Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 67

handgemaakte zwaluwstaarten... pfffffff

ops: die zijn niet makkelijk....

Ik durf bijna mijn eerste poging niet te laten zien, maar bij mijn houtvrienden durf ik het wel. Alle begin is moeilijk..

Tot overmaat van ramp brak 1 van de zijden ook nog in 2 helften over de nerf bij het uit elkaar kloppen.... denk niet dat het handig is te beginnen met 4 staarten in 1 paneel en dan in keihard eikenhout. Rob Cosman maakt ze in 3 en een halve minuut een stuk beter dan ik in een uur :-(

Hij zaagt de onderkant grotendeels weg met een beugelzaagje, zaagje wat ik heb gehaald is daarvoor niet ideaal, staat niet genoeg spanning op en loopt wat weg in het harde hout, moet denk ik een beugelzaagje halen waar figuurzaagjes ingaan, dat zaagt een stuk preciezer...

Op advies van Baptist heb ik voor het zagen een Japanse zaag aangeschaft, vooralsnog ben ik er nog niet laaiend enthousiast over, wie gebruikt hem ook, wat zijn jullie ervaringen?

Nou morgen maar eens 1 staart gaan maken en dan in zachthout, eerst die maar eens onder de knie en dan weer in hardhout. Of anders de VS-600 mal maar van t schap halen :mrgreen:

Scheppie

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: handgemaakte zwaluwstaarten... pfffffff

ja ja die rob cosman die kan wel zwaluwstaarten hoor. heeft een heel bedrijf hier omheen gebouwd. erg behulpzame man, ik stuurde hem dit jaar een mailtje en had binnen 2 dagen een bericht terug. of dit nou echt van hem was of een van zijn medewerkers? tja dat zullen we nooit weten.

de zwaluwstaarten : ik heb nu een paar sets geprobeerd en het blijft lastig. het is echt een kwestie van proberen,proberen en dan nog mee proberen. er zijn hele boeken vol geschreven over de juiste techniek. scherp gereedschap is het allerbelangrijkst is mijn ervaring. met een botte beitel het vlak netjes krijgen is onmogelijk. voor een eerste poging vind ik dit al heel behoorlijk.

Voor een eerste keer vind ik het best goed gelukt hoor. Constructief zit het kennelijk ook wel stevig genoeg als je je plank in tweeën moet slaan om de verbinding los te krijgen. Dus ik zou het lekker op z'n 18-eeuws doen: profiellatje erop voor het mooie en niet meer van wakker liggen ;-)

Arthur

Voor een eerste poging is dit niet verkeerd, in mijn eerste poging kon ik mn pink ertussen krijgen :lol:
    Persoonlijk vind ik het handig om met een vulpotlood af te tekenen (0,5mm), dan inzagen tot ongeveer 1mm van de lijntjes af, en daarna op te schonen met de grootste beitel die erin past.
    Persoonlijk vind ik het fijn om dit op multiplex te oefenen, dan kan je vrij eenvoudig laagje voor laagje weghalen zonder dat je op de groei van het hout hoeft te letten.

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden, een stimulans om door te gaan.... Ga vandaag zeker een setje maken in zachter hout. Ik heb volgens mij prima gereedschap dus het moet daar niet aan liggen. Heb een mooi setje Kirschen steekbeitels gekocht ter vervanging van mijn oude set nooitgedagt. Die heb ik gebruikt tijdens allerlei verbouwing voor doeleinden waarvoor beitels eigenlijk niet gemaakt zijn ops:

Eigenlijk zijn ze nog best goed dus ik ga wat tijd besteden aan het goed slijpen en wetten. Ik zit nog te wachten op mijn Coticule wetsteen, de latste 2 werden afgelopen zaterdag onder mijn handen wegverkocht.

Het hout wat ik gebruikt heb ik eiken afkomstig van vloerplanken, zat redelijk veel knoesthout in en is dus echt keihard. Lastig strak te beitelen. Wat mij vooral tegenviel was het langs het lijntje zagen, toch lastig om precies de goede breedte te zagen. Maar goed, ik blijf gewoon nog even proberen.

groet,
    Scheppie

Ik ben binnenkort ook weer van plan een hoop staartjes te maken dus ik ben wat aan het experimenteren geslagen om iets sneller (maar wel precies genoeg) staartjes te maken.

allereerst heb ik dit malletje zelf gemaakt met deze uitleg:
    http://www.woodworkersinstitute.com/print.asp?p=1458

Ik moet zeggen... werkt erg goed (als het malletje zuiver is).

Hieronder staat de methode die ik heb gebruikt:

met dat malletje zaag je kaarsrecht je staarten. het enige wat je hoeft af te tekenen zijn de begin punten in het hout waar je begint met het zagen van je staarten en je moet uiteraard de borstlijn met een kruishout rondom aftekenen.
    Om de nesten snel houtvrij te maken doe ik het volgende:
    zaag met een japanse zaag midden het het hout van het nest maar niet helemaal tot aan de borstlijn. daarna pak je de figuurzaag en zaag je vanaf de zaagsnede van de staart tot aan die nieuwe zaaglijn. zo voorkom je dat je met je figuurzaag in je staarten zaagt door het doorbuigen van je zaagje.

Daarna heb je een steekklos nodig. (dit is een exact haaks balkje van ongeveer 40X40 mm waar op 1 vlak schuurpapier is gelijmd).
    De zijde van de steekklos leg je exact op je borst lijn met het schuurpapier op het hout en deze klem je vast. doe nog wel een plaatje mdf of triplex tussen je werkbank en je plank zodat je niet per ongeluk in je werkbank hakt met je beitel. je steekklos moet nu zo liggen dat als je je beitel met zijn vlakke zijde tegen het haakse vlak legt van de steekklos dat deze met zijn snijrand precies in de borstlijn valt (over de hele breedte van je plank). als deze is vastgeklemd dan blijft hij ook muurvast zitten door zijn schuurpapier.

nu ga je het hout wegsteken. je begint met dunne laagjes totdat je bij de borstlijnin de buurt komt. bij het laatste laagje leg je de vlakke kant van de bijtel tegen het haakse vlak en steek je zuiver naar beneden let op!!: tot de helft van je plank dikte!!. dit doe je omdat door de vorm van je beitel er altijd het risico bestaat dat deze zich ietsje naar binnen toe snijdt en aan de onderkant van je plank alsnog door je borstlijn heen steekt (en dat is heel erg zonde).
    dit doe je voor alle nesten. daarna draai je de plank om en doe je hetzelfde. hierna kan je het hout uit de hoekjes wegsteken op de manier die je zelf wil (ik doe dat met de plank in mijn werkbank geklemd). maak hierbij wel gebruik van de rechte vlakken die je hebt gemaakt.

Nu deze staarten klaar zijn kan je de plank waar je de pennen op gaat maken markeren (liefst met een mesje) door deze tegen de staarten te leggen (let op je meubelmakersdriehoek). met deze markering leg je hetzelfde zwaluwstaart malletje (kwartslag draaien) zodanig dat de zaag heel precies naast je markering zaag. De rest gaan op dezelfde manier als hierboven beschreven.

Excuses voor deze lap tekst. Ik zal binnenkort een serie plaatjes schieten ... dan is het wellicht wat makkelijker te volgen.

Hallo Scheppie

De bovenstaande methode die Guido beschrijft gebruik ik ook ongeveer. Het idee dat alles gezaagd zou kunnen worden klopt niet. De vebinding kan alleen echt goed passend gekregen worden wanneer alle pas stukken vlak en haaks zijn. dat is met alleen zagen niet te berijken.
    Scheppie ik heb zelf ook een set bijtels van kirschen, de gepolijsten. Ik ben behoorlijk lang bezig geweest om de achter kant goed vlak te krijgen. De bijtels liepen weg tijdens het vlak steken van de borsten.
    Een uurtje voor zo'n rijtje zwaluwstaarten is niet zo lang.
    Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

Groet Jos

Guido, Joppe,

bedankt voor jullie bijdragen, vanmiddag na een frustrerende vergadering (per telefoon) even afgereageerd op een stukje grenen.. Dat ging al een stuk beter. Nu iets naast de lijn gezaagd en de staarten vlak gestoken. Dat levert een beter resultaat dan alleen zagen. Ook in zachthout nog niet overtuigd van de japanse zaag. Ik heb ook een hele oude stanley kapzaag liggen, zon ding van 15 gulden destijds. Die zaagt net zo fijn en precies en dat ding is zo bot als de neten. Een goede scherpe kapzaag van westers model zou dus weleens beter voor mij kunnen zijn.

Zie het resultaat van een half uurtje hakken in grenen, heb niet de rust genomen om heel accuraat te werken maar toch zijn ze iets beter.

Vanavond nog maar eens een setje steken met een blok zoals beschreven, heb nu alles uit de hand gedaan.

Uiteindelijk moeten ze net zo mooi als in Guido's kist

Groet, Scheppie

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Zeker niet slecht voor enn eerste keer. Zoals jezelf al aangeeft kan het goed zijn dat een westerse zaag beter bij jou past.
    Ik vind ze in ieder geval veel fijner zagen,hoe vaak ik ook met de japanners geprobeerd hebt het zijn niet mijn dingen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
    Uiteindelijk moeten ze net zo mooi als in Guido's kist
    op die foto's zie de foutjes niet zo goed ops:
    en je moet niet vergeten dat die kist onder begeleiding is gemaakt.

ik heb net even wat kiekjes gemaakt van de zwaluwstaart verbinding die ik met de door mij eerder genoemde methode heb gemaakt (om die mal uit te proberen).

Er zitten her en der nog wat kieren in maar die zie je bijna niet meer als de verbinding gelijmd is.

Attached files

Forum Rechten