handgemaakte zwaluwstaarten... pfffffff

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Jammer dat je helemaal in Groningen woont. Anders had je mijn Veritas kunnen uitproberen. Ik garandeer je, daarna nooit geen Bahco meer :twisted:

Een zaagzettang koop je gewoon op marktplaats. Een Eclipse (77, even uit mijn hoofd), prima model en wordt vaak aangeboden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Groningen is heel mooi hoor, :cool:

Ik heb nog ergens een stel oude "Spear and Jackson" zagen vanwege het vele werk van strijken, vijlen en zetten heb ze niet meer gebruikt.
Misschien moet ik ze maar eens opduikelen en weer slijpen wat zagen deden ze erg fijn.
Maar het zal wel weer even wennen zijn want die zaagbladen zijn veel dunner en flexibeler dan de heden daagse zagen.

Een oude werkgever van me werd soms furieus als ik dat tijdens het werk deed, hij zei wel eens: koop maar een nieuwe op mijn kosten dat is goedkoper dan je die zaag slijpt in werktijd..
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dan had je hem even een prijslijst van de Lie Nielsen zagen onder zijn neus moeten schuiven. Dat is namelijk een hedendaags equivalent voor de oude Spear and Jacksons. Maar dan praat je wel over 200 euro voor een kapzaag.

Goed dat je een nieuwe werkgever opgeduikelt hebt :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Die zwaluwstaarten zien er helemaal niet verkeerd uit, zeker niet als het de eersten zijn. Als ik dat met mijn eigen probeersels vergelijk, vind ik ze super! Je ziet hier in Bangkok veel antiek, dwz oude kasten uit China, zo tussen de 60 en 100 jaar oud. Ik denk vaak door de lokale timmerman of meubelmaker gemaakt. De ladefronten zitten met 1 grote zwaluwstaart vast, maar die is lang zo netjes niet als wat we hier zien.
Die verbinding van Dries Haneborst vind ik ook indrukwekkend, mooi afteken en zaagwerk man!

jaap
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
allemaal harstikke knap alleen je verhoudingen kloppen niet geloof ik , kijk maar eens naar de verhoudingen van guido zn fotos ,daar kan je goed zien wat ik bedoel ,voorderest zou ik zeggen ga zo door en laat je niet gekmaken door hoe het hout loopt,je moet gewoon ervoor zorgen dat je super scherpe beitel heb en dan snijden ipv steken of hakken . dan kan je je eigen weg door het hout laten gaan s6(Y)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
houtenhart zei:
allemaal harstikke knap alleen je verhoudingen kloppen niet geloof ik

Hoi Houtenhart, bedankt voor je post, ik heb maar zo wat uitgezet omdat het probeersels waren. Verder ben ik van mening dat de verhoudingen een vrije interpretatie zijn van wat je zelf mooi vind. Ik wil niet zeggen dat wat ik nu gepost heb is wat ik het mooist vind hoor maar mijn idee is ook wel dat juist een voordeel van handgemaakte staarten is dat je vrij kunt indelen. Als ik mooi gelijmatige zwaluwstaarten wil dan pak ik de VS-600 van Festool er wel bij, daar an niemand tegenop zagen en beitelen denk ik.

houtenhart zei:
je moet gewoon ervoor zorgen dat je super scherpe beitel heb en dan snijden ipv steken of hakken

Dat idee was bij mij ook al aan het ontstaan, op het moment dat je het meeste hout met de beigelzaag hebt weggehaald dan moet je bijna de rest weg kunnen snijden met je beitel in plaats van hakken. Dan krijg je mooi zuiver resultaat.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik heb vandaag even mn staartjes geoefend:

Foto-GJEC76FQ.jpg

Foto-TRSC7SLV.jpg


Ik ben geloof ik 40mn bezig geweest, het wordt tijd voor zo'n beugelzaag want dat werkt ZO veel sneller.

Het mooie vond ik dat ze in 1 keer goed zaten, dus op de foto's zie je de eerste poging ze in elkaar te drukken. Dat is het voordeel van de kraslijn in 2en zagen('splitting the line', zoals cosman zegt), geen beitelwerk wat eindeloos duurt en de passing grillig kan maken. Het komt dus vooral op zagen aan. Ik heb weer een japanse zaag gebruikt, nu wil ik ook graag een keer een echte zwaluwstaartzaag proberen.

Vuren is natuurlijk wel makkelijk om passend te krijgen door de zachtheid.

Voor de verdeling heb ik de methode van de 'willekeurige schuine lijn' gebruikt:

Foto-7YZ84JPT.jpg


Voor wie het niet kent:

Zet een schuine lijn uit vanaf de borstlijn(verbindingslijn). De schuinte doet er niet toe, zolang je verdeling er maar op past. Ik heb ongeveer 45 genomen zoals je ziet.

Ik wou aan de buitenkanten een halve keep en verder 3 staarten met kepen van dezelfde breedte, dus zet je op de lijn:

Een halve centimeter voor de halve keep, 5 hele centimeters achter elkaar(3 staarten en 2 kepen) gevolgd door nog een halve. Het laatste punt verbind je met een zweihaak met de andere hoek van de borstlijn, en met dezelfde schuinte haal je alle punten over. Zo hoef je niks te meten. Natuurlijk kan je de verdeling naar eigen smaak uitzetten. Dan moet je nog de punten naar het einde van het werk overhalen met de zweihaak of zwaluwstaartklos om de staarten te realiseren.

Je kan natuurlijk ook op het oog indelen zoals franz klausz het doet.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik hoop dat iedereen die japanse zagen maar 'zwabberdingen' vindt, wel beseft dat japanse zagen TREKzagen zijn, terwijl de westerse zagen DUWzagen zijn.

En japanse zaag duw je dus absoluut niet, anders gaat die kapot. Geen wonder dat een meubelmaker met 40 jaar westerse ervaring zoiets maar niets vindt, als hij maar een half uurtje getest heeft ;)
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik vind m'n Japanse zaag juist heerlijk !
Doordat je 'm inderdaad trekt, en je een juiste houding aanneemt heb je een perfect rechte (en dunne) zaagsnede omdat je het blad rechttrekt, heb je een verkeerde houding dan trek je 'm krom en zal je dus ook eindigen met een kromme zaagsnede (mits je geen rug hebben, zoals die niet aanwezig is op mijn Japanner).
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Inderdaad, de japanse zagen zijn een stuk dunner, waardoor ze veel minder kracht nodig hebben om materiaal weg tehalen en de snede is dan ook idd dunner. Westerse zagen zijn dikker omdat ze geduwd worden.

Hen onlangs een Dozuki (met rug) en een ryoba-zaag ( 2 zaagkanten, zonder rug) gekregen en wat zagen ze goed! Nog nooit zulke fijne snedes gemaakt.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik heb nu een kataba die ik met veel liefde gebruik (zonder rug) en ben van plan om binnenkort een duzuki te kopen. Ik ben echter wel aan het twijfelen of ik de dozuki vóór of na een LN zwaluwstaartzaag (sheffield model) zal kopen.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben met m'n eerste echte meubeltje bezig, een nachtkastje. Daar komt ook een laatje in. Dus ook maar aan de zwaluwstaarten.
Ik heb een zwaluwstaart besteld bij Woodcraft maar dat duurt nog even voor die binnen is. Om toch een idee te krijgen ben ik maar begonnen met het gereedschap dat ik heb.
Met de coping saw heb ik eerst het hout weggezaagd bij de staarten, wel ruim van de lijn af. Daarna met de beitels afwerken. Op het contradeel met m'n Zwitsers zakmes de pennen afgetekend. Weer de coping saw gebruikt en verder met de beitels afgewerkt. Het paste bijna met de eerste keer proberen. Na wat bijwerken ging het redelijk in elkaar.

Wat heb ik hiervan geleerd?
Ik heb echt een dove tail zaag nodig. Het neemt veel tijd in beslag. Moeilijk is het niet als je maar netjes werkt. Dat ik met oefenen de doorlooptijd en de kwaliteit waarschijnlijk kan verbeteren. En dat ik toch maar ga omzien naar een zwaluwstaartmal want ik zie meer meubels aan de horizon verschijnen. M'n vrouw is al flink enthousiast van het nachtkastje in half affe staat.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik ben een nagenoeg absolute nul op het gebied van houtsoort-herkenning. Beuk en eik denk ik wel te herkennen maar dan heb ik het wel gehad.
Het getoonde hout koop ik bij Home Depot en komt uit Nieuw Zeeland (wat je ver haalt is lekkerder). Volgens de Nieuw Zeelandse website van de leverancier is het Radiata Pine, kiln dried. Het is vrij zacht hout en makkelijk te bewerken. Er zitten nagenoeg geen knoesten in. Je moet wel goed opletten bij het selecteren want er kunnen erg kromme delen tussen zitten. Ik weet niet of het hout chemisch behandeld is maar de schaafsels zijn vrij statisch en blijven aan je beitel kleven. Dat is soms lastig als je zicht op het hout en de beitel wilt hebben.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb weer een verdere stap gezet met de zwaluwstaarten. Het front van het laatje is bevestigd met half blinde zwaluwstaarten. Ik heb wel gemerkt dat je door oefening sneller kan werken. Ook heb ik een beetje gesmokkeld. De niet-zichtbare vlakken in kops hout van de verbinding heb ik lichtelijk hol gemaakt zodat het pasmaken sneller ging.
Ik ben redelijk tevreden over het resultaat maar neig toch naar een zwaluwstaartmal. Waarschijnlijk een Porter Cable, die zie je regelmatig op hobby-sites en is met $180 een stuk goedkoper dan de Leigh of Festool. Heeft iemand er ervaring mee?

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Strakke zwaluwstaarten!!! Mooi he dat iemand dat met handgereedschap kan. Over een freesmal heb ik ook wel eens nagedacht maar toch besloten dat ik dit met de hand wil doen. Eigenlijk wil ik steeds met houtbewerking zonder machines doen maar tja........soms zijn die machines wel erg makkelijk.
 

WR1944

Oud hout
M'n infrastructuur is gericht op machinale bewerkingen als ik het zo mag noemen. Ik heb (nog) geen echte bankschroef of een andere manier om hout goed op te spannen. Ik werk op een MFT/3 en dat gaat tot op zekere hoogte goed. Maar als je een stevig stuk wil zagen of schaven schiet dit echt tekort.
Ik heb een werkbank gemaakt van 2"x4" en 3/4" MFD, L-vormig en tegen de muur gebout. Daar wil ik op termijn een bankschroef op plaatsen voor ijzerwerk en een tweede voor hout.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
WR1944 zei:
Ook heb ik een beetje gesmokkeld. De niet-zichtbare vlakken in kops hout van de verbinding heb ik lichtelijk hol gemaakt zodat het pasmaken sneller ging.
Da's geen smokkelen, da's handigheid. :) Het gaat alleen ten koste van de kracht van je lijmverbinding. Wat al een hoop helpt is om alleen het binnenste hoekje aan de binnenkant van de staarten af te schuinen. Je krijgt ze dan wat makkelijker in de nesten.

En nog een tip: je hebt zo te zien vrij secuur moeten werken om een soort van spatpen te maken. Als je de groef voor de bodem iets hoger zet en de onderste staart iets lager, dan valt je groef in een nest en in een staart en hoef je die spatpen niet te maken.

Arthur

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.