Keuken wand afwerken

Markor

Nieuw lid
21 feb 2015
2
0
Goedemorgen dames en heren,

Normaal lees ik alleen mee en doe ik hier veel goede ideeën op! Nu ben ik zelf ook bezig met een keukenwand compleet uit notenhout te maken.

De wand staat, alleen nu wil ik hem afwerken. Gezien hij in een keuken staat kan hij vies worden. Op advies van de lokale verfboer hebben wij de eerste keer gewerkt met een blanke matte lak. Helaas is dit totaal verkeer opgedroogd . Overal witte plekken bij de noesten…. Waarschijnlijk komt dit door het matterings middel wat uitgezakt is na het aanbrengen.

De verf boer gaf als advies om de witte plekken hoogglans af te lakken, deze ligt te schuren en vervolgens de matte lak aan te bergen. Echter is dit naar mijn inziens niet de juiste methode, daarom heb ik ervoor gekozen om de gehele muur compleet af te schuren en opnieuw te beginnen.

Maar hoe gaan we hem afwerken? Ik heb goede ervaringen met Trae lyx 2k voor op tafels. Echter weet ik niet of dit op een wand ook goed wil? Een andere tip kreeg ik van een kennis om de olie van Trae lyx te gebruiken. Hebben jullie tips? Ik zal proberen een foto te uploaden van de wand.

Alvast bedankt.

8km3icktpyvkr.jpg

Met matte lak


ifvti8c6qwwga.jpg

Net gelakt

45uqk8zledwkk.jpg

Voor behandeling
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Wat is die blanke matte lak dan? De mooie structuur van Notenhout haal je het beste naar voren met olie. Ik heb een grenenhouten drempel in mijn keuken bewerkt met verdunde gekookte lijnolie, 1op3 lijnolie/terpentine. Dat (weken)lang laten intrekken en nabehandeld met traelyx zijdeglans parketlak 1 component. De vensterbanken in onze keuken heb ik ook behandeld met drie lagen van dezelfde parketlak.

Fons
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Is die traelyx 2K lak in ultramat niet het broertje van de skylt ultramatte lak. Die is volgens mij prima te gebruiken. Ik heb recent met ultramatte lak van Gildemeesters 1K bij de Hornbach vandaan een aantal planken geschilderd voor in onze proviandkast. Het resultaat vond ik best mooi.

Olie geeft een natuurlijkere uitstraling, maar is minder bestand tegen inwerking van vocht. Ik zou ook hier denk ik voor lak kiezen. Beschadigen doet het waarschijnlijk niet zo snel.

Fons, wat is het nut van eerst olieën en dan lakken? Dat is dan alleen om op kleur te brengen zeker. De ultramatte lak is kleurloos, maar iets donkerder als blank wordt je hout altijd, ook bij olieën.

Wanneer je lak aanbrengt na het olieën, is de structuur van het hout toch alsnog verdwenen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Fons, wat is het nut van eerst olieën en dan lakken? Dat is dan alleen om op kleur te brengen zeker. De ultramatte lak is kleurloos, maar iets donkerder als blank wordt je hout altijd, ook bij olieën.

Inderdaad heb ik het grenen dat al verkleurd was na een grote schuurbeurt weer wat donkerder gekregen door te oliën.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.