Zool schaaf niet goed vlak te krijgen

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag iedereen,

vandaag dacht ik even snel de zool van een Acorn bankschaaf nr.4 te vlakken, maar dat viel dik tegen. Na 5-tal minuutjes zat ik al redelijk vlak, maar net voor de schaafmond was er een zone die wat lager lag. Na nog eens een uur of zo en verbruik van een halve schuurrol was dit het resultaat:

IMG_20170930_175702.jpg

Hier zie je dus die zone van 4mm (ook nog stift te zien) en lijkt haast met opzet zo gemaakt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ik dacht dat dit toch een kritieke zone was die absoluut vlak moest zijn? Dus mijn vraag is: gewoon morgen met nieuwe moed verder schuren, of gewoon zo laten?

groeten,
Stijn
 
P

Pel

Guest
Ik zou eerst de schaaf eens uit proberen Stijn, hoe hij schaaft, als je er mooi lange dunne slierten mee kunt schaven (scherpe beitel) zou ik er niets meer aan doen.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Voor zover ik kan zien is de schaaf weinig tot niet gebruikt geweest, en is de beitel nog origineel. Wellicht was Acorn een budgetmerk van Stanley? Ik ga morgen gewoon beitel scherpen en testen, en dan zie ik vanzelf wel of het nodig is nog meer werk te doen aan de zool. Bedankt alvast voor het meedenken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Kleine update. Heb besloten de zool toch nog wat verder te schuren, omdat ik gemerkt had dat zool en zijkanten niet (meer) haaks waren. Hoeft op zich natuurlijk niet, maar het scheelde toch wel veel. Uiteindelijk was er dan nog een zone van iets minder dan een millimeter net voor de schaafmond die wat verzonken ligt:

IMG_20171003_160058.jpg

Blijkt uiteindelijk geen probleem te zijn, want hij maakt mooie dunne krulletjes in eik:

IMG_20171003_160014.jpg

Heb wel geluk gehad met de schaafbeitel. De achterkant was al behoorlijk vlak, dus dat was maar 5 minuutjes werk. Gelukkig maar. Ik was vroeger van het standpunt dat er van iedere schaaf wel nog iets te maken valt, mits alle onderdelen aanwezig zijn. Maar nu moet ik die bewering toch wel beetje bijstellen. De zool moet toch wel al behoorlijk vlak zijn (max. kwartiertje schuren zou ik zeggen), en de beitel moet ook goed zijn d.w.z. lange standtijd en vlakke achterkant. Dus wat dat betreft ga ik toch geen B-merk schaaf meer tweedehands kopen. Ik had deze vooral gekocht omdat hij er goed bewaard uit zag. Maar nu besef ik dat het wellicht geen goeie gebruiker was en daarom zo goed als ongebruikt was.

Nu ik er een goeie schaaf van gemaakt heb, ga ik hem cadeau doen aan mijn vriendin, samen met een cadeaubon voor 1000 gratis lessen :D

IMG_20171003_160528.jpg
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Poeh wat een werk. Ik vlak mijn schaven nooit en dat bevalt mij prima, ze functioneren allen naar behoren ;p Wel een leuk cadeau zo!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Inderdaad een heel karweitje, en ik heb het nu wel eventjes gehad met restauratieprojecten. Jij koopt natuurlijk enkel oude Stanley's, en die zijn haast zonder uitzondering vlak genoeg. En gelijk heb je :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.