Hout vulling Berkenmix multiplex

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi

Ik ben op zoek naar en mooie vulling voor berkenmix multiplex.
Ik heb 4 stroken van 12mm multiplex in verstek gezaagd.
Deze 4 stroken verlijmd tot een vierkante balk.
Ben zeer tevreden over het resultaat maar is nog niet 100% perfect.
Van een paar balkjes is net een strook iets verschoven tijdens het lijmen, of zagen.
Hierdoor ontstaat er een kier. Hoe kan ik deze kier opvullen.?
Ik heb geschuurd en ik heb schuursel van te toplaag bewaard.

Ik heb dit geprobeerd met secondelijm en zaagsel maar ben niet tevreden het komt er niet goed tussen.
Grootste deel blijft aan mijn vingers hangen:).

Hoe doen jullie vaklui dit?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kier vullen met witte pva lijm, daarna schuursel energiek erover wrijven met de vingers zolang het niet droog is, herhalen tot het dicht is. Het schuursel droogt de lijm bijna onmiddellijk dus je kan nagenoeg meteen schuren.

Maar ik gebruik persoonlijk Gupa-maker van Ciranova, dat is een soort lijm dat je mengt met schuursel en zo je eigen vulmiddel maakt. Eén keer per jaar of zo maak ik een bokaal van elke soort. Het voordeel is dat het geen sporen nalaat, met PVA lijm heb je de kans dat je waterdichte plekken maakt waardoor de afwerking niet doorheen kan, en dan bleke vlekken krijgt.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Bench works bedankt voor jou snel en vakkundig antwoord.
Ga op zoek op internet thanks
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Benchworks,

hoe zit dat met de tannines van bv eik, geeft dit verkleuring ? (ijzer en sommige lijmen verkleuren het hout)

Zelf gebruik ik Borma Holzmassalösung (maar heb dit bij eik nog niet gebruikt)

Jos
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja je moet inderdaad houtlijm van de DHZ vermijden, die reageren met sommige houtsoorten. Ik gebruik Titebond 2 en Briançon, bij de eerste heb ik geen problemen, bij de tweede staat er specifiek op dat het niet reageert met eik ed.

De Gupa maker van Ciranova is op basis van oplosmiddelen/aceton, droogt super snel, verkleurd het hout niet en laat geen sporen in de afwerking. Het probleem van kant en klare vullers is dat ze zelden overeen komen in kleur met het werkelijke hout dat je gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.