Eikenhouten schappen

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hallo,

Iemand heeft mij gevraagd om een eikenhouten boekenkast te maken. Het probleem is echter, dat deze kast 125cm breed moet worden en ik ben bang, dat deze breedte te groot is voor de schappen en deze zullen gaan doorbuigen. De schappen worden plm 120cm breed en 33 cm diep.
Ik had deze vraag al voorgelegd aan Kor van Kiesvoorhout, maar ik zou graag ook nog de mening willen hebben van iemand die hier ook ervaring mee heeft, of een onderbouwde mening heeft.

alvast bedankt
Antoon
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe dik mogen de planken worden. Ik heb ze wel eens op die breedte in mdf gemaakt in sandwich, dwz 2 dunne lagen van 12 mm, met latjes er tussen van 15. Dat levert een superstijf geheel op en dat zou je in eiken ook kunnen doen en dan met nog dunnere lagen, b.v. 10 mm. Ik al eens van iemand wat restpartijtjes tapis parket overgenomen. Dat is massief 10 mm dik. Ik gebruikte het als panelen in paneeldeurtjes, maar je zou er ook prima sandwich boekenplanken van kunnen maken. Veel succes.

jaap
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Beste Antoon,

Bij mijn werkgever (lundia) maken we vurenhouten stellingen voor o.a. semi-industrieel gebruik. De schappen in dit systeem worden gemaakt van 18mm masief vurenhout tot een maximale breedte van 120cm. Deze schappen zijn getest. Hierbij is een toenemende gelijkmatige belasting op het schap uitgeoefend. Bij een schap van 120x40cm is de maximaal toegestane belasting bepaald op 80kg. Dit is niet het moment dat het schap bezwijkt, boven deze belasting buigt het schap ontoelaatbaar door.

Samengevat; bij de vurenhouten schappen die wij maken is een breedte van 120cm en een redelijke belasting geen probleem. Aangezien eikenhout over betere fysieke eigenschappen beschikt zou dit zeker moeten kunnen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hout op zijn "kant" is sterker als plat, vooral kops hout op zijn kant. Golfkarton op zijn kant is ook sterker dan hetzelfde karton plat. Als je een schap maakt kun je deze versterken met een lat op zijn kant er aan de voor en achterkant onder, maar de plaat zoals Jaap die voorstelt, is hetzelfde principe maar dan hout op zijn kant ingesloten.
Dat is wel een hele mooie sterke oplossing.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Bijgevoegd een pdf met een verhaal over planken in boekenkasten etc. In dit artikel staat een tabel met belastingen irt verschillende houtsoorten.

Attached files planken.pdf (935.8 KB)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hartstikke mooi Hemski, bedankt!

ik zat al in mijn polytechnisch zakboekje te bladeren en te zoeken naar traagheidsmomenten, vrije oplegging e.d..
Dat hoeft nu niet meer, want als je wat verder duikt in jouw pdf dan kom je op een site-onderdeel waar je zelf je doorbuiging kunt berekenen door houtsoort, planklengte, -breedte en -dikte plus belasting in te geven en de doorbuiging krijg je terug.
Kijk maar op http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Nogmaals dank.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hallo Jaap,

Goede site is dat inderdaad. Heb gelijk de "design guidelines" opgeslagen op mijn eigen pc.
Ik heb ook nog even zitten kijken mbt mijn probleempje. Ik heb een schap-breedte van 120a125 cm, dus 147 a 149 inch. Da's wel erg breed, en om problemen, lees doorzakken, in de toekomst te voorkomen, heb ik met de klant afgesproken dat we de kast in tweeën delen, dus een middenstijl ertussen.

Maar voor de toekomst hou ik deze site zeker in de gaten.
Groet
Akwadraat
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ arieproduction, dat denk ik ook, anders zijn het loopplanken :lol:

@ akwadraat, dank je voor alle eer van de link, maar die kwamen toch echt van hemski en tjeerd!!

jaap
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ok heren

Bedankt voor jullie opmerkingen van mijn maten. En inderdaad waren het zo wel erg lange (loop)-planken geworden.
En ere wie ere toekomt wat betreft de website's!
Groet
Akwadraat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.