Afscheidsgeschenk

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Op verzoek van de PKN kerkenraad in Lemmer mocht ik een afscheidscadeau ontwerpen en maken voor de na 12 jaren afscheidnemende dominee. Hij vertrekt naar Nijkerk.
Maar ja wat dan: een eenzame speurtocht in mijn bovenkamer en mijn houtvoorraad dus.
Een kruisvorm - een vlam van hoop - een mooie houten pen - een mooie vaas???????????????
Totdat ik dacht: wat doe je moeilijk - ga uit van de kerkelijke symbolen.
Dus werd het:
- de blauwe planeet - de aarde vanuit de ruimte gezien - houtsoort gleditsia/valse christusdoorn - gepatineerd
- die beschenen wordt door het hemels licht - waxinelampje
- afgedekt met dekseltje - staat voor doopvont - houtsoort vergroeiing van acacia
- als houvast een gesmede "kruisspijker"
- 7 kruizen als teken van volheid - 12 jaren in Lemmer.
Voor een designstuk natuurlijk veel te veel detail maar als geheel een soort allegorisch beeld van christelijke symbolen en sacramenten.
Voor niet-gelovigen wellicht meer eden allergisch ontwerp:):):)
Afgelopen zondag dankbaar in ontvangst genomen in een feestelijke afscheidsdienst.

P8300014.jpg

P8300015.jpg

P8300017.jpg

vr.gr. Jan Pranger.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Prachtig Jan! Allemachtig prachtig is hier wel op z'n plaats. Mooie kleurencombinatie ook :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vind de schaal heel fraai (ook al is op mij meer het 'allergisch' dan het 'allegorisch' van toepassing ;-) ), maar de vorm van het (kleine) dekseltje, met die terug naar binnen lopende rand vind ik minder geslaagd...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste mensen, hartelijk dank voor jullie reacties.
Henk op de foto lijkt het inderdaad door de schaduwwerking of de rand terugloopt. Hij is echter recht, zoals je op één van de beelden met enige moeite kunt zien.
Tot zondag 15 oktober a.s. op de OpenDagHout in de evenementenhal te Zutphen.
Een beurs met veel variatie. Zelf ben ik benieuwd naar het vergulden door LINOVA uit Zutphen (winkel + atelier) en Gerrit Abma, die ook de werkwijze laat zien.
vr.gr. Jan Pranger.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Mooi afscheidsgeschenk, zeer knap gemaakt.

In tegenstelling tot de commentaren op het Drechsler-forum, zijn de reacties hier wel positief. En terecht!!!
 
P

Pel

Guest
Prachtig werkstuk Jan, de symbolisch betekenis is heel mooi uitgebeeld.

Groet Pel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
PaulRt, inderdaad de reacties op het Duitse forum zijn heel divers. Het merendeel beperkt zich tot de vorm van schalen of reageert op elkaar als beroepsgenoten in de beroepshoutbewerking. Kunstzinnige inbreng wordt vaak vanuit gelijkgezinden beoordeeld. De vele Duitse houtdraaiers die ik ken reageren meer objectief en geven adviezen ter verbetering.
Dat bespeur ik ook op woodworking.nl
De reacties zijn onderbouwd en vanuit meerdere invalshoeken.
Zeker een voordeel van de gemengde samenstelling van meerdere aspecten van houtbewerking op ons forum.
Ik ervaar dit als een wederzijdse verrijking.
Alleen die houtdraaiers moeten natuurlijk niet de overhand krijgen;););)
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.