Advies serveerplank/broodplank (afwerking en kromtrekken)

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
IMG_1627.jpgIMG_1628.jpgIMG_1629.jpg

Bij het opruimen van mijn werkplaats kwam ik dit leuke stuk hout tegen... toch maar eens door de vandiktebank gegooid. En voila een prachtige serveerplank met vlam.
Aangezien dit een stuk hout van het buitenste deel van de boom is ga ik ongetwijfeld problemen krijgen als ik de plank ga oliën. Op de laatste foto (beetje wazig) kun je zien dat de jaarringen van het hout ongunstig liggen.

Nu is mijn vraag, wat is jullie advies?

1: Alsnog in de olie zetten, wachten hoe het vervormd en opnieuw vlakken? of
2: enkel insmeren met was en hopen dat het hout niet zo veel zal vervormen?

ik hoor het graag!

Gr
Rik
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een drogende olie....misschien als je telkens een dun laagje aanbrengt zodat het rustig in kan trekken valt het wel mee denk ik (heb ook zoiets en gaat prima)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Volgens mij gaat hout van olie niet werken - althans in ieder geval heel veel minder dan van water? Ik zou het gewoon oliën.

Leuk om te horen dat jullie er helemaal anders over denken dan ik....Er is maar een manier om er achter te komen of het hout veel zal gaan werken of niet.
Zodra de plank in de olie staat zal ik nog eens een foto nemen van het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.