Project Kity 635 nummer zoveel

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Goed ik heb dus een Kity 635 via mp weten te kopen voor 75 euro. Er zit amper roest op en alleen op die onderdelen die je zo schoon hebt. Ik mis de handel om de kleine riem onder spanning te brengen maar die is niet echt nodig. Je er ook met je handen in kan om de spanning eraf te halen (wel even stroom eraf :) ). Ik had al de vraag gesteld of er verschillende versies zijn en ik merk dat ik mij een gelukkig persoon mag prijzen gezien alle tandwielen van staal zijn. Deze worden aangedreven door een onbekende elektrische motor. Inmiddels heb ik de de polen hiervan omgedraaid en de boel draait nu in de juiste richting. De Motor neemt nu net zoveel ruimte in als de Kity. Dus nu staat alles los op de werkbank en kan ik zelfs het eerste stuk hout er doorheen halen. Komt nog maar eerst ff koffie.
originele tekening waar je overal moet smeren. Als iemand hier een scherpe foto van wil PM me dan.
WP_20171001_18_03_33_Pro.jpg

Niet vergeten te smeren :)


WP_20171001_18_03_53_Pro.jpg

WP_20171001_18_04_05_Pro.jpg

WP_20171001_18_04_28_Pro.jpg

WP_20171001_18_05_14_Pro.jpg

WP_20171001_18_05_31_Pro.jpg

WP_20171001_18_06_40_Pro.jpg

Ik moet dus nog een onderstel maken, de messen moeten of geslepen of vervangen worden. En hij moet nog gepoetst worden hoewel ik alleen maar machines heb die er gebruikt uit zien en niet glimmen als je ze pakt. Gereedschap is per slot om mee te werken en niet de hele tijd om te poetsen. Ga vanavond nog even wat meer foto's maken en misschien een video, weet alleen niet hoe je een video hier embedden kan.
Goed ik had em aan de praat en toen begon het enorm naar rokend plastic te stinken terwijl er een blokje had op behoorlijke diepte doorheen ding. Dus einde motor waarschijnlijk. Dat wordt dus een gevraagd posten :)
Wel leuk dat alles nog gladjes loopt en het nog wil verspanen ook! heb inmiddels ook door dat die missende hendel de omzetter is tussen vlak en vandikte werking.

WP_20171002_20_49_37_Pro.jpg

Zo dit is wel duidelijk, wat me gelijk opviel was dat het lager wel mooi draait maar er ook een stalen ring (erg dun) los lag. Deze motor is afgeschreven of opnieuw wikkelen moet goedkoop ergens kunnen? Iemand tips.
WP_20171002_21_29_10_Pro.jpg
 

Bijlagen

  • WP_20171001_18_03_45_Pro.jpg
    WP_20171001_18_03_45_Pro.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 491
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Goed nieuwe motor gevonden en die draait de verkeerde kant op. Maakt niet uit Klaas heeft een schema uitgetekend en dat gaan we morgen uit proberen en Bijtel zijn suggestie is ondertussen toegepast. Ik heb een ruw frame van afvalbalken gemaakt en ben niet de netste werker. Het spul moet doen waar het voor gemaakt is en ik hoef geen bling bling in mijn postzegel schuurtje :) Frame is momenteel te hoog, dus wordt nog ingekort en komen rolwielen onder met op twee wielen remmen. Ik ga nog kisten erin maken maar dan moet eerst alles uitgemeten zijn. Eerste plan is kijken of motor andere kant om kan draaien zo niet dit netjes uitwerken. Heb sleuven in de oude ikea plaat gemaakt zodat ik de motor strak kan trekken en vast zetten. Eerst maar uit zoeken waar ik de beitels in omgeving Leiden kan laten slijpen. Dacht aan MZS gereedschap, iemand al iets laten slijpen daar?

WP_20171013_22_02_57_Pro.jpg

Goed na uurtje klooien en goede uiteinden erop knijpen (geen idee hoe je die noemt in electra wereld) loopt de motor nu de juiste kant op. Dus het wordt toch compacter. Vandaag de poten korter zagen want die zijn echt veel te hoog geworden :)
Frame is inmiddels ingekort en het grove gedeelte staat zeg maar. Tis niet moeders mooiste maar dat hoeft van mij ook niet. Volgende deel wordt de messen demonteren en misschien poetsen...
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Goed , vandaag klusdag gehad. Deur uit de schuur is vervangen door hardhouten deur met dubbelglas (had overbuurman over nadat hij op kunstof over gegaan is). Onderstel is afgebouwd en de afvalbalken zijn bijna op :). Het is zo precies uitgemeten dat je er precies twee kratten bier onder kunt schuiven. De messen zijn erin gegaan en enigzins afgesteld want ik was te nieuwsgierig of ze goed zouden werken. Nou die werken als een zonnetje. Het in hoogte verstelbare blad heb ik helemaal afgeschuurd zover als mogelijk en kwam tot de ontdekking dat er een giga deuk en scheur in zit. Geen idee wat vorige eigenaar gedaan heeft maar hout dat er door gaat dat gaat zonder problemen. Alles gaat er nog weer vanaf omdat ik er platen op wil maken zodat al het schaafsel niet zo de motor inloopt. De slijperij nog mailen of ze de messen na kunnen maken en de aan/uit schakelaar nog bevestigen of vernieuwen door een die je met 1 klap uit kunt schakelen. Nog genoeg te doen dus.
IMG-20171029-WA0003.jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dus de machine is behoorlijk mishandeld zo te horen :(
Ben benieuwd als ze de messen na kunnen maken en vooral wat dat dan kost.

Gisteren is er bij mij ook het eerste hout over en onder door gegaan en dat ging best mooi met scherpe messen zal het nog wel veel mooier gaan.

En ging het afstellen nog een beetje dan?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb ze grof afgesteld. Het fijn afstellen moet nog maar ik was zo nieuwsgierig of het er goed doorheen ging. Vandaag ook de zijaanslag geschuurd en gemonteerd met nieuwe rvs slotbout en rvs moer. De jacht naar originele onderdelen kan ik wel vergeten. Het handeltje bijvoorbeeld om van vlak naar vandikte te schakelen ontbreekt op dit beest. Maar die ga je niet vinden of je moet een sloop kity tegenkomen, en ja wat doen we met sloop kity's die restaureren we. Moet de hele boel nog weer uit elkaar halen om platen erop te monteren en alles goed af te stellen. De messen moeten sowieso nog goed ingesteld worden. De slijper had wel gelijk, de bramen zijn eraf en het hout komt er zo goed uit dat je niet meer hoeft te schuren.

@Chevy66 ja goed bier scheelt halve werk maar ik ga niet aan die machine werken terwijl ik geniet van een lekker biertje. Iets met mijn vingers heel willen houden.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb nog geen antwoord gehad wat betreft de messen. Welk klein update. Heb de zijplaat ook afgeschuurd en haaks erop gezet. Na testschaven winkelhaak erop en netjes haaks. Dus ikke blij. Ook een plaat onder de kity gemaakt heb toch plaat materiaal over van de disselbak die ik aan het bouwen ben. De motor moet nog netter en onder komt ook nog een plaat met misschien een latje tegen het doorschuiven van de t-lock kist. Messen moeten nog steeds helemaal afgesteld worden, ga afstel gereedschap lenen waarmee je een gude bank kunt afstellen. Als de as ronding bijna gelijk is zou dat moeten lukken. Erg simpel systeem maar zonder magneten volgens mij.
WP_20171103_16_35_08_Pro.jpg
IMG-20171103-WA0003.jpg
 

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Ziet er goed uit, dat heb je een stuk sneller gedaan dan mij. Bij mij ligt het project een beetje in de ijskast.
Tot ik eindelijk mijn meubels (nachtkastjes) klaar heb.

Kun je de afbeeldingen niet roteren? Is best vervelend kijken zo.

Hoe hoog heb je het onderstel gemaakt?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
De totale hoogte is circa 1mtr. Wil het wel voor je nameten. Het onderstel is uit sloophout uit de jaren 80 gemaakt (tussenmuurtje uitgebroken uit de kamers van de kinderen en weer opgemetseld met celbetonblokken). Het is niet het mooiste maar het is degelijk en stevig. Ik heb geen flauw idee hoe de plaatjes te roteren ik upload en daarna staan ze zo. Op me pc staan ze goed :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
raar maar het werkt inderdaad, openen in paint en opslaan. Hierna geupload en walla je hoeft je nek niet meer krom te trekken met kijken. Messen moeten nog steeds afgesteld worden ben eerst bezig groot stuk houten plaat aan voorkant huis te vervangen. En moet bij topic van Luuk (ZKY) nog kijken hoe hij zijn afzuiging gemaakt heeft. Helaas had hij geen maten of tekening.
IMG-20171103-WA0003.jpg

WP_20171103_16_35_08_Pro.jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Maar werkt mooi he die Kity?
Afgelopen weekend er ook het nodige hout overheen gehaald en doorheen gehaald voor een nieuwe werkbank, de messen wel afgesteld (had ze er uit gehaald) maar moeten nog wel geslepen worden binnen kort maar eens even informeren hier in de buurt en ga dan meteen vragen als ze die messen ook kunnen leveren of maken en wat dat kost.

Een kap die de rommel afzuigt is inderdaad wel handig die staat hier ook op de planning met als een afzuiging daarvoor standaard cycloon met stofzuiger zal wel niet krachtig genoeg zijn :) nu komt het er links en rechts naast te liggen :D
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Voordeel van al dat schaafsel dat ik straks ga hebben , kan het konijnenhok ermee verschonen :) Heb nog stapel klussen die eerst gedaan moeten worden en daarna komt kity weer aan de beurt. De motor moet anders bevestigt worden , de schakelaar denk ik vervangen door een betere met dodemansknop erop etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.