Twijfel tussen Starrett combinatiehaak 150 of 300

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
De bestelling is geplaatst, dank jullie wel voor alle eerlijke adviezen, ervaringen en tips. GH1, de afwerking vind ik de € 20,- wel waard. Ik heb gekozen voor de 300 mm satin chrome afgewerkt, als ik minder nodig heb dan schuif ik de liniaal wel op. Voor de toekomst is dit naar mijn idee veelzijdiger en eerlijk is eerlijk, het is ook een mooi stuk gereedschap :) Cadeautje voor mijzelf, moet ook kunnen toch.
Denk een goed beslissing. Als je weet dat je het gereedschap voor jaren gaat gebruiken, kan je beter wat meer kan uitgeven. Een paar tientjes op 20 jr.? Goed gereedschap het ½ werk? Nou in ieder geval minder frustratie! :) Als het ($$$) past, doen!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb ook de normale 300mm versie gekocht een tijd geleden, geen seconde spijt van gehad. De luxere versie vond ik het geld niet waard. Ik wilde eerst de 150mm versie halen maar die leek mij wel erg klein toen ik 'm in de winkel zag, dus toen is het toch de grotere versie geworden en omdat de liniaal kan verschuiven werkt dat ook prima met kleinere werkstukken. Ik heb 'm toen bij Teygeler gekocht, was daar voordeliger geprijsd dan bij Fine-Tools en Baptist. Als je in het buitenland besteld moet je ook even opletten of je aan een mm/mm of mm/inch liniaal krijgt.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Ik weet wel dat er grote prijsverschillen zijn door het metaal dat gebruikt gesmeden staal of gietijzer. Ik weet niet welk soort staal/ijzer gebruikt wordt in de Starrett producten die Teygeler verkoopt. Gezien het grote prijsverschil lijkt het mij dat Teygeler vooral gietijzeren soorten verkoopt, maar zeker weet ik het niet.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@DennisBerl, ik wist niet dat daar nog verschil in zat, dat verklaart wel het prijsverschil. Is ook niet ter sprake gekomen in het topic verder of ik moet er over heen hebben gelezen. Het zal inderdaad wel de gietijzeren uitvoering zijn die ik heb. Weet jij toevallig ook wat de voordelen van de gesmeden variant zijn?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Gietijzer is minder sterk en mischien wat bros. smeedstaal is een stuk harder. Maar dat is mijn idee, ik weet niet of het bij de starret ook opgaat.
.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is niet zo vreemd: de modellen die hier meestal verkocht worden zijn niet gecertificeerd. Dus ze worden niet getest op toleranties, hoe kunnen ze dan beweren aan bepaalde toleranties te voldoen?

Ze testen ze heus wel hoor, dat heet kwaliteitscontrole :). En die van mij heeft geen merkbare afwijking....
Wat dus ontbreekt is een stukje papier. Maar de enige les hier is testen na ontvangst en als de afwijking te groot is gewoon terugsturen, dat is hetzelfde voor elk merk. Maar persoonlijk heb ik nog weinig tot geen mensen gehoord die een Starret product hebben teruggestuurd.

Gietijzer is minder sterk en mischien wat bros. smeedstaal is een stuk harder. Maar dat is mijn idee, ik weet niet of het bij de starret ook opgaat.
.
Dat is hier ook het verhaal.... gesmeed staal is een stuk sterker wanneer je haak bijvoorbeeld valt, en het is iets minder roestgevoelig. Maar of het echt wat uitmaakt is de vraag. Bij een flinke val kan het voor beide modellen het einde betekenen.
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Kwaliteitscontrole is van iedere batch van bijv. 1000 stuks er 1 tot 10 uithalen en kijken of deze binnen jouw eisen vallen. Als dat zo is ga je ervan uit dat de rest OK is. Certificeren is van ieder exemplaar nagaan wat de afwijking is van de standaard en kijken of dit exemplaar ok is. Certificeren is dus geen stukje papier, maar een factor 100 tot 1000 meer werk qua controle, en je uitvalspercentage kan er heel anders eruit gaan zien.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Grappig filmpje met nog het nodige handwerk..... blijkt toch maar weer dat de productie volume van dit soort producten beperkt is.

Kwaliteitscontrole is van iedere batch van bijv. 1000 stuks er 1 tot 10 uithalen en kijken of deze binnen jouw eisen vallen. Als dat zo is ga je ervan uit dat de rest OK is. Certificeren is van ieder exemplaar nagaan wat de afwijking is van de standaard en kijken of dit exemplaar ok is. Certificeren is dus geen stukje papier, maar een factor 100 tot 1000 meer werk qua controle, en je uitvalspercentage kan er heel anders eruit gaan zien.

Pure speculatie natuurlijk aangezien wij beide niet weten hoe de kwaliteitscontrole bij Starret er nu echt uitziet. Het verzinnen van wat getallen heeft weinig zin. Ik weet alleen dat het bij dit soort producten niet ongebruikelijk is dat alle exemplaren een controle ondergaan, maar ook dat zo'n controle een beperkte waarde kan hebben... belangrijker is hoe het productieproces er zelf uitziet. Certificeren is soms leuk voor bedrijfsmatig gebruik maar voor houtbewerking totaal overbodig. Het is vaak ook niets meer dan een cover your ass document dat een product alleen duurder maakt, of wat helemaal niets voorstelt.

Maar ik snap de insteek over toleranties ook niet zo... de algemene mening is toch duidelijk dat dit een kwaliteitsproduct is. En je kan een eigen exemplaar eenvoudig controleren, dus wat is het probleem?
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij veel van dit soort fabrikanten is 1 op 1 controle wel zeer gebruikelijk. Dat ze batches van 100 controleren lijkt mij hier niet aannemelijk.

Ben vorige week bij Haimer in Duitsland geweest. Een fabrikant van freeshouders en bijbehorende apparatuur. Er gaan hier 2000 houders per dag de deur uit, en ze worden allemaal dubbel gecontroleerd. 1 micron buiten de specificaties is afkeur en de houder verdwijnt in de bak met zout zodat die gaat roesten en niet meer in de ebay handel terechtkomen.

Wanneer een bedrijf kwaliteit hoog in het vaandel heeft zijn ze bijna verplicht om 1 op 1 controle te doen, anders gooi je je reputatie te grabbel als het een keer fout gaat.

Een certificaat is dan alleen nog maar een papiertje, maar wel met verstrekkende gevolgen. De aantoonbaarheid en herleidbaarheid wordt middels accreditaties vastgelegd. Het is de basis waardoor we bijvoorbeeld ook met een gerust gevoel in een vliegtuig stappen. Dat papiertje kost dus wel degelijk geld, het meet laboratorium moet ervan betaald worden. Garanties zijn nou eenmaal nooit gratis.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een certificaat is dan alleen nog maar een papiertje, maar wel met verstrekkende gevolgen. De aantoonbaarheid en herleidbaarheid wordt middels accreditaties vastgelegd. Het is de basis waardoor we bijvoorbeeld ook met een gerust gevoel in een vliegtuig stappen. Dat papiertje kost dus wel degelijk geld, het meet laboratorium moet ervan betaald worden. Garanties zijn nou eenmaal nooit gratis.

Verbaasd me niets dat ze alles controleren, dat zie ik veel vaker..... zelfs met hele banale producten waar bijvoorbeeld met foto's gedurende het productieproces alle toleranties worden gemeten.

En je geeft het zelf al aan.. het is vaak slechts een papiertje. Het product zelf zal er niet door veranderen.
Natuurlijk is het logisch dat je voor bepaalde producten bijvoorbeeld veiligheid of nauwkeurigheid boven alles wilt hebben en dan een externe partij iets van een certificatie of kwaliteitscontrole wilt laten uitvoeren. Maar dat is toch wel iets anders dan de afwijking van je haak waardoor je laatje wellicht niet helemaal fraai past :).

Zie trouwens in mijn Starett doos dat er een inspection cert inzit, wat dat ook voorstelt....
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het is de basis waardoor we bijvoorbeeld ook met een gerust gevoel in een vliegtuig stappen.
Het is grappig dat je een vliegtuig aanhaalt. Je weet dat GEEN van die onderdelen 100% getest is? De maximale treksterktebepaling voor de certificering van die onderdelen is nl. destructief. Dus per definitie wordt daarbij maar 1 op zoveel 100% getest, en van de rest geloof je dan wel dat het goed is.

@GH1:
Nota bene in het filmpje van de productie zie je wat er gecontroleerd wordt, en hoe dat gedaan wordt. Ja, 100% van de aantallen wordt gecontroleerd. Of de eerste inch goed bepaald is, en de liniaal dus goed geslepen is. Maar bij een certificering ga je verder. Dan kijk je bijv. ook wat de afwijking van rest van de streepjes is, hoe recht de liniaal is, welke hoek er exact is op het 90 graden deel en op het 45 graden deel, etc. En als alle afwijkingen binnen een bepaalde marge liggen (meestal bepaald door een ISO standaard) krijgt het product een certificaat, met daarop in veel gevallen ook nog de afwijkingen volledig gespecificeerd.

Nu moeten we niet vergeten dat Starrett dit maakt voor de metaalbewerkers. Het is dus gemaakt voor een doelgroep die meer nauwkeurigheid nodig heeft dan wij als houtbewerker vereisen. Vandaar ook de geharde uitvoering: als je de gietijzeren uitvoering dagelijks intensief zou gebruiken in de staalbewerking dan zou het gereedschap te hard slijten.
Ze produceren dit gereedschap ook al vele tientallen jaren, en hebben dus jarenlang het proces kunnen verbeteren. En dat hebben ze ook gedaan, Starrett heeft niet voor niets een goede reputatie. Dit specifieke stuk gereedschap is bovendien niet bepaald hun meest nauwkeurige werk. Ze maken gereedschap waarbij nog een veel hogere nauwkeurigheid vereist is. Productietechnisch kunnen ze dus nogal wat.
Dit alles bij elkaar maakt dat we hier op dit forum heel, heel veel vertrouwen in dit product hebben. Of het nu gecertificeerd is of niet, en of de toleranties bij productie nu bekend zijn gemaakt of niet.

Zelf heb ik trouwens geen Starrett zoals ik al eerder aangaf. Ik zou de HBM ook niet hebben geretourneerd als deze niet haaks is. Het is eenvoudig zelf te controleren en ook te corrigeren. Dat belet me trouwens niet om een Starrett aan te raden. Zeker als je begint is het raadzaam goed meetgereedschap aan te schaffen. Met name de voordelige merken hebben nogal eens een maandagochtend exemplaar ertussen zitten. Als je niet weet hoe je vooraf je gereedschap kunt (of moet) controleren kun je kostbare verrassingen ontdekken. Zowel in tijd als materiaal.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Het is een interessante discussie geworden. Hetgeen jullie allen schrijven, wist ik nog niet. Althans niet dat er verschillend over certificering gedacht wordt. Mijn keuze voor de Starrett heeft dik twee weken geduurd waarna ik uiteindelijk dit forum van ervaringsdeskundigen om advies heb gevraagd. De reden dat ik deze gekocht heb is inderdaad de certificering, de goede reputatie en, dankzij jullie, de weet dat het daadwerkelijk een stuk gereedschap is dat nog zeker 20 a 30+ jaar mee gaat. Ik had geen zin om elk jaar een nieuwe combinatiehaak te kopen, als ik de prijs van de Starrett al deel door 10 jaar dan kost het ding mij maar € 15,- per jaar. Met die wetenschap en de positieve ervaringen vond ik dit de koop wel waard.

Mijn vrouw heeft kleding in de kast hangen die ze nooit aantrekt, dat kost meer geld. :p
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is grappig dat je een vliegtuig aanhaalt. Je weet dat GEEN van die onderdelen 100% getest is? De maximale treksterktebepaling voor de certificering van die onderdelen is nl. destructief. Dus per definitie wordt daarbij maar 1 op zoveel 100% getest, en van de rest geloof je dan wel dat het goed is.

Nee, maar het is wel aantoonbaar en herleidbaar waar de onderdelen vandaan komen en van welk materiaal ze zijn gemaakt. En daar gaat het bij certificeren om. Een 1 op 1 controle is iets wat de fabrikant kan doen om de kwaliteit hoog te houden, of wat de klant kan opleggen om gerarandeerd een bepaalde kwaliteit te krijgen. Het certificaat is daarbij het bewijs. Dat het niet altijd 1 op 1 is maakt het certificaat dan niet minder waardevol (je weet wel, aantoonbaarheid en herleidbaarheid), maar de absolute uitsluiting dat alle producten aan de eisen voldoen kun je echt alleen maar bij volle 100 % controle.

In de wereld van de meetgereedschappen, notabene de basis waarmee de afnemers ervan hun producten gaan controleren, is 1 op 1 controle de defacto standaard. Uit elke Mitutoyo doos die ik openmaak haal ik een kalibratiecertificaat. Het is geldig totdat je termijn waarbinnen je opnieuw moet kalibreren. Een controle bij ingebruikname is dan nog steeds noodzakelijk. Een schroefmaat bijvoorbeeld wil niet altijd op nul staan, maar hij wijkt op de meetweg niet af nadat deze gejusteerd is op nul. Controle tussendoor blijft dan nog noodzakelijk. Temperatuur, maar ook bijvoorbeeld een ongeluk(laten vallen) maken opnieuw controleren noodzakelijk, ook al is de kalibratietermijn dan nog niet verlopen.

Voor houtbewerken overigens allemaal overbodig. Dit is een stukje beroepsdeformatie uit de precisietecniek, daar is dit allemaal zeer gebruikelijk. Hout is als materiaal in de basis al niet nauwkeurig, het werkt en is afkomstig van natuurlijke omstandigheden, daar gaat een gecertificeerd stuk meetgereedschap het niet nauwkeuriger van maken.

Maar werken met zuiver spul dat zuiver blijft door de tijd geeft altijd wel een vertrouwd gevoel, en dat is ook belangrijk. Het is je uiteindelijke controle of het goed is. Daar moet je op kunnen bouwen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Een certificaat van herkomst of oorsprong vind ik iets heel anders als een certificaat van conformiteit of kalibratiecertificaat. Maar verder ben ik het helemaal met je eens. En Mitutoyo? Leuk speelgoed, daar heb ik wel e.e.a. van liggen. In principe voor metaalbewerking. Dan vind je deze vast leuk, het geeft ook weer waarom je op zijn minst redelijk meetgereedschap zou moeten aanschaffen: https://www.youtube.com/watch?v=Nb0HrkPty0Y
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dit alles bij elkaar maakt dat we hier op dit forum heel, heel veel vertrouwen in dit product hebben. Of het nu gecertificeerd is of niet, en of de toleranties bij productie nu bekend zijn gemaakt of niet.
Dat is ook hoe ik er over denk... je weet bijna dat de toleranties voor hout al aan de hoge kant zijn, maar reputatie door gebruikers is ook voor mij de belangrijkste factor. Dat en het natuurlijk zelf controleren van het exemplaar dat uit de doos komt.

Met certificering heb ik zelf weinig tot niets omdat ik veel gezien heb hoe die tot stand komen. En inhoudelijk valt dat vaak, niet altijd natuurlijk, erg tegen. Het gaat vaak meer om je proces te documenteren dan dat het echt iets zegt over kwaliteit. En toleranties in de fabriek zijn natuurlijk het beginpunt, maar het gaat er toch nog steeds om hoe het voor mijn gebruik uit de doos komt en hoe betrouwbaar het in het normale gebruik blijft.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.