Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Lintzaag

Lintzaag

Wil en Lintzaag aanschaffen voor stammetje cq balken te zagen. Wie heeft er goede ervaring met een bepaald merk?
    Gr

Re: Lintzaag

ik heb net een Hammer 1400 gekocht. Eind deze week word deze geinstalleerd door de verkoper. Mijn bedoeling is balk(jes) te zagen van 15 cm hoogte tot en met het zagen van zwaluwstaarten.
    Ervaring heb ik nog niet, dit is het eerste contact met de lintzaag. Waar je op moet letten is de maximum breedte van zaag die je kan voor het grotere werk zou je toch 20mm of 30mm moeten kunnen leggen. Er bestaan ook zagen met carbon tips zoals een zaagblad van een cirkelzaag, ik denk dat deze 30mm breed is, maar weet niet welke minimum diameter van wielen je moet hebben ( zulk een lint is namelijk minder buigzaam, maar zaagt wel ruw en snel door dik en hard hout)

Ik heb de afgelopen 2 jaar al zat topics voorbij zien komen betreffende een lintzaag:
    search.php?keywords=lintzaag&terms=all&author=&sc= 1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submi t=Zoeken

Gewoon even die zoek knop gebruiken..

Ralph

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dif
    ik heb net een Hammer 1400 gekocht.
    bedoel je niet de N4400 van hammer?

Ik heb onlangs met deze machine en een zelfgemaakte mal wat stammetjes opgezaagd in plankjes. helaas met een nogal smal zaagblad (ik was te ongeduldig om op een brede te wachten) maar dat ging achteraf gezien best aardig. maar als ik dit vaker ga doen dan zal ik een breder blad kopen. volgens mij gaat de machine tot 250 mm hoogte dus dat is ongeveer de maximale dikte van de stammen.

http://woodworking.nl/viewtopic.php?...zagen&start=20

Persoonlijk denk ik dat je ook de methode kan gebruiken door eerst de stam over de vlakbank te halen zodat je een recht vlak krijgt. en rustend op dat vlak kan je dan de stam recht doormidden zaken op de lintzaag. en met dat nieuwe vlak tegen de langsgeleider kan je dan de planken zagen totdat de stam op is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Ik heb zelf de Hammer N4400 monofasig, ik gebruik hem voor alles wat geschulpt moet worden
    Maximum breedte van zaaglint dat erop kan is 30 mm maar zelf gebruik ik steeds een 15 mm lint en dat voldoet voor bijna alles. Een breder zaaglint is zeker niet steeds beter.
    Waar je zeker moet opletten bij dit type machine is dat ze absoluut waterpas gemonteerd worden, door het hoge zwaartepunt en de ronddraaiende wielen krijg je gegarandeerd trillingen als dit niet zo is. Ik kan een muntje op z'n kant zetten als de machine draait dus hij moet zeker niet onderdoen voor een gietijzerenmodel que trillingen.
    Voor mij is het zowat de beste koop die ik gedaan heb.

Heb even naar de demo zitten kijken van de Hammer 4400 ziet er gaaf uit dat machientje.
    Gr

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Poolvos,

Ik ben dan we tevreden over de Hammer, maar er zijn tweedehands natuurlijk ook mogelijkheden. Enige wat mij tegenhield om een gietijzeren tweedehands te kopen was het gewicht, die dingen verzet je niet even,dus logistiek zag ik dat niet zitten op m'n eentje. En het voltage,meeste 2dehands lintzagen hebben 3 fases, de Hammer kan je krijgen op 220 Volt met genoeg vemogen.

Geert,
    Pesies en de zaaghoogte is ook mooi zo 25 cm de meeste zijn toch lager en ben niet zo weg van 2 de hands tenzij je weet van wie je het koopt.
    Gr

@Guido, inderdaad 4400 ( even verwarring met de OF1400 van Festool)
    @Geert, volgens de handleiding zou er maximum 20mm op mogen, bij plaatsing zal ik dit nogmaals navragen, op de spanningsmeter staat wel 35 mm. Ik kan voorlopig wel starten, de promotie was de lintzaag aan verlaagde prijs + 3 linten, 6,10 en 16mm. Heb als optie de verstekgeleider en verrijdbaar onderstel bijgenomen. Overigens bedankt voor de tip ivm waterpas en het muntje.
    Een outfeed rolsysteem is ook in de maak, lijkt me nodig indien stukken langer dan +/-80cm
    Ik heb wel gekozen voor driefasig 3KW. Het gewicht is 140 kg.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

35 mm is inderdaad teveel, 20 mm lijkt me zowat het breedste wat ik er zou opleggen.
    De spanningsmeter is trouiwens maar een ruwe leiddraad hoor, je moet het toch vooral zelf aanvoelen hoe een lint reageert bij een bepaalde spanning.

Een goed boek over lintzagen is:

The Bandsaw book door Lonnie Bird.

Als je het googelt kan je het zo van het net plukken.

Forum Rechten