Kast voor onder schuin dak.

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Lieden,

In het huis van mijn ouders is het een grote bende op de zolder. Ik heb dus voorgesteld om een 2-tal kasten te maken langs de onderkant van het schuine dak. In de kasten worden onderandere boeken geplaatst dus het geheel mag wel van een voldoende sterke aard zijn.
De kasten wil ik uit twee stukken maken, dus 2 kasten met 3 vakken. Enerzijds omdat ze dan nog ergens anders te plaatsen zijn, anderzijds omdat ze anders niet omhoog te tillen zijn.

Ik zou jullie advies graag inwinnen wat betreft houtkeuze om dit te maken. Misschien hebben jullie nog wel tips hoe ik dit aan zou moeten vliegen.
Vragen die bij mij spelen zijn:
- Keuze van het materiaal? mdf voor corpus misschien maar wat dan voor de legplanken e.d.?
- Hoe maak ik van het middelste deurtje een schuifdeurtje? Of is een scharnier gebruiken eigenlijk beter?
- Hoe maak ik het geheel zo licht en goedkoop mogelijk? Het is maar een kast voor zolder, hoewel dit wel een deel van het huis is en netjes moet zijn is het toch minder belangrijk.

Tijdens het maken van de maattekening zag ik dat ik het een en ander nog wat beter moet verdelen qua maatvoering. Hoewel dat voor het aangezicht volgens mij niet zo veel uit maakt.

https://i.imgur.com/oqfDLd0.png << Nog even een link naar de maattekening. Dan zijn de maten misschien wel te zien.
 

Bijlagen

  • Kast.jpg
    Kast.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 415
  • Kast met maten.jpg
    Kast met maten.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 399

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Waarom maak je de corpussen niet in witte meubelplaat? Kost niet zoveel en je hoeft het niet meer te schilderen (cf mdf). De "zichtbare" delen zoals frontjes, zijkanten ed kan je dan wel in mdf maken en aflakken. De binnenkant in meubelplaat zal ook krasvaster zijn dan gelakte mdf...
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik werk zelf graag met multiplex en massief hout, in dit geval b.v. Vuren. Boeken wegen nogal wat, dus of versterkt multiplex of glasplaten (b.v. Van Ikea )
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Populieren multiplex is licht en makkelijk te bewerken. Dat zou ik voor het corpus gebruiken. De achterwanden kunnen van heel dun triplex of mdf zijn (de profieltjes frees je er makkelijk in). De onderste 'plank' dik je op met een strook multiplex, afwerken met fineerband of goed plamuren.
Zo'n lage kast is prima met pocketscrews in elkaar te zetten. Die ga je niet zien als je ze slim plaatst. Als je vaste planken toepast wordt het stevig genoeg. De bovenzijdes doe je met 'stretchers', waar je dan het bovenblad op bevestigt.
Het bovenblad zou je wellicht uit een stuk kunnen maken, randen voor– en zijkanten afwerken met geprofileerd hout. Qua maat is dat nog door een trappenhuis te verplaatsen.
Schuifdeuren zijn onhandig - je moet dan de boeken op de planken naar achteren duwen. Ik zou met scharnieren werken. En in die kastjes wel verplaatsbare planken… Als je voor de paneeldeurtjes-look gaat, kun je die met massief hout als 'frame' maken, met een ingelaten paneel dat je samenstelt uit twee lagen plaatmateriaal.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Waarom maak je de corpussen niet in witte meubelplaat? Kost niet zoveel en je hoeft het niet meer te schilderen (cf mdf). De "zichtbare" delen zoals frontjes, zijkanten ed kan je dan wel in mdf maken en aflakken. De binnenkant in meubelplaat zal ook krasvaster zijn dan gelakte mdf...

Inderdaad, onderschat niet de tijd en geld die je kwijt bent om alles te schilderen.
 

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Gaaf al deze tips,
Vandaag weer eens tijd om het een en ander uit te zoeken. Ga zo de bestelling van het hout rond maken.

Populieren multiplex is licht en makkelijk te bewerken. Dat zou ik voor het corpus gebruiken. De achterwanden kunnen van heel dun triplex of mdf zijn (de profieltjes frees je er makkelijk in). De onderste 'plank' dik je op met een strook multiplex, afwerken met fineerband of goed plamuren.
Zo'n lage kast is prima met pocketscrews in elkaar te zetten. Die ga je niet zien als je ze slim plaatst. Als je vaste planken toepast wordt het stevig genoeg. De bovenzijdes doe je met 'stretchers', waar je dan het bovenblad op bevestigt.
Het bovenblad zou je wellicht uit een stuk kunnen maken, randen voor– en zijkanten afwerken met geprofileerd hout. Qua maat is dat nog door een trappenhuis te verplaatsen.
Schuifdeuren zijn onhandig - je moet dan de boeken op de planken naar achteren duwen. Ik zou met scharnieren werken. En in die kastjes wel verplaatsbare planken… Als je voor de paneeldeurtjes-look gaat, kun je die met massief hout als 'frame' maken, met een ingelaten paneel dat je samenstelt uit twee lagen plaatmateriaal.

Wat bedoel je precies met "strechers"? Latten overdwars waaraan het blad bevestigd kan worden?

Ik denk dat ik het ongeveer ga doen zoals jij zegt. Ik heb nog relatief weinig ervaring met het gebruiken van bijvoorbeeld vuren maar ik ga toch eens een poging doen. Het meeste dat ik tot op heden gemaakt heb is van mdf geweest. En nu wil ik eigenlijk wel iets anders. MDF is altijd zo vervelend qua stof.

Even voor mijzelf:
Corpus populierenmultiplex.
Legplanken van massief hout.
Deurtjes massief i.c.m. multiplex.
Bovenblad gaat uit twee stukken want ik ga de kasten toch los van elkaar zetten. Zodoende kan er eventueel ook nog geschoven worden met de kasten.

Goede tip wat betreft de schuifdeur. Ik ga denk ik inderdaad scharnieren plaatsen. Het maken van een schuifdeurtje dat goed heen en weer gaat is misschien ook wel iets te veel gevraagd vooralsnog.

Ik heb er zin in om er aan te beginnen.

Ik ben trouwens op de hoogte wat schilderen gaat kosten. Daar heb ik me al vaak aan gestoten. Maar aangezien alles in dit huis hoogglans met de hand geschilderd is. Kan ik niet echt anders dan ook dat als uitgangspunt nemen.
nieuwe kast.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.