handgemaakte zwaluwstaarten... pfffffff

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
:oops: die zijn niet makkelijk....

Ik durf bijna mijn eerste poging niet te laten zien, maar bij mijn houtvrienden durf ik het wel. Alle begin is moeilijk..

Tot overmaat van ramp brak 1 van de zijden ook nog in 2 helften over de nerf bij het uit elkaar kloppen.... denk niet dat het handig is te beginnen met 4 staarten in 1 paneel en dan in keihard eikenhout. Rob Cosman maakt ze in 3 en een halve minuut een stuk beter dan ik in een uur :-(

Hij zaagt de onderkant grotendeels weg met een beugelzaagje, zaagje wat ik heb gehaald is daarvoor niet ideaal, staat niet genoeg spanning op en loopt wat weg in het harde hout, moet denk ik een beugelzaagje halen waar figuurzaagjes ingaan, dat zaagt een stuk preciezer...

Op advies van Baptist heb ik voor het zagen een Japanse zaag aangeschaft, vooralsnog ben ik er nog niet laaiend enthousiast over, wie gebruikt hem ook, wat zijn jullie ervaringen?

Nou morgen maar eens 1 staart gaan maken en dan in zachthout, eerst die maar eens onder de knie en dan weer in hardhout. Of anders de VS-600 mal maar van t schap halen :mrgreen:

Scheppie

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ja ja die rob cosman die kan wel zwaluwstaarten hoor. heeft een heel bedrijf hier omheen gebouwd. erg behulpzame man, ik stuurde hem dit jaar een mailtje en had binnen 2 dagen een bericht terug. of dit nou echt van hem was of een van zijn medewerkers? tja dat zullen we nooit weten.

de zwaluwstaarten : ik heb nu een paar sets geprobeerd en het blijft lastig. het is echt een kwestie van proberen,proberen en dan nog mee proberen. er zijn hele boeken vol geschreven over de juiste techniek. scherp gereedschap is het allerbelangrijkst is mijn ervaring. met een botte beitel het vlak netjes krijgen is onmogelijk. voor een eerste poging vind ik dit al heel behoorlijk.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Voor een eerste keer vind ik het best goed gelukt hoor. Constructief zit het kennelijk ook wel stevig genoeg als je je plank in tweeën moet slaan om de verbinding los te krijgen. Dus ik zou het lekker op z'n 18-eeuws doen: profiellatje erop voor het mooie en niet meer van wakker liggen ;-)

Arthur
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Voor een eerste poging is dit niet verkeerd, in mijn eerste poging kon ik mn pink ertussen krijgen :lol:
Persoonlijk vind ik het handig om met een vulpotlood af te tekenen (0,5mm), dan inzagen tot ongeveer 1mm van de lijntjes af, en daarna op te schonen met de grootste beitel die erin past.
Persoonlijk vind ik het fijn om dit op multiplex te oefenen, dan kan je vrij eenvoudig laagje voor laagje weghalen zonder dat je op de groei van het hout hoeft te letten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Bedankt voor jullie bemoedigende woorden, een stimulans om door te gaan.... Ga vandaag zeker een setje maken in zachter hout. Ik heb volgens mij prima gereedschap dus het moet daar niet aan liggen. Heb een mooi setje Kirschen steekbeitels gekocht ter vervanging van mijn oude set nooitgedagt. Die heb ik gebruikt tijdens allerlei verbouwing voor doeleinden waarvoor beitels eigenlijk niet gemaakt zijn :oops:

Eigenlijk zijn ze nog best goed dus ik ga wat tijd besteden aan het goed slijpen en wetten. Ik zit nog te wachten op mijn Coticule wetsteen, de latste 2 werden afgelopen zaterdag onder mijn handen wegverkocht.

Het hout wat ik gebruikt heb ik eiken afkomstig van vloerplanken, zat redelijk veel knoesthout in en is dus echt keihard. Lastig strak te beitelen. Wat mij vooral tegenviel was het langs het lijntje zagen, toch lastig om precies de goede breedte te zagen. Maar goed, ik blijf gewoon nog even proberen.

groet,
Scheppie
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik ben binnenkort ook weer van plan een hoop staartjes te maken dus ik ben wat aan het experimenteren geslagen om iets sneller (maar wel precies genoeg) staartjes te maken.

allereerst heb ik dit malletje zelf gemaakt met deze uitleg:
http://www.woodworkersinstitute.com/print.asp?p=1458

Ik moet zeggen... werkt erg goed (als het malletje zuiver is).

Hieronder staat de methode die ik heb gebruikt:

met dat malletje zaag je kaarsrecht je staarten. het enige wat je hoeft af te tekenen zijn de begin punten in het hout waar je begint met het zagen van je staarten en je moet uiteraard de borstlijn met een kruishout rondom aftekenen.
Om de nesten snel houtvrij te maken doe ik het volgende:
zaag met een japanse zaag midden het het hout van het nest maar niet helemaal tot aan de borstlijn. daarna pak je de figuurzaag en zaag je vanaf de zaagsnede van de staart tot aan die nieuwe zaaglijn. zo voorkom je dat je met je figuurzaag in je staarten zaagt door het doorbuigen van je zaagje.

Daarna heb je een steekklos nodig. (dit is een exact haaks balkje van ongeveer 40X40 mm waar op 1 vlak schuurpapier is gelijmd).
De zijde van de steekklos leg je exact op je borst lijn met het schuurpapier op het hout en deze klem je vast. doe nog wel een plaatje mdf of triplex tussen je werkbank en je plank zodat je niet per ongeluk in je werkbank hakt met je beitel. je steekklos moet nu zo liggen dat als je je beitel met zijn vlakke zijde tegen het haakse vlak legt van de steekklos dat deze met zijn snijrand precies in de borstlijn valt (over de hele breedte van je plank). als deze is vastgeklemd dan blijft hij ook muurvast zitten door zijn schuurpapier.

nu ga je het hout wegsteken. je begint met dunne laagjes totdat je bij de borstlijnin de buurt komt. bij het laatste laagje leg je de vlakke kant van de bijtel tegen het haakse vlak en steek je zuiver naar beneden let op!!: tot de helft van je plank dikte!!. dit doe je omdat door de vorm van je beitel er altijd het risico bestaat dat deze zich ietsje naar binnen toe snijdt en aan de onderkant van je plank alsnog door je borstlijn heen steekt (en dat is heel erg zonde).
dit doe je voor alle nesten. daarna draai je de plank om en doe je hetzelfde. hierna kan je het hout uit de hoekjes wegsteken op de manier die je zelf wil (ik doe dat met de plank in mijn werkbank geklemd). maak hierbij wel gebruik van de rechte vlakken die je hebt gemaakt.

Nu deze staarten klaar zijn kan je de plank waar je de pennen op gaat maken markeren (liefst met een mesje) door deze tegen de staarten te leggen (let op je meubelmakersdriehoek). met deze markering leg je hetzelfde zwaluwstaart malletje (kwartslag draaien) zodanig dat de zaag heel precies naast je markering zaag. De rest gaan op dezelfde manier als hierboven beschreven.

Excuses voor deze lap tekst. Ik zal binnenkort een serie plaatjes schieten ... dan is het wellicht wat makkelijker te volgen.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Scheppie

De bovenstaande methode die Guido beschrijft gebruik ik ook ongeveer. Het idee dat alles gezaagd zou kunnen worden klopt niet. De vebinding kan alleen echt goed passend gekregen worden wanneer alle pas stukken vlak en haaks zijn. dat is met alleen zagen niet te berijken.
Scheppie ik heb zelf ook een set bijtels van kirschen, de gepolijsten. Ik ben behoorlijk lang bezig geweest om de achter kant goed vlak te krijgen. De bijtels liepen weg tijdens het vlak steken van de borsten.
Een uurtje voor zo'n rijtje zwaluwstaarten is niet zo lang.
Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

Groet Jos
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Guido, Joppe,

bedankt voor jullie bijdragen, vanmiddag na een frustrerende vergadering (per telefoon) even afgereageerd op een stukje grenen.. Dat ging al een stuk beter. Nu iets naast de lijn gezaagd en de staarten vlak gestoken. Dat levert een beter resultaat dan alleen zagen. Ook in zachthout nog niet overtuigd van de japanse zaag. Ik heb ook een hele oude stanley kapzaag liggen, zon ding van 15 gulden destijds. Die zaagt net zo fijn en precies en dat ding is zo bot als de neten. Een goede scherpe kapzaag van westers model zou dus weleens beter voor mij kunnen zijn.

Zie het resultaat van een half uurtje hakken in grenen, heb niet de rust genomen om heel accuraat te werken maar toch zijn ze iets beter.

Vanavond nog maar eens een setje steken met een blok zoals beschreven, heb nu alles uit de hand gedaan.

Uiteindelijk moeten ze net zo mooi als in Guido's kist :D

Groet, Scheppie

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zeker niet slecht voor enn eerste keer. Zoals jezelf al aangeeft kan het goed zijn dat een westerse zaag beter bij jou past.
Ik vind ze in ieder geval veel fijner zagen,hoe vaak ik ook met de japanners geprobeerd hebt het zijn niet mijn dingen.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Scheppie zei:
Uiteindelijk moeten ze net zo mooi als in Guido's kist :D
op die foto's zie de foutjes niet zo goed ;) :oops:
en je moet niet vergeten dat die kist onder begeleiding is gemaakt.

ik heb net even wat kiekjes gemaakt van de zwaluwstaart verbinding die ik met de door mij eerder genoemde methode heb gemaakt (om die mal uit te proberen).

Er zitten her en der nog wat kieren in maar die zie je bijna niet meer als de verbinding gelijmd is.

Attached files
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
joppe zei:
Hallo Scheppie
De vebinding kan alleen echt goed passend gekregen worden wanneer alle pas stukken vlak en haaks zijn. dat is met alleen zagen niet te berijken.


Jij zegt dus, 'je kan uit de hand niet haaks en recht zagen'.

Daar ben ik het absoluut mee oneens. Sterker nog, je MOET met zwaluwstaarten leren zagen, want schoon en recht steken moet eigenlijk niet nodig zijn of een korte handeling zijn. Ik heb met mn eerste staarten ook eindeloos zitten steken, checken met blokhaakje, steken steken steken.... omdat ik niet op de lijn durfde te zagen. Uiteindelijk kost het je meer tijd en je haalt ook nogal eens teveel weg. Dus leer haaks en recht zagen.

Verdiep je in de japanse kunst van het verbinden en kijk bvb. rob cosman's dvd.

Scheppie, ik begrijp je frustratie. Mijn eerste dozuki vind ik waardeloos voor staarten, zwabbert alle kanten op enzo. Ik heb nu een heel klein zaagje met stevige rug, zaag recht en schoon. Ik zal er een foto van zoeken.

Verder heeft guido je al goede tips gegeven. Voor het op de lijn blijven zijn dat soort trucs wel belangrijk. Nooit in 1 keer op de kruislijn gaan rammen. WEL zagen op de kruislijn van de nesten als die afgekrast zijn, tenzij je jezelf nog niet vertrouwd qua zagen. Heel goed concentreren op haaks en recht zagen en de verbinding moet hoogstens wat opgeschoond worden.

Succes.

Dit geval heb ik gezaagd met het fijne zaagje:

Foto-FPZ7DLGM.jpg


Foto-SUVNDH74.jpg


Foto-IXVIY6ZV.jpg


Verre van perfect(en dus geen illustratie van bovenstaand verhaal), maar het zagen ging erg lekker. Ik heb de kantjes van de staarten wat gebroken tegen uitbreken.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Er wordt telkens verwezen naar iemand die schijnbaar met zijn zaag mooie zwaluwstaarten maakt en dat lijkt dan het ultieme doel. Ook ik kan met een zaag netjes recht zagen en het maakt mij niet uit of ik dat met een japanse of een europese doe. Het gaat er om dat de passing correct is en het eind resultaat moet goed zijn. Op het internet zijn ook mooie filmpjes te vinden van houtbewerkers die keurig met een beitel de zwaluwstaarten steekt en het is dus niet dat de ene methode beter is dan de ander.
Er zijn meerdere methodes en één ieder moet voor zichzelf uit vinden wat de beste is. En dan nogmaals het eind resultaat van een verbinding gaat bepalen of een meubelstuk er mooi uit ziet.

Jos
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Scheppie, als je een goede westerse zaag zoekt kan ik de Veritas aanraden. Niet te duur en echt een heel goed zaagje.

In voorbereiding van een flinke zwaluwstaartenklus ben ik al een tijdje bezig met oefenen van recht zagen. Is nog best lastig. Of ik zaag verticaal netjes recht, of het horizontale lijntje. Alle twee is nog een uitdaging. Als ik klaar ben met oefenen zal m'n zaag wel bot zijn...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb vorige week mijn eerste staarten gezaagd met mijn nieuwe blokzaag van Thomas Flinn. Ging veel beter dan de Dozuki. De blokzaag is zwaar en stabiel. En zaagt veel beter in kopshout dan het Japans zaagje. Het uiteindelijke resultaat was ook niet geweldig, om niet te zeggen een ramp, maar aan de zaag lag het in ieder geval niet! Maar waarom nemen jullie de verdelingen niet gelijk? Ik heb geleerd staarten en nesten gelijk te nemen?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
rendew zei:
Ik vond dit filmpje op youtube een super demonstratie
[MEDIA=youtube]lp_aW0rO2uk[/MEDIA]
AH! .. weer een goed truukje geleerd met dit filmpje. om je steekklos op de juiste plek te plaatsen kan je een brede schaafbeitel in je borstlijn steken en de steekklos er tegenaan leggen voordat je hem vastzet met je tangen.

verder zag ik dat hij tijd uitspaart door helemaal tot aan de borstlijn te zagen. misschien dat ik me dat ook maar moet aanleren om tijd uit te sparen. maar op 1:25 zie je wel dat hij met één zaagsnede een heel klein beetje door zijn borstlijn is heen gegaan. en ik blijf erbij dat hij een risico loopt om in de staarten of pennen te zagen als zijn figuurzaagje ook maar een beetje teveel doorbuigt.

Maar ik ben het volledig met Joppe eens dat iedereen zelf moet bepalen welke methode voor hem/haar het beste werkt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ziet er echt niet slecht uit voor een eerste keer zagen.

Probeer eens de staarten en keepen af te meten op 1/6.
De zijkanten op halve keep breedte.
Probeer de schuinte te maken op 10 a 15 graden.
Je kunt ook de schuintezijde van de staarten bepalen van 1/5 of 1/7 van de breedte van de staart.

De schuinte is bij zachter hout meer dan bij hardere houtsoorten vanwege de krimp.
Ik gebruikte altijd een pas malletje die ik gemaakt had van hardhout om de staart af te tekenen, waaarop een dwars latje zat op 90 graden.
Als je goed en pecies te werk gaat om deze mal te maken kun je een hoop werk besparen voor de volgende keren dat je een zwaluwstaart maakt.

Denk er om om de kras of de potloodlijn te laten staan, zodat je die later met een scherpe steekbeitel op maat kunt maken.
Steekt er niet te veel in een keer af, en pas op dat je niet naar binnen toe weg schiet, waardoor de passing niet meer correct is.

Neem er de tijd voor, en vergeet niet dat die mensen in die filmpjes er vaak al honderden gemaakt hebben voor dat ze dat filmpje gemaakt hebben.
Het inzagen van die borsten heb ik nog nooit gedaan, en vind het er ook vreemd uitzien.
Persoonlijk vind ik het inhakken van de borsten en tijdens het hakken het laag voor laag wegsteken een fijne manier, en idd hakken tot de helft en dan omdraaien.
Denk er om dat tijdens het inhakken de beitel de neiging heeft om van de vouw weg te willen lopen.

Volgens mij kosten die Veritas kapzagen gauw 70,- euro.
Dat vind ik een enorme prijs voor een zaag.
Persoonlijk vind ik de Bahco toffelzaag procut (15,-) een fijne en betaalbare zaag voor fijn zaagwerk.
Zet niet te veel druk op de zaag en laat de zaag zijn werk doen,
zaag met rustige gelijk matige halen.

Die japanse blik zwabberzagen vind ik waardelooze dingen.
Ik ken veel mensen die er een gekocht hebben en hem na een tijdje links hebben laten liggen verstoffen.
(waaronder een oude werkgever van me, een oude meubelmaker met 40 jaar ervaring, die dat ding gekregen had en hem na 30 min woest in de oud ijzerbak gooide, lol.)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zweihaak zei:
Volgens mij kosten die Veritas kapzagen gauw 70,- euro.
Dat vind ik een enorme prijs voor een zaag.
Persoonlijk vind ik de Bahco toffelzaag procut (15,-) een fijne en betaalbare zaag voor fijn zaagwerk.
Zet niet te veel druk op de zaag en laat de zaag zijn werk doen,
zaag met rustige gelijk matige halen.

Die japanse blik zwabberzagen vind ik waardelooze dingen.
Ik ken veel mensen die er een gekocht hebben en hem na een tijdje links hebben laten liggen verstoffen.
(waaronder een oude werkgever van me, een oude meubelmaker met 40 jaar ervaring, die dat ding gekregen had en hem na 30 min woest in de oud ijzerbak gooide, lol.)

Tja, alle waar naar zijn geld. het nadeel van die Bahco zagen vind ik dat ze veel en veel te veel gezet zijn. Dan krijg je een wijde zaaggleuf, waardoor de zaag gaat zwabberen en het juist moeilijker wordt om recht te zagen. Voor zwaluwstaarten heb je maar een klein beetje zetting nodig omdat je niet zo diep gaat. Ik geloofde het eerst ook niet, maar die Veritas zaagt echt goed.

En ik kan me goed voorstellen dat iemand die zeer ervaren is met westerse zagen, die Japanse maar niks vindt. Kwestie van gewenning. Als je ziet waar de Japanners toe in staat zijn met die "zwabberdingen"....
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Tijdens het zagen blijf ik het blad geleiden met het eerste kootje van mijn duim.
Jaren terug zaagde ik dit soort kleine stukjes met een speciaal gezette kapzaag.
Ik ben echter die zettang eens kwijt geraakt en ongeharde tanden zagen zijn ook steeds moeilijker te vinden.
Ik geloof best dat die Veritas goede zagen zijn.
En die Japanse zwabber dingen, sommige mensen kunnen daar inderdaad heel goed mee over weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.