Kantrechten

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Ernest
Bedoel je dat je onderuit gegaan bent (foto 1 ), omdat de draad van het hout anders loopt dan je in eerste instantie dacht ?
Oplossing : misschien een rechtshandige medewerker met rechtse bijl vanaf het andere eind laten werken ?
Dan wel de stam 180 graden kantelen en dan vanaf het andere eind werken ?
Meer vragen dan antwoorden .
Mvrgr
Adri
 
P

Pel

Guest
Inderdaad ik heb er ook mijn vragen bij, mijn eerste gedachte was dat de bijl niet goed geslepen is omdat je geen gladde afwerking van het hout krijgt doordat de bijl zich teveel in het hout vreet???

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt voor het meedenken Adri en Pel, ik wil het van zo veel invalshoeken bekijken dus de suggesties waardeer ik zeer. Aan het hout ligt het niet want met mijn goeie ouwe vertrouwd kantbijl gaat het prima en hij laat een mooi en glad oppervlakte achter. De snij is scherp genoeg om mee te scheren maar het is wel de moeite waard om de hoeken van de vouw te controleren. Je hebben gelijk, hij vreet te veel in het hout, alleen met grote moeite kan ik een redelijk dun krul haken. Maar ik moet het een tijd laten want de deur van mijn schuur is afgewaaid onderaan de kozijnstijl moeten vervangen worden en ik heb de afleveringen van een kast belooft waarop moeten attendeerde.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Ernest, ik zou er een kleine vouw aan andere kant aan slijpen, niet zo groot als aan de voorkant, gewoon een kanten breker. Als je een groot mes slijpt dan heb je aan beide kanten een vouw, als de vouw niet in het midden van het mes zit, dan gaat het mes lopen, dus schuin naar een kant snijden. Dus ik kan me voorstellen omdat het bijl zich agressief in het hout vreet, om aan de andere kant een kleine vouw te slijpen zodat het bijl zich niet zo agressief in het hout vreet, zodat je er meer sturing aan de bijl kunt geven? Puur theoretisch gedacht Ernest.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als ik de kast heeft geplaatst neem ik een foto want ik heb het blad niet, dat wordt ter plaats opgezet. Het kan een tijd duren want de vloer daar moet nog gemaakt worden. Dit is een la die laat zien hoe hij loopt op een houten geleider, een systeem die ik simpel en mooi vind, geen metaal.
P9271043.jpgVan boven
P9271042.jpgVan onder
P9271041.jpg Van zij
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Ernest en allen
Wat gebeurd er als je meer verticaal hakt , dus dat de snede het hout meer horizontaal raakt ipv nu bijna 45 graden ?
Vaak hebben dergelijke bijlen een steel die iets naar boven gebogen staat .
Dan krijgt het hout niet / minder de kans om de eigen draad te volgen !?
Denk dat de bolle achterkant bijdraagt om de vezels gecontroleerd door te hakken .
Veel succes
Mvrgr Adri
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het kan denk ik van alles zijn. Een lichte vervorming van het blad, of een iets andere stand in vergelijking met de bijl die je altijd gewend bent?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Deze bijl met zijn nieuwe steel geeft niet de ideëel verhouding om verticaal te haken daar ben ik nu van overtuigd en een van de eerste veranderingen die ik ga proberen is nog een nieuwe steel van te maken een die omhoog buigt zoals jij dat omschrijft.

Als het een vervorming van het blad, wat zeker niet uit te sluiten is dan heb ik een grote en kostbaar probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.