handgemaakte zwaluwstaarten... pfffffff

WR1944

Oud hout
ArtHarg zei:
WR1944 zei:
En nog een tip: je hebt zo te zien vrij secuur moeten werken om een soort van spatpen te maken. Als je de groef voor de bodem iets hoger zet en de onderste staart iets lager, dan valt je groef in een nest en in een staart en hoef je die spatpen niet te maken.

Arthur

Dat is teveel eer. ;) Ik heb geen spatpen gemaakt, zo fanatiek ben ik ook weer niet. Door de vertekening in de foto krijg je een ander beeld. Dit deel zit onzichtbaar in de constructie en wordt door de meeste meubelmakers ook niet geschilderd of anderszins afgewerkt heb ik begrepen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat klopt. Je werkt meestal de binnenkant van de lade niet af om de inhoud te beschermen tegen geurtjes of besmeuren. Zou je de buitenkant dan wel doen, dan trekt de zijkant krom.

Maar het is toch een ladefront, dit? Dan is het toch niet onzichtbaar, of gaan jouw laatjes nooit open? ;-)

Arthur
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Waarschijnlijk een Porter Cable, die zie je regelmatig op hobby-sites en is met $180 een stuk goedkoper dan de Leigh of Festool. Heeft iemand er ervaring mee?

Ik was voor zo een 560 euro kwijt voor mijn Leigh 1600 dat was inclusief 5 zwaluwstaart freesen
en één rechte Frees, de kopieerring en een afzuigsysteem Ik vindt het echt een geniaal ding.
Je steld de vingers op het letterlijk op zicht af! Om een idee te geven hoe gemakkelijk
je ermee kan werken kijk dan even op mijn entreepagina. Zou je geloven dat dat het tweede
werkstukje was dat ik met de leigh maakte?

http://www.ebonist.nl/index.html

ps. besteld in duitsland goed bedrijf heel klantgericht
ps 2. Hoefde als bedrijf geen btw te betalen anders wordt het zo een 670 euro.

Groetjes Eddie
 

WR1944

Oud hout
De Leigh 1600 is uit productie. Ik heb de zwaluwstaartmallen van Festool, Leigh en Porter Cable kwa prijs op een rijtje gezet en voor vergelijkbare mogelijkheden (kwaliteit buiten de beoordeling gehouden) kom ik voor Festool op ruim $700, voor Leigh op $275 (Leigh Super 12M) en voor Porter Cable op $180. De Leigh D4R Pro is $545.
In forums vindt men de Leigh beter in het gebruik dan Festool. Maar ik denk dat ik met een Porter Cable begin. Redelijke kwaliteit en mocht ik echt beter willen dan kan ik altijd nog over naar Leigh. Met mijn lange termijn planning zie ik zo'n 50 kleinere en grotere lades op me af komen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb zelf de Leigh 24 inch. Bevalt me prima. Als je nu al 50 lades op je af ziet komen (lijkt me een leuke nachtmerrie) kun je m.i. beter meteen iets goeds kopen.
(in de fotografie heb je een uitspraak als: je hebt dure en te dure statieven. Een duur statief is een goed statief dat gewoon duur is, een te duur statief is hetzelfde statief, nadat je eerst twee verkeerde aankopen hebt gedaan).
 

WR1944

Oud hout
Mijn lange termijn planning is zo'n 2 tot 3 jaar. Ik probeer graag iets uit met een relatief goedkoop apparaat en met die ervaring ga ik verder. Koop ik later een beter apparaat dan heb ik tevens een back-up.
Ik heb die Porter Cable in diverse Amerikaanse fora gezien en dat geeft me wel wat vertrouwen.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Sorry ik bedoelde de D1600

http://www.leigh.de/zinkenfraesgeraete-index.htm

Je kunt er geen prijzen vinden die moet je opvragen.

Heb nog wel mijn factuur nagekeken. Stukje van gekopieerd.
Weet natuurlijk niet of er intussen prijsaanpassingen zijn gedaan.

Code:
D1600 met frees 80-8 en 140-8                360 euro
freesenset 60-8 , 70-8  , 101-8 , 112-8               80 euro
frees 120-8                                                     19 euro
adapter voor festool                                         15,50 euro
kopieerstift                                                      11 euro

korting                                                          -19,42 euro
---------------------------------------------------------------------------------
totaal                                                           466,08
btw                                                               0,0
als bedrijf betaal je naar het buitenland in europa geen btw

afzuigsysteem koste me 60 euro ik was totaal 526,08 kwijt

Groetjes Eddie
 
D

DervishD

Guest
Ben ik de enige die de nesten met een decoupeerzaag zaagt?
 
D

DervishD

Guest
Ik zaag eerst de staarten (ook met een decoupeerzaag want ik ben lui :lol: ), dan teken ik de nesten af, zet de zool van de decoupeerzaag onder de juiste hoek en gaan met die banaan :lol: Wat ik dan moet opschonen is minimaal.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
DervishD.... mogen we daar foto's van zien? Ben wel benieuwd naar hoe zwaluwstaarten uit een decoupeerzaag eruit zien. Met de lintzaag en diverse mallen ken ik maar met de decoupeerzaag heb ik nog nooit van gehoord.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Ik zou natuurlijk ook kunnen melden hoe ik ze altijd maak, namelijk met mijn kloofbijl, doen jullie het anders dan?

Voor de vragers , sorry mijn fototoestel is kapot dus ik kan het even niet laten zien. :mrgreen: :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.