Wat voor houtsoort is dit?

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Heb bij snoeiafval eens wat leuke stukjes hout meegenomen en één tak zag er al rottend uit. Heb het verzaagd en uiteindelijk 25 - 30% van over gehouden wat nog redelijk was. Het is nu teruggedroogd tot 11% vochtpercentage. Zoals je ziet lijkt het hout met slaap en er zitten nog wat zachte plekken in die niet bruikbaar zijn. Ik schat het soortelijk gewicht tussen de 620 - 650 kg/m3. Moeilijk te zeggen met deze afmeting (grote stuk), en zachtere stukken die erin zitten. De bast had ik er al grotendeels afgeschild wat natuurlijk niet helpt om uit te vinden wat voor soort het is. Het is in ieder geval geen naaldboom, dus een kleine loofboom of flinke struik uit siertuin vermoed ik. Het hout stinkt behoorlijk, moet ik zeggen, ook nu het droog is ruik je het. Hout met slaap komt o.a. veel voor bij beuken en esdoorn. Het is zeker geen beuken en ik vermoed ook geen esdoorn. Op de laatste foto zie je beter de werkelijke kleur, nogal licht wat me eerder aan berken doet denken maar dan had ik dat zeker aan de bast gezien. Het hout is nogal zacht, tijdens het drogen wel kromtrekken maar absoluut geen neiging tot scheuren.




P1060234.jpgP1060235.jpgP1060236.jpg
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Goh.. Het lijkt heel erg op een lading perenhout die in dezelfde staat verkeerde, enkel de kleur komt niet overeen. Maar dat kan ook gewoon aan de foto liggen.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Interessante invalshoek, zou zo maar kunnen. Het is inderdaad moeilijk om de belichting van foto perfect weer te geven. Heb een stuk perenhout liggen, is wat donkerder van kleur met wel een vergelijkbare tekening van de nerf. Peren voelt naar mijn mening iets zwaarder aan en ook harder. Bedankt voor het meedenken :)
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Het had zeker handiger geweest om de schors erop te laten of op z'n minst meer foto's te maken alvorens te verzagen etc. Het was geen grove schors en berk had ik wel geraden denk ik. Ik meende er een klein rood glad takje op de stam gezien te hebben maar dat is eraf geschuurd met in en uitladen. Ik had dan een idee van rode kornoelje maar als ik info daarover opzoek dan heb ik sterk mijn twijfels. Volgende keer maar meer foto's maken. Ik heb tussen het snoeiafval op dezelfde plek wat grote stukken buxus en een stronk hulst meegenomen, hulst is het volgens mij niet, het stuk wat ik heb is een stuk donkerder van kleur.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Jan-Pieter heb je daar nog foto's van, dat stuk hout van jou? Ik denk ook dat berken het meest plausibel is, ik snap alleen niet dat het hout nog steeds stinkt, misschien een teken dat het van binnen nog niet droog genoeg is? En slaap is door schimmel, dus... Vochtmeting geeft 11% aan maar is betrekkelijk, gebruik meestal de weegmethode. De laatste maanden is het zelfs een paar gram zwaarder geworden, denk van de omgevingsvochtigheid.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
heb onlangs een partij palettenhout in huis gehaald afkomstig van Amerika .
er zaten verschillende hout soorten in o.a eik ,esdoorn , essen ,plataan en ook populier .
opvallend waren de kleurverschillen in de stukken populier gaande van wit naar grijs , groengrijs , bruin en sommige stukken zelfs
met bijna zwarte strepen in .
een deel had kennelijk van vocht en schimmel te lijden gehad en vertoonde tekeningen die overeenkomen met de stukken uit uw voorbeeld .
afhankelijk van de groeiplaatsen van een boom en de voedingsstoffen die opgenomen worden kan het hout dan grote kleurverschillen
vertonen met hout uit een andere regio .
mij lijkt dus populier ook een mogelijkheid .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.