Hoe / waarmee werken jullie kantband af ?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb al meerdere kasten, of "meubels" gemaakt van hpl of melamine, maar ik vroeg me af hoe jullie de kantbandjes afwerken. Bij het maken van mijn tv-meubel (topic die nog loopt) heb ik domweg een stuk mdf bewerkt zodat die op de geleider van de bovenfrees kan gemonteerd worden, om zo de bovenfrees haaks over de af te werken plaat te kunnen laten frezen om de kantband af te frezen. Dit werkt vrij goed, maar mijn probleem, terwijl ik bezig was had ik meerdere malen de bovenfrees nodig, dus geleider weer standaard zetten, bovenfrees gebruiken, hulpstukjes weer van de geleider, plankje op de geleider, diepte weer regelen, proeffrezen, diepte bijregelen...

Het vergt wat tijd om te switchen... Nu heb ik thuis nog een aantal projectjes die nog moeten uitgevoerd worden waarbij ik weer kantband ga gebruiken en overweeg ik de aankoop van een kantenfrees... (denk stiekem aan de OFK700 of MFK700). Ik wou vragen of jullie ook een kantenfrees gebruiken, indien ja, welke of HOE DOEN JULLIE HET?

Voor een hobbyist is de aanschaf van zo'n toestel natuurlijk niet min (voor mij toch), maar mijn probleem is vooral tijdgebrek, als ik dan tijd kan uitsparen en misschien de kwaliteit van afwerken kan upgraden, ...
Laat me vooral eens weten hoe jullie het doen aub en wat de ervaringen zijn...
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Stanleymes of beitel, laatst heb ik 4mm hout als kantband bij multiplex gebruikt en dat heb ik even gladgeschaafd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Ik heb inmiddels wel een kantenfrees gekocht — maar nog niet gebruikt. Tot nu toe alles gedaan met mijn OF1010 en het speciale setje accessoires voor het afkanten, wat voorbeeldig lukte, maar qua instellen en zo voorts wat omslachtig is.
Voor incidenteel gebruik is een snijapparaat als die van FastCap wel geschikt, denk ik.

Voor de einden gebruik ik trouwens een mes. Een heel scherp mes.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb inmiddels wel een kantenfrees gekocht — maar nog niet gebruikt. Tot nu toe alles gedaan met mijn OF1010 en het speciale setje accessoires voor het afkanten, wat voorbeeldig lukte, maar qua instellen en zo voorts wat omslachtig is.
Voor incidenteel gebruik is een snijapparaat als die van FastCap wel geschikt, denk ik.

Voor de einden gebruik ik trouwens een mes. Een heel scherp mes.


Ik heb dit setje ook gekocht voor mij OF1400, je bedoelt heel zeker dat armpje dat je vastschroefd waar anders de mm aflezing komt (het pootje voor gebruik op de rail)... Mij bevalt het niet, door het gewicht van de OF1400 gaat het soms toch wat verder buigen waardoor ik dan soms de plaat beschadig. Vandaar dan dat stukje mdf die ik in de plaats gebruik.
Voor de uiteinden heb ik een speciaal klein hulpje, een soort schaar zeg maar. HEt verwondert me wel dat de meesten het met een beitel ofzo doen, voor de kasten die ik tot nu toe al gemaakt heb gebruikte ik al 4 rollen kantband van 50lm, dus 200lm... boven en onder afwerken is 400lm... Met een beitel...
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Met een beitel gaat het afwerken van de randen het snelst: je legt de beitel vlak op het materiaal en ritst de rand in een haal weg.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik deed het in het begin op de bovenfrees-tafel, door de geleider een paar mm hoger te zetten kan de uitstekende kant daaronder gleiden, en met een kopieerfrees met geleider neem je dat dan af.

Daarna heb ik een halve zool gemaakt voor de OF1010, je neemt de zool ervan af en je maakt een nieuwe van 4-5mm dik materiaal (trespa) maar die maar de helft bedenkt, zo kan je de kantenband langs boven op de platte kant af frezen. Maar dat was ook omslachtig om af te stellen.

Nu ik met de conturo werk met massieve banden, kon ik zo niet meer verder blijven doen en heb ik vorige week toevallig uiteindelijk de MFK700 gekocht, maar ik zit nog te twijfelen of ik hem niet ga ruilen voor de OFK700 die wat meer kan. Ik heb hem volle pot betaald incl frees bij Clabots, niet mijn gewoonlijke dealer en ik dacht op zijn minste een geste te krijgen op de frees, maar niets van. Aangezien ik nooit een kantenfrees had gebruikt hoopte ik op raad, maar de verkoper wist er nog minder van dan mijzelf, en de man aan de kassa deed er een eeuwigheid over want hij wist niet hoe hij een Festool moest scannen...

De MFK700 is wel bijzonder goed gebouwd en ik gebruik hem ook om massief te bewerken met half ronde frezen, de handleiding mag je weggooien want er staat niets in over het gebruik of afstelling, je moet er zelf aan prutsen om de verschillende functies te ontdekken. Ik wilde niet gaan voor zo'n goedkope Makita/bosch colt, daar lees ik regelmatig over dat ze nogal onbetrouwbaar zijn in gebruik.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Ik heb dit setje ook gekocht voor mij OF1400, je bedoelt heel zeker dat armpje dat je vastschroefd waar anders de mm aflezing komt (het pootje voor gebruik op de rail)... Mij bevalt het niet, door het gewicht van de OF1400 gaat het soms toch wat verder buigen waardoor ik dan soms de plaat beschadig. Vandaar dan dat stukje mdf die ik in de plaats gebruik.

Heb het even nagekeken en het bestaat uit twee onderdelen: de hoekarm en de omlijmplaat (wie verzint dat eigenlijk, die namen?). Ik kan me voorstellen dat de combinatie met een OF1400 wat wankel is — die is een stuk zwaarder dan een OF1010.
Er zijn trouwens berichten dat deze accessoires uit het assortiment gaan — geen idee of dat waar is, maar wie nog aarzelt, zou misschien moeten doorpakken (het zijn zoals altijd bij FS dure dingetjes).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
De MFK700 is wel bijzonder goed gebouwd en ik gebruik hem ook om massief te bewerken met half ronde frezen, de handleiding mag je weggooien want er staat niets in over het gebruik of afstelling, je moet er zelf aan prutsen om de verschillende functies te ontdekken.

Ik vind het ook van de idiote dat je YouTube moet afstruinen om erachter te komen hoe apparaten werken en wat je ermee kunt doen. Festool's documentatie is ergerniswekkend bedroevend. En de nieuwe website is traag en onoverzichtelijk. Einde rant : )

Ik heb een MFK700 gunstig kunnen kopen, maar daaraan ontbraken wat onderdelen. Die heb ik wel kunnen opsnorren. Heb hem, zoals gezegd, nog niet gebruikt. En — misschien moet ik dat niet vertellen, maar ja… — ik was zo onder de indruk van de bouw en afwerking dat ik ook een OFK700 heb gekocht. Met als excuus dat ik dan beide apparaten voor afwerken en afkanten kan gebruiken - eentje met een rechte frees en de andere met een afrond. Zoiets. Smoes voor mezelf, dus. En nu wil ik ook nog een OFK500, gek genoeg.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ik was zo onder de indruk van de bouw en afwerking dat ik ook een OFK700 heb gekocht. Met als excuus dat ik dan beide apparaten voor afwerken en afkanten kan gebruiken - eentje met een rechte frees en de andere met een afrond. Zoiets. Smoes voor mezelf, dus. En nu wil ik ook nog een OFK500, gek genoeg.

Eigenlijk hetzelfde hier, ik zit al jaaaren te denken aan een kantenfrees, en dan toch steeds zonder zitten klungelen.
Nu dat ik de MFK700 heb, wil ik er opeens meerdere/allemaal. Eén permanent opgesteld voor iedere taak zou ideaal zijn qua stroomlijning van het werk.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Die Makita's, ok die kosten niet veel, maar qua afzuiging... Met Festool is het verhaaltje altijd hetzelfde, je betaalt véél meer dan een ander merk, maar bon, je krijgt wel een kwalitatief product die doet wat je verwacht dat ie zou doen en zelfs beter...
Ik had vroeger niets van Festool, vond het zo'n stom merk, alles zoveel duurder dan Bosch of Makita, tot ik eens met een Festool bovenfrees werkte ipv mijn Hitachi... Alle ergernissen van de Hitachi hadden een oplossing bij Festool...

@Benchworks: over die uitleg in de winkel... Ik sta ook in zo'n winkel, wij verkopen ook Bosch, Makita, Hitachi, Festool... Weet je wat dan het probleem is om iets uit te leggen? Wij krijgen niets van opleiding. Plots staat er een nieuwe machine in de winkel en moet je die maar verkopen... Uit interesse ken ik wel tal van Festool machines maar dingen die mij minder interesseren weet ik dan totaal niet hoe die werken. Dan krijg je iemand zoals jij over de vloer, die dagelijks met bepaalde machines werkt en weet hoe ze werken en sta je met je mond vol tanden te blozen omdat je er ook geen uitleg over kunt geven.
Bij ons is het motto van onze baas "neem een boekje mee en lees dat thuis", thuis buiten de werkuren... Maar dat foldertje die in de winkel ligt leest iedereen en een aannemer verwacht een uitleg te krijgen zodat hij onmiddellijk aan de slag kan -wat ook logisch is-, maar met de folder thuis te lezen weet je niet hoe een toestel werkt en hoe hij moet afgesteld worden... Soms ligt het ook gewoon aan de werkgever die zijn personeel niet eens wil laten luisteren naar de uitleg van een demonstrateur of vertegenwoordiger...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Eigenlijk hetzelfde hier, ik zit al jaaaren te denken aan een kantenfrees, en dan toch steeds zonder zitten klungelen.
Nu dat ik de MFK700 heb, wil ik er opeens meerdere/allemaal. Eén permanent opgesteld voor iedere taak zou ideaal zijn qua stroomlijning van het werk.

Gebruik je de mfk700 dan recht (bovenop het werkstuk) of haaks op het werkstuk met de 1.5° zool? En zou je zelf de mfk aanraden of de ofk? De ofk kost wat meer, maar kan alles wat de mfk met appart te kopen zolen ed kan... De prijs van de mfk700 + 1.5° zool komt al flink in de buurt van de ofk700...
Ik heb volgend jaar nog een paar kasten in melamine voor de boeg en heb mijn dochter een slaapkamer met bureau, ingebouwde kleerkast etc. beloofd... ik overweeg dus echt wel om mezelf een pleziertje te doen met een kantenfrees...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gebruik je de mfk700 dan recht (bovenop het werkstuk) of haaks op het werkstuk met de 1.5° zool? En zou je zelf de mfk aanraden of de ofk? De ofk kost wat meer, maar kan alles wat de mfk met appart te kopen zolen ed kan... De prijs van de mfk700 + 1.5° zool komt al flink in de buurt van de ofk700...
Ik heb volgend jaar nog een paar kasten in melamine voor de boeg en heb mijn dochter een slaapkamer met bureau, ingebouwde kleerkast etc. beloofd... ik overweeg dus echt wel om mezelf een pleziertje te doen met een kantenfrees...

Ik gebruik hem verticaal want ze hadden geen "set" versie, ik wist eigenlijk niet eens dat de andere zool was om horizontaal te frezen, zo moeilijk is het om duidelijke info te vinden., inclusief bij sommige verkopers. Ik zou zelf eens moeten opzoeken wat de OFK juist meer/anders kan want ik heb er geen flauw benul van.

Het lijkt wel dat de verticale positie vooral is om dikkere 2-3 mm kanten te frezen en af te ronden, wat in die positie het meest efficiënte is, en je kan ook gebogen randen volgen. Als je dunne melamine banden gaat frezen dan lijkt mij de beste methode om dat horizontaal te doen met een kopieerfrees met lager.

Er zijn daarvoor ook platte frezen die verticaal werken om de banden plat te trimmen, maar als je instelling niet perfect is dan beschadig je het paneel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Wat ook belangrijk is (en onduidelijk, want Festool): de MFK700 en OFK700 zijn beperkt qua gebruik van freesjes. De aslengte mag niet te lang zijn — er zijn dan ook 'speciale'freesjes voor deze machines. Of je moet de voet aanpassen door er iets uit te frezen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat ook belangrijk is (en onduidelijk, want Festool): de MFK700 en OFK700 zijn beperkt qua gebruik van freesjes. De aslengte mag niet te lang zijn — er zijn dan ook 'speciale'freesjes voor deze machines. Of je moet de voet aanpassen door er iets uit te frezen.

In mijn MFK700 heb ik tot nu toe enkel gewerkt met standaard 8mm frezen, ecotools, Bosch, CMT. Tot nu toe heb ik steeds voldoende koers gehad om de diepte te regelen. De speciale frezen die ze verkopen zijn korter en 2-3 keer duurder dan de lange versie...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik gebruik hem verticaal want ze hadden geen "set" versie, ik wist eigenlijk niet eens dat de andere zool was om horizontaal te frezen, zo moeilijk is het om duidelijke info te vinden., inclusief bij sommige verkopers. Ik zou zelf eens moeten opzoeken wat de OFK juist meer/anders kan want ik heb er geen flauw benul van.

Het lijkt wel dat de verticale positie vooral is om dikkere 2-3 mm kanten te frezen en af te ronden, wat in die positie het meest efficiënte is, en je kan ook gebogen randen volgen. Als je dunne melamine banden gaat frezen dan lijkt mij de beste methode om dat horizontaal te doen met een kopieerfrees met lager.

Er zijn daarvoor ook platte frezen die verticaal werken om de banden plat te trimmen, maar als je instelling niet perfect is dan beschadig je het paneel.

De ofk700 is net een transformer, alles zit erop om zowel verticaal als horizontaal te kunnen frezen. Terwijl je bij de mfk een andere zool nodig hebt kan je bij de ofk de zool gewoon verplaatsen. Je trekt aan een hendeltje en gaat over van een rollagertje die de rand aftast bij horizontaal frezen naar een langwerpige "taster" bij verticaal frezen. Alles zit er op, gewoon "transformen" en je hebt een andere frees ipv andere hulpstukken te moeten monteren...
Ik heb anders wel interesse in je mfk... :cool:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het verwonderd mij eigenlijk dat zovelen nog met een beitel ed werken... (begrijp me niet verkeerd, respect hiervoor! Ikzelf behelp me ook met de middelen die ik heb, echter overweeg ik om een specifiek toestel te kopen puur voor het gemak van werken)
Meer reacties "hoe jullie het doen" zijn zeker welkom.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
OFK 700 werkt perfect, maar elke andere kantenfrees moet het ook kunnen. Grootste voordeel van een speciale kantenfrees vind ik de handelbaarheid. Licht, goed uitgebalanceerd , met 1 hand vast te houden en niet teveel vermogen. De 1 graden freestafel werkt prachtig. Voor een betere handleiding zou je eens op de festoolownersgroup kunnen zoeken. Of YouTube.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.