Lintzaag

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
ik heb net een Hammer 1400 gekocht. Eind deze week word deze geinstalleerd door de verkoper. Mijn bedoeling is balk(jes) te zagen van 15 cm hoogte tot en met het zagen van zwaluwstaarten.
Ervaring heb ik nog niet, dit is het eerste contact met de lintzaag. Waar je op moet letten is de maximum breedte van zaag die je kan voor het grotere werk zou je toch 20mm of 30mm moeten kunnen leggen. Er bestaan ook zagen met carbon tips zoals een zaagblad van een cirkelzaag, ik denk dat deze 30mm breed is, maar weet niet welke minimum diameter van wielen je moet hebben ( zulk een lint is namelijk minder buigzaam, maar zaagt wel ruw en snel door dik en hard hout)
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
dif zei:
ik heb net een Hammer 1400 gekocht.
bedoel je niet de N4400 van hammer?

Ik heb onlangs met deze machine en een zelfgemaakte mal wat stammetjes opgezaagd in plankjes. helaas met een nogal smal zaagblad (ik was te ongeduldig om op een brede te wachten) maar dat ging achteraf gezien best aardig. maar als ik dit vaker ga doen dan zal ik een breder blad kopen. volgens mij gaat de machine tot 250 mm hoogte dus dat is ongeveer de maximale dikte van de stammen.

http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=350&st=0&sk=t&sd=a&hilit=stam+verzagen&start=20

Persoonlijk denk ik dat je ook de methode kan gebruiken door eerst de stam over de vlakbank te halen zodat je een recht vlak krijgt. en rustend op dat vlak kan je dan de stam recht doormidden zaken op de lintzaag. en met dat nieuwe vlak tegen de langsgeleider kan je dan de planken zagen totdat de stam op is.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb zelf de Hammer N4400 monofasig, ik gebruik hem voor alles wat geschulpt moet worden
Maximum breedte van zaaglint dat erop kan is 30 mm maar zelf gebruik ik steeds een 15 mm lint en dat voldoet voor bijna alles. Een breder zaaglint is zeker niet steeds beter.
Waar je zeker moet opletten bij dit type machine is dat ze absoluut waterpas gemonteerd worden, door het hoge zwaartepunt en de ronddraaiende wielen krijg je gegarandeerd trillingen als dit niet zo is. Ik kan een muntje op z'n kant zetten als de machine draait dus hij moet zeker niet onderdoen voor een gietijzerenmodel que trillingen.
Voor mij is het zowat de beste koop die ik gedaan heb.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Poolvos,

Ik ben dan we tevreden over de Hammer, maar er zijn tweedehands natuurlijk ook mogelijkheden. Enige wat mij tegenhield om een gietijzeren tweedehands te kopen was het gewicht, die dingen verzet je niet even,dus logistiek zag ik dat niet zitten op m'n eentje. En het voltage,meeste 2dehands lintzagen hebben 3 fases, de Hammer kan je krijgen op 220 Volt met genoeg vemogen.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@Guido, inderdaad 4400 ( even verwarring met de OF1400 van Festool)
@Geert, volgens de handleiding zou er maximum 20mm op mogen, bij plaatsing zal ik dit nogmaals navragen, op de spanningsmeter staat wel 35 mm. Ik kan voorlopig wel starten, de promotie was de lintzaag aan verlaagde prijs + 3 linten, 6,10 en 16mm. Heb als optie de verstekgeleider en verrijdbaar onderstel bijgenomen. Overigens bedankt voor de tip ivm waterpas en het muntje.
Een outfeed rolsysteem is ook in de maak, lijkt me nodig indien stukken langer dan +/-80cm
Ik heb wel gekozen voor driefasig 3KW. Het gewicht is 140 kg.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
35 mm is inderdaad teveel, 20 mm lijkt me zowat het breedste wat ik er zou opleggen.
De spanningsmeter is trouiwens maar een ruwe leiddraad hoor, je moet het toch vooral zelf aanvoelen hoe een lint reageert bij een bepaalde spanning.

Een goed boek over lintzagen is:

The Bandsaw book door Lonnie Bird.

Als je het googelt kan je het zo van het net plukken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
heren,

er staat ook een degelijke lintzaag op marktplaats te koop. machine heb ik in levende lijve gezien en lijkt me een goede aankoop.

zoek op : lintzaag regio apeldoorn

je vindt dan een zware tendotools machine met 3 pk


ik zou graag deze machine willen hebben om mijn zoldertje maar ik krijg de machine niet naar boven.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Rick,

Een machine van rond de 140 kg moet je toch naar boven krijgen? De Hammer kan je demonteren:

Je haalt de wielen eraf , da's al een heel groot deel van het gewicht,tafelblad eraf, dan de motor en je houdt enkel nog wat plaatstaal over.


Weet natuurlijk niet hoe het met je zoldertrapje zit ....

Er zijn trouwen mensen die een lintzaag maken in hout, kan je zelf ineen knutselen en hoeft niet onder te doen voor een dure nieuwe.

diybandsaw.jpg


Dit is nog maar een simpel zaagje :), heb al echte kunstwerken gezien uit Brazilië. De lagers en andere "hardware" zijn allemaal gewoon te verkrijgen in de betere gereedschappen winkel.

Groeten,

Geert
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rick,

alvorens te kopen, kijk ook eens naar het bouwjaar van de machine.

Je vind alle mogelijk machines van dat merk op het net, en de meeste zijn nog geen jaar oud. Dat roept dan toch een vraag op, waarom te koop???

Mvg,

André
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat heb je wel met meer gereedschappen en machines, ik vind dit soms ook verdacht, waarom dure machines kopen en na een korte tijd weer aanbieden?
Ik vraag me wel eens af is er wat mis mee, zijn ze met mankementen? Of zijn ze gestolen.
Geld gebrek kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.

Als je wat tweedehands koop probeer dan ook na tegaan of er onderdelen of zaagbladen of zaaglinten voor te krijgen zijn.
En vergeet niet het apparaat te testen of te proberen voor dat je hem koopt.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
dif zei:
@Guido, inderdaad 4400 ( even verwarring met de OF1400 van Festool)
@Geert, volgens de handleiding zou er maximum 20mm op mogen, bij plaatsing zal ik dit nogmaals navragen, op de spanningsmeter staat wel 35 mm. Ik kan voorlopig wel starten, de promotie was de lintzaag aan verlaagde prijs + 3 linten, 6,10 en 16mm. Heb als optie de verstekgeleider en verrijdbaar onderstel bijgenomen. Overigens bedankt voor de tip ivm waterpas en het muntje.
Een outfeed rolsysteem is ook in de maak, lijkt me nodig indien stukken langer dan +/-80cm
Ik heb wel gekozen voor driefasig 3KW. Het gewicht is 140 kg.

Hier word gesproken over een spanningsmeter.
Ik heb een HBM 350 met een 15 mm zaagbreedte ,wil er een bredere opzetten maar waar haal ik een spanningsmeter vandaan.
En hoe werkt het.

Simon
scnugteren@hetnet.nl
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Die Hammer 4400 staat nu voor 1300 ex op de site. Zijn nu allemaal aanbiedingen bij felder/hamer.

Hier trouwens een video van The Woodwhisperer over het opzetten en tunen van een lintzaag.
JowHmdihl-Q[/MEDIA]]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.