5mm, afhankelijk van bv. de hardheid van het hout. Afschuinen van 19mm eiken dus in pakweg vier gangen.
    Bijtel, dit klinkt als een interessante oplossing, maar ik geloof niet dat ik het helemaal voor me zie; zou je misschien kunnen verduidelijken met een eenvoudige tekening of een foto?

Dankjewel

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Dat voelde ik al aankomen

Ik had al zo'n vermoeden dat je werkstuk dikker was dan een 45° frees. Vandaar deze methode. Een rechte frees is in langere uitvoeringen verkrijgbaar en in hoogte verstelbaar zodat je een dikker stuk hout kan afschuinen.

Snap je het met deze schets?
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20171006_184520.jpg
Bekeken:   433
Grootte:   47,4 KB
ID:        69004

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Een 45graden frees, maar wel op een freestafel
    Jos

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      7_936.jpg
Bekeken:   381
Grootte:   7,1 KB
ID:        69024

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Heb ooit boezemplanken van 20mm dik een verstek gegeven met de frees die Jos hierboven toont. Is van CMT. In principe voor stationair gebruik, maar heb het met de hand gedaan in een paar passages. Kan uiteraard ook met cirkelzaag of met een vlakbank, een topie, of met zoveel... Was in mijn situatie toen een handige oplossing. De frees is wel groot, past met moeite in de Festool van 1400 watt (ken typenummer niet vanbuiten).
    Laatst gewijzigd door brt; 08-10-17 om 08:24.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten